2 112 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
25 kW vedpanna till 70 kvm superdragit hus?
Jag kämpar vidare med mina begagnatköp..
Har hela tiden varit inne på en 30 kW, att det ska vara lagom till mina 70 kvm i ett superdragit hus. Nu fick jag tag på en på 25, och någon har sagt att det kan räcka. Vågar man det?
Har hela tiden varit inne på en 30 kW, att det ska vara lagom till mina 70 kvm i ett superdragit hus. Nu fick jag tag på en på 25, och någon har sagt att det kan räcka. Vågar man det?
25kw räcker mer än väl. Beror väl mer på hur stora tankar du har.. Jag värmde ett 160m2 dragit hus med knappt någon isolering förra vintern. Det med en 15kw panna. Inga större problem. Man fick elda 10-12h om dagen dock...
Men om huset är dragit fixa de lättaste sakerna som täta fönster och dörrar. har du otätt i springor vid väggar mot tak så tryck in lite isolering för att slippa de värsta draget. det gör absurt mycke.
Nu kommer jag köra med en 40kw panna istället. Och då även 5x så mycke vatten i tankar.
Men om huset är dragit fixa de lättaste sakerna som täta fönster och dörrar. har du otätt i springor vid väggar mot tak så tryck in lite isolering för att slippa de värsta draget. det gör absurt mycke.
Nu kommer jag köra med en 40kw panna istället. Och då även 5x så mycke vatten i tankar.
Ja, alltså, det är klart att en 25kW-panna räcker, inga problem, det var inte det jag menade, vad jag menade var att du kanske halverar din nuvarande energiförbrukning om du gör, som ovanstående säger, enkla åtgärder såsom att sätta tätningslister i dörrar och fönster och drevar tak/vägg-vinkeln och golv/vägg-vinkeln, vilket är där det brukar dra. Du kan även lossa foder och se om det är drevat mellan dörrar och fönster, också mycket enkla saker som tillochmed den okunnigaste av människor klarar att fixa på nån dag.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden