7 470 läst ·
44 svar
7k läst
44 svar
Vedpanna i rostfritt, för/nackdelar?
Om pannan inte stänger spjällen efter eldning, och har mycket vatten och keramik i sig med en tillhörande restvärme, som man inte vill ha i skorstenen eller pannrum/källare så är det inte så svårt att sätta in ett återvinningskoppel. Gör man det plockar man åtminstone igen några kwh. Annars drar ju laddomaten varmvattnet ur pannan också till slut.
Laddomaten drar väl inte ur värme efter eldningen om den är hel ?Lillkorpen skrev:Om pannan inte stänger spjällen efter eldning, och har mycket vatten och keramik i sig med en tillhörande restvärme, som man inte vill ha i skorstenen eller pannrum/källare så är det inte så svårt att sätta in ett återvinningskoppel. Gör man det plockar man åtminstone igen några kwh. Annars drar ju laddomaten varmvattnet ur pannan också till slut.
baxi inova 40 505kg (50kw 550kg)A.Holm skrev:Har inte sett nån panna med så tunt som 4mm.
Frölings FHG 3000 har genomgående 6mm och i eldstadsdelen en extra 3mm plåt just för korrosion...
Solo innova har 7mm plåt, 5mm i tuberna...¨
Mycket järnskrot är det...
45 min innan man är uppe i temp är åt skogen för lång tid. Det är ju 45min eldning i onödan, eftersom pannvattnet kommer att kallna av efter eldning till ingen nytta...
I min nuvarande är jag nog uppe i temp (20->80) på ca15 min när pannan är nysotad...
effecta woody 35kw 390kg(lambda 60 420kg)
calmarpannan v33 320kg (v60 360kg.)
ungefär samma vedutrymme och effekt på dom.nog måste ju inovan vara rejälare än många konkurenter.
Redigerat:
Jo, när laddpumpen stannat så börjar självcirkulationen genom Laddomaten. Då kommer kallt vatten att fyllas på i botten på pannan i samma nivå som i ackumulatortanken och på så sätt trycka ut det varma vattnet från pannan och över till toppen på ackumulatortanken.smurfen72 skrev:
Ett drömläge vore att få höja tanken en meter eller så från golvnivån där pannan står, vips har man skaffat sig ett automatiskt återvinningskoppel.
tycker det låter som ett spel för gallerierna. Oron att det ska rosta hål, var kommer den ifrån? Vad talar man om för tidsperspektiv då? 20 år om förutsättningarna är dåliga? på den tiden hinner det säkert bli nåt vajsing ändå på din rostfria panna så den lär åtgärdas ändå pga nåt annat. Det kanske blir sprickbildningar eller vad som helst.
Resonemanget är ungefär likartat som att svetsa i rostfri plåt i golvet på sin rostiga 240, visst reparationen kanske blir skitsnygg och håller i evigheter men resten fortsätter att rosta ändå.........
Resonemanget är ungefär likartat som att svetsa i rostfri plåt i golvet på sin rostiga 240, visst reparationen kanske blir skitsnygg och håller i evigheter men resten fortsätter att rosta ändå.........
Okej, då släpper jag det med rostfritt. Verkar ju inte vara nån större vinst med det.
Men jag kommer då bygga med lite tunnare gods, blir ju om inte annat lättare att konka in den i källaren då
Vattenvolymen ska hållas så låg som möjligt, blir det väldigt liten volym leder jag helt enkelt in vatten på fler ställen i botten på pannan, leder in vatten på två ställen på min nuvarande.
Såg konstruktionen på frölings panna tror jag det var, kanalen som ska hindra att det ryker in. En kanal i toppen på vedytrymmet som går ända ut till luckan, kan det vara nåt tro? Är det bättre än en kanal längst in i vedutrymmet?
Hur stort vedutrymme ska man satsa på?
Men jag kommer då bygga med lite tunnare gods, blir ju om inte annat lättare att konka in den i källaren då
Vattenvolymen ska hållas så låg som möjligt, blir det väldigt liten volym leder jag helt enkelt in vatten på fler ställen i botten på pannan, leder in vatten på två ställen på min nuvarande.
Såg konstruktionen på frölings panna tror jag det var, kanalen som ska hindra att det ryker in. En kanal i toppen på vedytrymmet som går ända ut till luckan, kan det vara nåt tro? Är det bättre än en kanal längst in i vedutrymmet?
Hos mej ligger pannan kvar i den temp visserligen har jag inget kallt vatten kvar i tanken efter eldning men tror inte det cirkulerar genom pannan.Lillkorpen skrev:Jo, när laddpumpen stannat så börjar självcirkulationen genom Laddomaten. Då kommer kallt vatten att fyllas på i botten på pannan i samma nivå som i ackumulatortanken och på så sätt trycka ut det varma vattnet från pannan och över till toppen på ackumulatortanken.
Ett drömläge vore att få höja tanken en meter eller så från golvnivån där pannan står, vips har man skaffat sig ett automatiskt återvinningskoppel.
Då har dom gjort atmos bra mycket kraftigare än tidigare har för mej att dom låg på ca 200 kiloolle_k skrev:
A.Holm skrev:Okej, då släpper jag det med rostfritt. Verkar ju inte vara nån större vinst med det.
beror väll på hur mycket du ska värma.men är ju helt klart enklare att fylla hälften om det blir för stort.än att fylla dubbelt om det blir för liter.
jag kollade på ctc v40 innan jag köpte min panna.den har också en kanal högst upp som ska dra undan röken.
Jag tror inte att det finns nån panna som har låg primärluft i kombination med ett spjäll som man öppnar för att röken ska gå ut bak/upptill. Anledningen är (tror jag) att det skulle bli otrevligt heta rökgaser om man glömmer stänga spjället. Lösningen att luckan får agera spjäll är ju idiotsäker på det viset, men ett stort spjäll i bakkant vädrar ut röken bättre. Är du inte känslig för lite rök så kan du göra som på Vedex, skippa förbigångskanal.A.Holm skrev:
Är det ite just det som Calmar har, eller förstår jag dig fel?Matss skrev:Jag tror inte att det finns nån panna som har låg primärluft i kombination med ett spjäll som man öppnar för att röken ska gå ut bak/upptill. Anledningen är (tror jag) att det skulle bli otrevligt heta rökgaser om man glömmer stänga spjället. Lösningen att luckan får agera spjäll är ju idiotsäker på det viset, men ett stort spjäll i bakkant vädrar ut röken bättre. Är du inte känslig för lite rök så kan du göra som på Vedex, skippa förbigångskanal.
Dom har ju ett spjäll högst upp inne i vedutrymmet som öppnar rakt över till rökgasfläkten, men det manövreras via luckan, när man öppnar vedluckan öppnas spjället, sedan stängs det automatisk när man stänger ved luckan...
Evakuering av rök ska jag då ha, är less på att det ryker in när man ska lägga i ved, dock så eldar jag i en förugn nu med lucka på ovansidan, hopplöst att fylla på ved utan att det ryker in...q(;^
Klicka här för att svara