Har suttit och tittat på kaminer från och till en längre tid och har funderat på detta med "infodring" i kaminer. Vissa kaminer har ingen alls, andra har eldfast sten , endel har vermiculit och har även sett täljsten. Själv har jag en ren gjutjärnskamin utan nåt alls i.

Får man nån fördel av att ha dessa infodringar ? Vermiculiten gissar jag att man får en varmare brasa fortare då den isolerar, men eldfaststen är det endast i typ plåtkaminer för att de ska hålla längre och skydda plåten eller får man även där nån annan fördel?

Täljsten ser ju riktigt snyggt ut och det var väl egentligen det jag hade suttit och funderat på om man skulle klä insidan av kaminen med men jag vet inte om det heller egentligen skulle ha nån fördel för själva eldandet. Sen är ju det ganska dyrt och de kanske "slits" om de sitter inne i kaminen.

Sen har jag också tänkt på en annan tråd där jag läste om en som hade gjutit egna plattor av unicast då keramiken i vedpannan hade gett upp. Är de plattorna en typ av isolering för att skydda själva metallen i pannan eller har de också en effekt för att öka effektiviteten i pannan?

Jaja många funderingar har man och ganska mycket text blev det men måste ju fråga för att få veta nåt också :)

Mvh Smältarn

För att du ska få så högt utbyte av veden som möjligt måste vedgaserna (röken) först komma upp i 700-800 grader och sedan tillföras syre, vilket får gaserna att antändas. Detta sker mycket enklare när inte veden kyls utav kalla gjutjärnssidor, Det enklaste är att såga till vermikulitplattor och, om kaminen är fyrkantig,säkra dem i hörnen med plåthörn så de inte trillar omkull. I andra fall får man använda eldfast lera el likn. Steg 2 är att se till att det mesta av förbränningsluften tillförs ovanför veden, Detta brukar kunna fixa sig med en styrplåt innanför luftinsläppet (om man nu inte har en glaslucka förstås) Detta brukar halvera vedåtgången och det blir garanterat en lugnare förbränning. För att uppnå en någorlunda verkningsgrad i en kamin utan keram eller vermikulitplattor krävs att man "brassar på ordentligt" (,naturligtvis med övertemperaturer i rummet) men det primära är väl inte att göra slut på så mycket ved som möjligt eller att behöva vädra ut överskottsvärmen?

Tack för svaret :)

Självklart så ska man inte behöva vädra ut värmen . Har ett 1,5 plans 70-talshus med källare och kaminen sitter i just källaren. Så en hel del värme sticker ju uppåt i huset då jag har öppen trappa med spalje så värmen blir ju inte olidlig direkt.

Men vermikulit är alltså det enklaste sättet att höja verkningsgraden. Det har jag ju egentligen tillgång till men det är ju i lös form och det är ju ganska värdelöst i detta fallet. Annars har jag tillgång till eldfast sten , bruk och även unicast . Man skulle ju dock kunda blanda i vermikulit i unicast och gjuta egna plattor för att sätta in i kaminen. Eller bara gjuta i unicast om det har samma verkan som isolator . Har även lite H44 om det skulle vara bättre.

Är ju helt ny i "vedbranschen" och har nog aldrig eldat ett vedträ innan jag satte in en sådan här i december
http://www.kratki.eu/product_info.p...language=en&osCsid=qt3cik59n3hb79aga36c8c8tj6
Kan absolut inte påstå att jag är missnöjd med den men det är ju sommar nu och det vore ju kul att experimentera lite inför nästa eldningssäsong. Köpte också till uttag för extern luft på kaminen men den går dock endast på primärluften och inte på sekundärluften. Men med lite modifikation skulle det ju gå att ordna så den går på båda.

Efter som du inte nämner täljsten alls så antar jag att det inte är värt att köpa för att sätta inne i kaminen.
Frågan är då vilket alternativ som jag skulle satsa på , endera köpa vermekulitplattor (som jag ännu inte hittat nånstans på nätet) eller göra nån variant av de material som jag kan ändå förfogar över då det iallafall skulle bli billigast ?

Kul med projekt är det iallafall :)

Hoppas ni har överseende med stavfel då det blivit nån pilsner idag....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.