S
Stenper: Ja det är häftigt med displayen som visar hur många watt pumpen just nu förbrukar! Kommer nog att titta in i apparatrummet ofta för att kolla på dom:) Stenper
5 svar · 3,5k läst
I
ichgary: Håller med silversmeden ang slavtanken.. Men frågan är ju hur lång kulverten är, problemet är väl tappvarmvattnet.. Somsagt, lös igenom några trådar här och lägg gärna ut någon bild så man ser dina funderingar. Avsånd från pannan brukar ju stå i manualen, jag har min tank en meter bakom pannan.. Du verkar ju ha det mesta klart för dig,
2 svar · 1,1k läst
C
CarlMagnus: jag vet att det är spänning fram iaf tog loss den svarte kontakten och där var 220v mellan det första och det tredje stiftet från vänster om man har stiften uppåt. Får kolla tändelementet med och om säkringen gått direkt.
2 svar · 7,3k läst
L
labmara: Hejsan! Jag har nyligen blivit husägare (byggt 2004, ca 170m2) och vedeldar idag mot en 2500l acktank. 45kw vedpanna med laddomat 21. I denna har jag 10m + 10m vv-slinga (förvärmning + spets). I botten på acktanken sitter det en stående diameter 22mm, 10m lång solslinga (kamfläns typ) som ej används idag. Jag har tänkt att koppla in en 6kw värmepump mot solslingan (lutar åt sfinx 6kw
0 svar · 2,5k läst
P
Patrik79: En sån måste man ju bara ha :)
25 svar · 3,9k läst
K
kicken68: okej tack för alla goda råd och kunskaper ni delar med er:) jaa kanske vågar mej på att installera den nya pannan med hjälp av detta eminenta forum:D:D:D
9 svar · 2,1k läst
A
analog: [citat] Ja det har du rätt i, inte min tänkardag idag heller... Formeln är ju inte enbart till för vatten. Effekt i Watt / (1 * 4190 * Delta T) = lit/s är nog den lättaste!
10 svar · 3,5k läst
H
HenkeBoy: Är det någon som har nåt hum om hur mycket en vattenmantlad Husqvarna 3026 kan avge i effekt mot vattnet? ...och hur vattenmanteln är byggd i dessa. Mina 3026 är av den mer vanliga modellen med vattentank, men tänkte att man kanske kunde byta tanken mot nåt hemmabyggt vattenbatteri istället och ladda en mindre acc-tank med tappvattenslinga. Se bifogad skiss från Nibe som jag modifierat
0 svar · 5,4k läst
T
TOBBE E: Jag paratade med dom på baxi och dom menade att man inte behövde byta skål förrens halva skålen var borta. Det som slits mest är ju skålen och spalten där sekundärmunstycket sitter och på pannor nyare än -07 så finns den som lös reservdel.
4 svar · 2,5k läst
K
kicken68: hej tänkte kolla om någon vet vad det är för panna, det är en självdragspanna och då undrade jag också hur den står sig mot fläktstyrd panna modell ny tex Focuspannan, eller någon i den prisklassen albinpannan ska eldas mot 4*500 ack-tankar! någon som har idèer synpunkter fakta? :)
0 svar · 2,3k läst
E
exerg: Sälj elpannan och in med en acktank med elpatron o slingor för varmvattenberedning. Då har du både elpanna o varmvattenberedare o lagringstank i samma mojäng och du kan docka in kaminen och framtida värmekällor mot den.Till vedeldning måste du iallafall ha en tank och pelletsen får gynnsammare drift. Kombinationer, i detta fall ved/pellets, blir som en bäddsoffa ,man varken ligger eller
1 svar · 2,9k läst
K
kicken68: okej tack för svaren ska ligga på vid blocket en tid framöver:)
4 svar · 4,7k läst
Ö
öringen: Självklart ska du elda. Vi eldar allt rivningsvirke som bli här när vi renoverar. Denna vinter har vi t.ex värmt köksspisen med gammalt virke från trossbottnarna som vi rev upp i höstas. Så länge det inte handlar om äkta hussvamp så ska du ta vara på veden. Om det är lite mögligt spelar ingen roll...
