Ved, Pellets, Flis
PST: Ett annat skäl för att ha öppet kärl är att detta i sig ger ett "ångexplosions-skydd" . Då klarar man sig utan SYR-slingor/ventil... Tumregler: Öppet kärl skall ha minst 5% av systemets totala vattenvolym, Ett slutet skall ha minst 10% av systemets vattenvolym.
johanpelle: Vill du provtrycka själv så köp en rökpatron, täta skorsten uppe, tänd rökpatron nere i skorsten och blås med en kraftig varmluftspistol med värmen avstängd. Var noga med att täta runt varmluftspistolen.Gå runt med en kraftig lampa och lys runt skorsten om du ser någon rök. Sotare har ofta sponsorkontrakt med någon tillverkare så då rekommenderar dom bara en produkt. Hos Soliduct
Göran.W: Misstänker du söker en timmerbil. Fatta telefonen och ring runt till åkerierna och fråga och om dom inte har någon fråga om dom vet var det finns en. Så gjorde jag när jag skulle ha hem stockar. Tog inte mer än 30 minuter att hitta en åkare.
ichgary: TVA och Shuntvatten kan du ta från rören mellan Pelletspannan och tanken + ett extra uttag på mitten för Bivalent shunt är att rekommendera när du ska köra sol pga bättre skiktning.. Och eftersom du bara kör mot max 750 liter så klarar du dig nog med 2 uttag för solladdningen, en i toppen och en i botten.. Jag fick det till 5 anslutningar sen tillkommer ju elpatron, avluftning och
wallerius2003: Hejsan Hoppas jag hamnade rät nu. Letar efter en snygg hörnkamin för ett "omvänt hörn". Dvs inte ett vanligt hörn i ett rum, utan tvärt om. Kanske svårt att förstå vad jag menar, men jag har lyckats hitta en tillverkare: www brunner-kaminer se/produkter/kaminer/kk_eck/ (observera att jag tagit bort punkterna i URLen, då jag inte får posta URLer ännu) Dock ligger dessa på ca 65.000
Matss: Anslut returen med ett T på vänster anslutning på beredaren enligt min .pdf
Hultebergarn: Tror nog banne mig att det var is i expansionskärlet. Har nu eldat 2 gånger sedan plusgraderna tog över och inte haft något problem. Verkar som att jag behöver isolera bättre på röret och tanken uppe på vinden.
knekten: Mja..har bara 0,4bar i ständigt tryck på mätaren om inte systemet är tomt på vatten(öppen exp).
Matss: Inget av det är ju i närheten av modern vedeldning... Albin hade ett tag en konstig konstruktion med rör (vattenkylda) som keramiken låg på. Där gick det läck...
JennieochJohan: Förbrukningen om jag kör läge 2 är ca. 2 säckar per dygn. Slaskman, när jag tänker efter så är hasplåten i pelletsbrännaren lite böjd. Hade lite otur och la i hasplåten fel så den åkte ner i brännaren. Ska ta och beställa en ny plåt så kanske det löser sig. Är också så att det fastnar väldigt mycket bränd pellets på plåten.
injonil: Roslagsbrännaren är en mycket bra brännare för GDS:are! Robust, enkel, styrenhet skild från brännaren, behövs ej elektriker för installationen, enkel att konfigurera, ej känslig för mindre bra pellets, kraftig skruv.
skogason: Storlek på skorsten beror på storlek på kamin. En kanal på 150mm är standard. Kolla utvändig storlek hos tillverkare, ex. NVI.
Rocks: Hej ! Någon med bilder på färdigt installerad värmebaronen vedolux 30 ?? :)
Maackia: Kul site, slipperman. Pedagogisk till tusen. Jag tänker mig nog inte att hålla på och byta bränsle titt som tätt och t ex ha pellets som backup till ved. Snarare satsar jag på pellets som huvudspåret nu men börjar med en riktig vedpanna för att inte känna mig inlåst sen.
kaka84: Kolla runt ordentligt i din närhet. Jag beställde en en tank hos den lokala svetsaren på 3,75kbm som ska klara 0,5 mvp över tanktoppen. 22000 kr kostade den, levererad och klar. Inga slingor i tanken.
JimmyB: by the way, vad kan man tänka sig att det kostar om jag gör förarbetet själv med att öppna upp för rörmokaren och sen lägger igen och lägger golv själv etc? Köket är väl ca 12 m2 öppen yta
tynell: Vad köpte ni istället då - om man får fråga, och isåfall; är ni nöjda med den?
Indus: Det finns en panna på svenska marknaden som matar in ved själv. Sådan fungerar kanske utan ack, men tvivlar på det. Ska se om jag kan hitta hemsidan.
silversmeden: Prova dig fram för dagbok och dra egna slutsatser det finns inga direkta genvägar. Ett system fungerar inte alltid lika som ett annat även om det är samma delar.
Lillkorpen: http://www.nspab.se/produkter/skorsten/safeblock-skorstenssystem/nsp-safeblock-e Är vad jag tittar på. Gillar att deras sotlucka verkar väl tilltagen. Har en fantasi om att kanske kunna sota den underifrån och slippa springa på taket när man blir till åren.
Elliot_: Jag har en termostventil som styr när laddingspaket ska börja jobba. Ladningspaket ser till att det alltid är 61 i pannan. När du säger termostatventil låter det som att pannan får det kalla vattnet från botten av ack tanken? På min kökspanna Wamsler K156 sitter det en termostat i den nerdre luckan som styr pimärluftspjället. Kopplar man ur det så kan man ställa förbräningen mera
Anders_Nilsson: [citat] Tror det blir rätt dyrt och jobbigt med ombyggnad. Kan du inte bygga nya förvaringsutrymmen på utsidan i stället? Eller behöver du verkligen dessa utrymmen? 200kvm plus lika mycket källare låter ju rätt generöst. Jag tror en ny panna på samma ställe blir den bästa kompromissen. Du säger att du har skog, går det att få in en panna som klararar halvemetersved samt kanske öka
PST: Provtryckning med tryckluft kan vara extremt farligt ! Varför ? - Jo luften expanderar kraftigt om den släpps lös. Vatten under tryck expanderar i princip inte alls när trycket släpper !!. Risken med luft är att det blir en "explosion", när något brister...
kicken68: ja tänkte på min laddomat 4030, den har jag inställd på näst högsta(av 4 lägen) på laddsidan och lägsta på urladdningssidan är det rätt, röris sa att ja skulle ha på högsta på laddpumpen så jag slipper spontankokning i tuberna i pannan? det ska sägas också att ja inte har nån termisk ventil på laddomaten.
kicken68: tack för alla svar, röris sa att jag kunde ha kvar det öppna på vinden, bara byta till större, 5% av totala v-mängd eller hur? ska ha 1500-2000l så ett kärl på 160 liter borde väl räcka?:)
ichgary: här finns ett riktpris.. http://www.blocket.se/stockholm/Pelletspanna_Biomatic_20__inkl__frakt__28909230.htm?ca=6&w=3
2an: Har oxå samma panna som TS men kör o kör mot 500 l tank, Kör pellets i den men även eldat ved ibland.. Pannan är inte mycket att ha då man eldar ved, Utan uttag av värme/vv så värmer jag 500 l tanken på en full panna om den nått 80° innan jag lägger i fullt med bra björkved.. Men oavsett laddtemp är det bara elda vidare för tillslut är det 90-100° i båda tankarna, Gör det o
knekten: Hur går det för dig Bosse_A slickat såren färdigt? Såg dom sålde ut ansikts visir på Jula.se Bra att ha nu när det drar ihop sig till ny ved klyvnings säsong......:)