Har pratat med 3 olika leverantörer som alla säger samma sak, all långved är redan bortlovad/såld!!!
Har bara eldat med ved en vinter så jag har inte skaffat mig nån fast leverantör. Är detta nått som fler känner igen att den snorkalla vintern har gjort att veden går åt som aldrig för?
Ni som har eldat ett tag har ni svårt att få tag i bra långved, eller är det bara snack så man ska få betala överpris till slut, typ dom ringer upp och säger att dom lyckades gräva upp en trave men den kostar......

Orolig som fan! :(

Hör med någon skogsentreprenör. Ett lass massaved brukar gå rätt smidigt att få hem, särskilt med kontant betalning...

dom flesta verkar vilja sälja mycket ved till samma köpare.dvs dom som säljer ved.vi som köper en trave får vara utan.som tur är så känner jag en i branchen så jag fick köpa 1 trave till bra pris men inget mer.även fast jag gärna tar barrträd för samma pris.

Ved har blivit big buissness, går tydligen att tjäna bra pengar på det i dag. Titta på nätet och se hur många vedförsäljare det har tillkommit senaste året. Tror att de här företagen dammsuger Sverige på långved, jag har försökt få tag i långved, men utan framgång. Antingen är det sålt till Mellanskog , eller gör skogsägaren ved själv. Han kan ju tjäna 3-4 ggr så mycket på att förädla långveden själv till färdig kapad och kluven ved.
Själv handlar jag ved BARA av företag som skickar faktura och är seriösa. Har nu fått tag i en vedhandlare från Jämtland som kör till Stockholm, fantastisk ved och man får det man beställt och faktura. Kan inte bli bättre, stödköper en 15-17 kubik av honom resten tar jag av egen skog i år.

Kan bara instämma. Verkar som att marknaden börjar vara rejält överhettad och priserna trissas upp, om de ens går att få tag i långved. Helt sjukt! Jag har hört precis samma som TS skriver: skitsvårt att få köpa. Hörde nåt i stil med att storföretagen köper upp större kvantiteter än tidigare från enskilda skogsägare.

Ja kolla bara på va mycket ved värmeverken slukar..Tror det va flera tåg set i veckan till Södertälje..

Fick tag i en lirare nu ikväll, 5000,. + frakt för en trave ville han ha, lät väl helt okej, lite dyr på frakten kanske, ca 4500 för 3 travar. Enligt denna kille ligger en trave på ca 25m3 på lastbil, låter det okej?, hur mycket kan man räkna med att få ut ungefär i staplad klyvd ved?
Spontant känns det som att man bör köpa då långved verkar vara en riktig bristvara.

En av anledningarna till stigande vedpriser har varit de ryska virkestullarna som gjort det dyrare för pappersbruken att importera massaved från ryssland. De ser ut att sänkas kraftigt någon gång under 2011, vilket kanske kan ge aningens lägre vedpriser, men biobränslen är hett och kommer väl så förbli.

Så 6500.- inkl. frakt för en trave är ett okej pris?? Vad betalar folk i allmänhet?, har som sagt bara handlat en gång tidigare, då gick det på 6000.- inkl. frakt men alla säger ju att vedpriserna stiger raketartat.

6500:- /25 travmeter,ink trp=260:-trm =SVINDYRT...Här nere ligger det på på max 180:-trm..Å andra sidan klarar du ett helt år värme o varmvatten så är det väl överkomligt,vet jobbbar kompisar som låg på 6000:- i elförbrukning per månad dec/jan...

Redigerat:
Oj så billigt har jag inte hört nån häruppe. :(
Är det fler som kan delge sina vedpriser så man kan jämföra?

Beställt c:a 24m3 och det kostade mig 5400:-

han tar 2700 per lass och det blir mellan 10-12 m3 beronde lite på hur krokiga stockarna är ;)

350kr/m3 stjälpt: Får hem flak på ca 10m3 stj, färdigkluvet i 50cm bitar (85-90% grovsingar). blandad ved med ca 40% björk (som ligger på 400-425kr/m3 stj). Tror det är ett helt OK pris häromkring.

Jag pratade med en bekant som jag även köper min ved av om priserna. Han berättade att omräknat i lösmått så får han 260kr/m3 för björken om han säljer till massabruket. Han tar 450kr/m3 färdigkluvet.
190kr/m3 ska betala hans lön och maskiner, han kör sin på traktorn och den drog ca 1lit/m3, dvs 10 liter för en vagn=110kr, kvar är ca 80 kr/m3 som är hans lön och även det som betalar slitaget på grejorna:O.
Alla priser under 450kr/m3 låter som helt ok för mig.
Nu pratar jag bara om björk men det kan ju inte skilja så mkt mot andra trädslag.

häromkring är björkveden normalt 50-75kr/kvm dyrare än barrveden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.