2 112 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hjälp jag ska köpa kamin!!?
Hej!
Har bra många funderingar och åsikter i mitt huvud, men låt oss spara dem för behöver verkligen få lite andra åsikter än mina egna...
Ska köpa kamin nån gång här, och funderar skarpt på ariterms sortiment, speciellt då med tanke på deras drag. Är detta en bra lösning? Varför/varför inte? Mycket problem eller ej?
Ska ha kaminen som kompliment plus lite mysfaktor... kör ved i vanliga fall men har bestämt mig att testa en pellets kamin..
Tack för hjälp!!
Har bra många funderingar och åsikter i mitt huvud, men låt oss spara dem för behöver verkligen få lite andra åsikter än mina egna...
Ska köpa kamin nån gång här, och funderar skarpt på ariterms sortiment, speciellt då med tanke på deras drag. Är detta en bra lösning? Varför/varför inte? Mycket problem eller ej?
Ska ha kaminen som kompliment plus lite mysfaktor... kör ved i vanliga fall men har bestämt mig att testa en pellets kamin..
Tack för hjälp!!
Inga större problem, ännu. Dragfläkten kostar dock i stort sett lika mycket som en skorsten. Mysfaktorn är långt ifrån vad en vedbrasa ger. Pellets i pannan och ved i kaminen är nog en bättre variant.Har du för mycket ved så går den att sälja för högre pris än vad pellets kostar.
Gör draget det? Har fått för mig att det ska vara något billigare iallafall. Man räknar väl runt 1200 per meter för skorsten plus håltagningen...?
Ved har jag inte mycket så där gör jag mig ingen förtjänst
Vilken kamin är de du köpt? Mysinge, Neptuni, lilla frö eller ekerum? Vad blev totalpriset för den?
Ved har jag inte mycket så där gör jag mig ingen förtjänst
Lilla Frö kostar 19 900:- och drag 8000:- Solberga kostar 26000:- + drag. Värmen får du ju genom pannan och då även pelletsvärmt varmvatten. Vedkaminen ger mys och naturligtvis värme under den tid då den brinner. Köper du ved på OK/Q8 så är det dubbelt så dyrt som pellets men pelletsvärme får du ju ändå från pannan. Drag får nog ses som en nödlösning i de fall det inte går att lösa på annat sätt.
Så du rekomenderar inte drag i de fall man enkelt löser det med skorsten? Har snackat med en återförsäljare som säljer många olika varianter och han rekomenderar drag...?
Nja jag är sugen på pelletskamin och framför allt med den fördelen att man kan ställa in den att gå igång klockan fyra om jag kommer hem en timme senare... Gött med riktigt varmt liksom
Anläggningen till veden är hyfsat ny dessutom så ser ingen vinst i att byta ut den, även om det hade varit kul
Nja jag är sugen på pelletskamin och framför allt med den fördelen att man kan ställa in den att gå igång klockan fyra om jag kommer hem en timme senare... Gött med riktigt varmt liksom
Anläggningen till veden är hyfsat ny dessutom så ser ingen vinst i att byta ut den, även om det hade varit kul
Klicka här för att svara