Hej

Jag har en liten fundering på hur jag ska göra. Vi har ett hus som är total renoverat
och pannrummet i garaget 37meter bort med kulvet in. Funderar på en calmar 33 med 2st 750 liters tankar där och en 500 liters tank inne i huset. Eller är det någon som har något annat förslag. Förvirrad !!! Tacksam för lösningar.:(

hur stort är huset?hur ofta vill du elda?

Huset är på ca 170m2 med golvvärme på 85m2 nere och radiatorer på resten ( uppe).
Jag kan elda vaje dag, men gärna varannan dag. I dag sitter det en gamal kombipanna eldar jämnt.
Har vvc idag, men det går åt mycket enegi till det. Så därför funderar jag på en tank i huset så man kan göra varmvattet där. Men vet ej om det går.

En ren rund/oval 6,5 kubik 3st anslut får du hem från Hsq Tanks för 27000:- +moms.Vore väl lagom,ute i pannrum?:) Kan du ju sen ta varmvattnet från den lilla inne i kåken..

6,5 kubik tank!!!

Men räcker calmar 33 till det??

Ja räcker gör det med en 40kw panna..Ditt hus förbrukar väl bara en 10/12kw när det är som kallast.Du behöver ju inte fylla acken full var gång du eldar...Typ fylla upp den när du har tid på helgen etc..Bättre ta till rejäl acktank från början,så blir det ändå svårare att räkna hem solpaneler...d^_^b

Ja, det kanske du ju rätt i. Men jag som har funderat på solfångare f-n också. Då slipper man det, ha ha.
Jag är inte så haj på¨vvs-grejor men här verkan man få tips och råd iallafall. Så en calmar 33 och 5-6m3 tank i garaget och en 750 tank i huset med lite pumpar och skit så kanske det blir bra??? Det måste jag fundera på och diskutera med min andra hälf. Är det någon som har liknade anläggning?

Jag har en Focus Eco Nature 40 med 3X750 liters acktankar i separat byggnad ca 40 meter från ett hus och ca 5 meter från verkstad, stall. Plansolfångare 16 kvm kopplat till slinga i botten på tank 1, har installerat allt själv. Värmer ca 250 kvm, eldar allt från inget alls till morgon och kväll, det är klart är det -25 då kräver i alla fall mitt hus en del energi och det är inte så ofta det händer. www.e-logger.se/pub?Tallbacken

(Silversmeden) hur har du gjort med varmvattnet, har du en liten tank inne i huset eller vvs-cirkulation.

staffan72 skrev:
(Silversmeden) hur har du gjort med varmvattnet, har du en liten tank inne i huset eller vvs-cirkulation.
En golvslinga ner till acktank innan elvvb ca 30-40 gr förvärmning av vatten innan elvvb. Titta på mina tidigare inlägg där har jag beskrivit mer ingående.d^_^b

Har en solo innova 50, 6,6 m³ i pannrummet 35 meter kulvert och 500L i huset fungerar utmärt eldade varannan dag i vintras när det var som kallast.

Som en del har sagt tidigare. En stor tank så stor du får helst. Men absolut mer än 2*750 iallafall. En 500 l tank med vvb i huste så behöver inte kulverten cirkulera hela tiden bara för att ha vv. Sen så skall du ha en elberedare efter vvb i tanken så har du alltid vv. Ingen som tjata om eldning på sommaren för vv.
Lägg pengarna på detta före solvärme. Detta är min uppfattning efter att sett en hel del anläggningar och har varit med och byggt för den delen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.