5 423 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Bästa sättet för billigast varmvattten
Det var väl inget svar på frågan som gällde
1. Köra med pellets.
2. Använda de inbyggda elpatronerna.
3. Stänga av pannan och skaffa en v.v.beredare.
Solfångarhobbyn är både dyr och exklusiv. Ger kanske hög status åt en del personer men varmvattnet blir inte billigt när man slår ut alla kostnader inklusive ränta.
Pelletshobbyn är dessutom roligare för de flesta.
1. Köra med pellets.
2. Använda de inbyggda elpatronerna.
3. Stänga av pannan och skaffa en v.v.beredare.
Solfångarhobbyn är både dyr och exklusiv. Ger kanske hög status åt en del personer men varmvattnet blir inte billigt när man slår ut alla kostnader inklusive ränta.
Pelletshobbyn är dessutom roligare för de flesta.
Nog kan man få lönsamhet med solfångare om man värmer med el annars har man vp ved eller pellets tar det en himla massa år att tjäna in. men att på stå att det skulle kosta 6000 kr är bara skitsnack får man ihop en anläggning för 20000 kr då har man gjort det bra. Blir nog svårt att svara på frågan beror på vilken panna och hur mycket man föebrukar men nr 3 går bort tycker jag dumt att köpa en elberedare vad ska man med en sån till ?
Elberedare är det klart bästa alternativet. Elda pellets hela sommaren för några skvättar varmvatten blir knappast lönsamt pga. förlusterna. Sotning och asktömning tillkommer. Lika mycket förluster och dubbelt så dyr energiåtgång blir det med elpatroner i pannan.
En elberedare kopplad i serie efter pannan är det allra bästa. Har man en brännare som exempelvis tar 8 minuter att starta kan vattnet bli kallt mitt i duschen. Då är det bra att ha en elberedare som går in och kompletterar även på vintern.
Utslaget på ett år så kostar varmvattnet en struntsumma jämfört med uppvärmningen av huset.
En elberedare kopplad i serie efter pannan är det allra bästa. Har man en brännare som exempelvis tar 8 minuter att starta kan vattnet bli kallt mitt i duschen. Då är det bra att ha en elberedare som går in och kompletterar även på vintern.
Utslaget på ett år så kostar varmvattnet en struntsumma jämfört med uppvärmningen av huset.
Varmvattnet kostar en hel del om man är några i familjen framföralt om man ska värma det i en elberedare har för mej att jag läst nått om att det skulle kosta i snitt 1000 kwh per pers.johanpelle skrev:Elberedare är det klart bästa alternativet. Elda pellets hela sommaren för några skvättar varmvatten blir knappast lönsamt pga. förlusterna. Sotning och asktömning tillkommer. Lika mycket förluster och dubbelt så dyr energiåtgång blir det med elpatroner i pannan.
Vi har vattenmantlad pelletskamin och ackumulatortank för varmvatten och golvvärme. Vi har testat både med att köra pelletskamin eller elpatronen på sommaren för varmvatten. Att använda pellteskaminen har visat sig vara ett mycket billigare alternativ. Vi kör pelletskaminen ca 2-3 timmar varje eller vartannat dygn för att värma acktanken. Klart billigast!
smurfen72 skrev:Är dom inkopplad och klar för det priset så är det helt klart intressant du får gärna förklara mer hur du får det så billigt.[/QUOT
Eget arbete räknar jag som gratis .
Min acktank har redan solslinga eftersom jag då jag bytte panna
räknade med en framtida utbyggnad .
Rör och andra småsaker finns i "bra-att-ha-högen" på jobbet .
Kvar blir kostnaden för byggsatserna = ca 6000 kr
rundvikarn skrev:smurfen72 skrev:Är dom inkopplad och klar för det priset så är det helt klart intressant du får gärna förklara mer hur du får det så billigt.[/QUOT
Eget arbete räknar jag som gratis .
Min acktank har redan solslinga eftersom jag då jag bytte panna
räknade med en framtida utbyggnad .
Rör och andra småsaker finns i "bra-att-ha-högen" på jobbet .
Kvar blir kostnaden för byggsatserna = ca 6000 kr
Ja räknar man så får man lönsamhet på det mesta tom solpaneler.
Klicka här för att svara