S
silversmeden: Ja det där ser ju bra ut, men ta kupat det raka funkar nog till stål skorsten med exakt innermått, till min murade gick det inte alls.
4 svar · 6,7k läst
P
PiKKo: [citat] Jo helt klart fynd går det göra bara man är lite på allerten :) Jag hade ju en oljetank i rymmet bredvid panna som jag skar ut för 2 år sen :( fan att man ska ha så brottom Men begagnad panna är jag lite rädd för det kan ju rosta sönder när som helst om det nu inte är en viadrus :)
6 svar · 1,9k läst
L
Lsga: Säljer inga pannor, men råkar vara en väldigt nöjd kund, bra tips föresten, kanske ska börja med pannförsäljning som hobby...själv köpte jag den på nätet hos Dekoma, gav 34 500 kronor i somras, har haft ett par pannor tidigare i mitt liv, jobbar som brandman och är ute på en hel del soteldar och ser vad folk har för anläggningar... Finns flera liknande pannor, MAGA från Tjeckien,
38 svar · 11,8k läst
A
analog: den funktionen med slavtanksstyrning finns inbyggs i de flesa solstyrningar, iallafall effectas variant. Annars så finns det en specialversion av laddomat 31 som gör just det du beskriver. laddomat 31s tror jag den heter... Kolla med tillverkaren vad kulverten tål för temp. Den behöver ju bara klara en hög temp momentant. För oftast så håller sig solvärmevätskan under 90grader om man
3 svar · 1,2k läst
T
thundercat: fel av mig, det var inte digitala jag var ute efter utan med sladd, kallas väl kapilärledning.. det blev i alla fall köpt av baxi, det var dom som jag kunde komma över snabbast.. inbyggt och klart nu med:)
6 svar · 1,5k läst
knekten
knekten: Ta ett 200l kärl så är du på rätt sida...Finns en smed i Dalarna som tillverkar kärl,nästan halva pris.Sök på blocket.se.
58 svar · 9,2k läst
R
rca1959: [citat] Hugga gran.....med yxa? Kan tipsa om en fräck grej: http://www.husqvarna.com/se/forest/products/xp-saws/346-xp-e-tech-/ Gör det mycket lättare att kvista. Fullt skaft och "virka" ;)
14 svar · 4,4k läst
R
rundvikarn: Knubb brukar sota mer än björkved men inte så farligt . Har eldat både gran-och furuknubb i 17 år blandat med masonit och den enda nackdelen som jag ser det är att knubben ofta är så torr att den brinner upp fort . Tjärugadd känner du igen på lukten , spara den tills du ska ut och grilla i skogen , där kommer aromen till sin rätt ....
2 svar · 1,8k läst
P
pr95: d^_^b då lärde vi oss håll rent ;)
18 svar · 6,3k läst
P
pr95: Termostat-patronen sitter fast =bara att rengöra så fungerar det igen (patronen kan ibland behöva bytas finns som reservdel)
3 svar · 2,7k läst
Göran.W
Göran.W: I dom flesta kommuner om inte alla är det krav på miljö godkänd panna innom stadsplanlagt område och ofta utanför med. I tex Norrköping är det krrav på miljö godkänd panna i hela kommunen. http://www.norrkoping.se/organisation/pdf/mal-regler/foreskrifter/halsoskyddsforeskr.pdf 6 § Vid nyinstallation samt byte av panna avsedd för eldning med fast bränsle fårendast miljögodkänd
21 svar · 3,3k läst
H
Hardley Worthit: [citat] Jo men jag eldar inte från typ 35 grader utan ibland från 80 grader för att ha de så fulla som möjligt. Då kan jag resa bort oplanerat ett par dar utan att det blir för kallt i huset. Jag har två 3 kubiks tankar. Men som sagt att elda från 35 grader till 90 är ett par ilägg. För ett tag sedan blev jag vrålförkyld, då var det gott med 6000 liter 90 gradigt vatten. Behövde
24 svar · 2,2k läst
E
exerg: Elförsörjningen skall inte kopplas över öh som på många andra brännare men däremot kabel 2 o 3. Om du snabbt vill få fart på brännaren tvinnar du ihop alla 3 trådarna. Då går den igång men sen får du koppla in termostaterna innan pannan blir för varm.
6 svar · 2,9k läst
L
lph_74: Ursäkta mig, missade ditt inlägg.......ska kolla det. Man kan ju hoppas på att det är kranen som krånglar. Ringde rörmokaren idag, men han hade inte tid att komma förrn om 2veckor, så nu har jag stängt av vattnet.