13 svar · 3,1k läst
O
olle_k: ett tips. jag köpte hus i somras jag med.har en dubbelpanna(parca 3000) installerade en acktank till den. nu ska jag köpa ny panna och acktankar.önskar att jag hadde gjort det på en gång.det har fungerat riktigt skitdålig i vinter.har visserligen dubbelt så stort hus men mitt råd är att köpa en ny panna med ett par acktankar.spec om du har tänkt fortsätta med vedeldning.acktank till
6 svar · 7,2k läst
P
pr95: Har du en yrkesskola i närheten kan du ge dem ett projektuppdrag skaffa alla delar som behövs-lärare och elever tycker om verkliga situationer uppgifter. Nackdelen är om man senare vill ha support Annars finns det säkert företag firmor kanske någon i bekantskapskretsen som kan göra ett plc program/styrning kundanpassat tyvärr brukar det bli ganska dyrt innan allt är klart. Bäst är om
9 svar · 3,3k läst
P
pekk@13: Jag har stoppat in en begagnad v 33 och det funkar klockrent . Men jag tror att man far mycket for pengarna om du ar lite handig och gor det sjalv. Dom problemen jag har upplevt ar att om man har for fint kluven ved vill det bakpuffa och det rycker in lite nar man fyller pa. annars ar jag mycket nojd med min begagnade v 33 -00
2 svar · 1,4k läst
A
analog: När du frågar efter prisskillnad, menar du anläggningen då eller? Du kanske har egen skog? Torrflis kan man köpa för 180-300kr/MWh här i trakten iallafall. Ved var det ett tag sen jag hörde priset på, men låg på runt 350kr/kbm när jag köpte ifjol vår. Tror inte det finns några märken man rent skall undvika, beror ju lite på vad man är ute efter. Du får nog börja med att
1 svar · 3,3k läst
Åskar
Åskar: [citat] Primärluften långt ner i vedmagasinet, finfördelad nära glödbäden = Inga gengaspuffar, inte ens med snustorr barrved.. :P
10 svar · 8,4k läst
A
Ved
alexander975: Hej Saturmus Det är ett riktigt snyggt del, många tack. Ledsen att säga nej tack. Jag letar efter en grossist som kan sälja en större kvantitet, som kan lasta en traktor makt. liknande. När jag har hyrt en stor lastbil med container. Med vänliga hälsningar, Alexander
6 svar · 2,0k läst
Mansion of Westminster
Mansion of Westminster: Det borde fungera alldeles utmärkt utan fläkt. Vi hade liknande dimensioner på en öppen spis i sommarstugan och det funkade även om det hade oddsen emot sig som öppen spis med stor öppning. Rökgasfläkt vill man ju gärna undvika då de kan låta ganska mycket...
4 svar · 5,9k läst
GK100
GK100: Det är i så fall en missuppfattning att pumpen måste gå hela tiden. Den behövs vid uppfyllning och luftning om man inte använder vattenledningstrycket för det. I övrigt endast för cirkulationens skull som vanligt. Det är atmosfäriska lufttrycket som håller vattnet på plats och därför begränsas användningen till system under 10m höjdskillnad i princip.
5 svar · 3,1k läst
H
haenbradag: Jo problemet var att bruket hade släppt och det hade blivit en springa vid väggen intill roret därav londondimman Mvh Micke Haenbradag
6 svar · 2,8k läst
K
ktmktmktm: hejsan jag har tänkt att bygga om ved förugn till flis ugn men jag vet inte riktigt hur jag ska göra så jag undrar om det är nån som har gjort en son ombyggnad om det är det så skulle jag gärna ha lite tips och bilder. jag tackar för hjälpen i för hand. här har ni min mejl om ni har nån bild på eran flis ugn cross_motocross@live.se
0 svar · 1,3k läst
G
gillis018: Ny skål på väg
5 svar · 1,3k läst
·
G
5 svar · 1,3k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Det är nog sant. Jobbigt att montera, jobbigt att sota.
19 svar · 11,5k läst
2
2an: Från panna med 185 l eldstad får man ut 180-200 kWh, Laddas tanken 50° (40-90°) så klarar den pannan att ladda drygt 3000 L på ett ilägg.. Får ut ca 1 kWh/L eldstadsvolym
36 svar · 19,2k läst
T
Thorsella: har funderat på det med att sätta i den i luckan men känns jobbigt att montera av och på luckan helatiden då det kan bli ganska ofta att man åker iväg över helgen
3 svar · 1,9k läst
D
dcdc: drar jag igen dragen på våra keddy spisar så slocknar elden och blir som tjära i hela skiten. du lär ju ha läckage.
3 svar · 2,0k läst
joflopp
joflopp: Här finns lite från mina tidigare funderingar. http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/134321-erfarenheter-av-sma-kaminer-till-sovrum.html
2 svar · 5,4k läst
L
LaT: Nån som vet några fler alternativ till denna http://www.klover.it/it/prodotti/pellet/0/des/0/pellet-fire-place/19/inserto-pellet-fire-place.html och har någon erfarenhet?
0 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.