21 svar · 10,7k läst
L
LisaHenrik: Måste vi ha installera stege på taket och finns det några regler för den isåfall?
3 svar · 1,8k läst
E
exerg: Tänk bara på att rökgångarna måste kunna sotas.Varje böj som är mer än 45 grader kräver en sotlucka.Dessutom får du ta hänsyn till brännbar vägg mm på vägen fram till den vertikala skorstenen. En isolerad horisontell skorsten kan oftast ligga 5 cm från brännbar vägg (men hur ser det ut).
3 svar · 1,3k läst
·
2
2an: Ska du bara byta panna välja då en med stående tuber, En Combifire med spaksotning kanske?? Alla brännare körs mot den pannan vid p-märkning.. Hur stor tank du ska ha vid panna beror på om brännaren har eltändning, Underhållsglöd med stor tank är ingen höjdare då den kan få stå väldigt länge med underhållsglöd,, Kulvert en som klarar 95-100° o 20 mm räcker samt
1 svar · 1,4k läst
E
exerg: Det dyker upp fler o fler import från låglöneländer och varmt blir det om man så eldar i en soptunna.Det mest bekymmersamma är importen av gjutjätnskaminer från Kina som det jag provat tenderar att vara i samma usla klass som verktygen från Rusta.Men billiga. Det enda man kan förlora med att köpa kvalitet är en summa pengar. Att köpa billigt kan bli värre.Se till att firman finns
2 svar · 2,7k läst
S
saabdea: Jag ser ingen nytta med att bygga ett styrsytem för det du har tänkt, bättre att använda grova rör mellan tankarna så det blir lågt flöde så inte skiktningen inte störs.
7 svar · 3,9k läst
S
StensCottage: En svensk länk, skogsvårdsstyrelsen. Tyvärr gav den mig inte så mycket. Adressen är lite konstig, fick den via Google. http://193.183.24.7/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=22798
1 svar · 1,6k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Fast jag får större temp dif i tanken. Laddar man inte tanken hel full så kan det ju vara bra med en hög topp temp. Eller tänker jag hel fel?
48 svar · 38,9k läst
·
L
lillie: Nu blev man glad. Förväntade mig aldrig att det skulle finnas här! Ska absolut snacka med biovärme Sverige det hade jag ändå tänkt, då ETA ligger högst på min lista. Det är klart man inte avgör sitt beslut av vad folk skriver här, men det är ändå här som man får mest intryck av vad andra tycker och tänker om "sina pannor" inte "andras pannor". Tycker detta är ett skitbra forum
38 svar · 20,2k läst
·
knekten
knekten: Kan nog stämma..Har 0,4bar på min mätare men 5m till övre radiator.Inga problem med susning eller luft i raddar.
112 svar · 16,3k läst
·
Wahligula
Wahligula: I princip har väl inte sotaren något med själva pannrummets vara eller inte vara med att göra? Han ska bara bedöma om eldstaden och dess rökgång( + anläggningarna så han kan komma åt dem på ett säkert sätt *sigh*) är enligt reglerna. Han skriver sitt intyg ( och hos mej la han till att det Borde finnas ett pannrum;)) till Byggnadsnämden som godkänner eller inte godkänner
25 svar · 12,5k läst
T
Thomas_2: Tack.
5 svar · 2,0k läst
·
M
Matsa C: Trodde väl det... "nöjd"...
24 svar · 6,8k läst
Bezt
Bezt: Ja riktigt billigt om de har några kvar, annonsen har ändå legat ut sen den 6e Dec.
40 svar · 7,2k läst
L
Lillkorpen: TS kunde titta på http://www.bnenergikonsult.com/ som säljer danska Twin Heat, jag har ingen erfarenhet av dem och har heller inga barn ihop med dem så ta det bara som ett tips på något att kolla upp. Verkar vara ett flexibelt system som man kan börja med i liten skala och sen bygga vidare på när börsen så tillåter. Någon här kanske vet mer? Vänligen, Lillkorpen
31 svar · 8,5k läst
V
Ventilations Bosse: en gammal vanlig panna har ofta ca 2,4 m2 eldyta,för oljebrännaren gav ca 25 kW,. då blir inte rökgaserna alltför höga, man får ut ca 10kW/m2 eldyta, bygga sjölv, jag vet inte om det blir så mycket billigare,det behövs ju en del grejer.
8 svar · 2,9k läst
K
kvistarn2: ja det är en skrubb imellan där kaminen är tänkt att stå (vardagsrummet) och murstocken, sen har vi dörröppningen precis där med...
2 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.