Hej på er!

Jag har några funderingar gällande hur man ska få till varmvatten nu på sommarhalvåret, på effektivast sätt?
Jag kör med en pelletsbrännare (Janfire Flex-A) i en Nibe City vx100 kombipanna.
Pannan har elpatroner och värmeväxlare.
Jag funderar nu på tre olika alt:

1. Köra med pellets.
2. Använda de inbyggda elpatronerna.
3. Stänga av pannan och skaffa en v.v.beredare.

Jag är själv i hushållet med två små barn och gör därför inte av med så mycket varmvatten.

Är det någon som har erfarenhet av dessa kombinationer?

MVH Kristian

Solfångare kopplat till en vvb , kolla Rinkaby rör PCU EL 100L. Denna är för vattenburen värmekälla men skulle tro att det ligger en x antal meter slinga i vvb:n. Skulle tro att 2-4 kvm i S läge 60-90 graders lutning ger dig rejält med vv på sommaren, beroende på hur ditt hus ligger. Finns en större på 300 L för just sol.
Kör själv med el vvb kopplat till ack med förvärmning av vatten innan el vvb, funkar bra dock lite större anläggning.

Majgårdarna
1. Köra med pellets. tror jag.

Du kan ju få "gratis" varmvatten om du investerar mycket eller betala lite mer för varmvattnet å inte investera alls. Vilket väljer du?

Billigast hade varit..Punkt 3 om du haft en Elberedare..;)

Den billigaste lösningen i längden är nog en El-VVB med lagom storlek, men den kostar ju några tusen och måste ju installeras, och med dom tusen lapparna har du ju pellets-varmvatten ett bra tag :)

Så, för enkelhetens skull är nog pellets den smidigaste lösningen, pengamässigt så blir det ju såklart lite dyrare på sikt..

Tack för alla tips!!:)

Jag har för tillfället inte nått vidare utrymme för investeringar, men skulle i.s.f kolla om man kan hitta nån beg. VVB till ett bra pris.
Typ 100-150 liters?
Har dock inte en aning om vilket märke eller sort, som jag skulle satsa på.
Även om det inte blir så mycket pengar, så vill jag ju köpa en som är effektiv.

Att köra med "doppvärmarna" i pannan är nog uteslutet, då jag har förstått att den lösningen är väldigt oeffektiv.

Solpaneler skulle ju vara det bästa, men det är ju en större investering.
Har inte heller nån acc-tank idag.

Tur att det finns experter till hjälp:P

Det här med solfångare är ju mer ett intresse och betalar sig på längre sikt. Visst man kan säga att det är billigare att bo i en hyresrätt men då äger du inget, jag menar att investerar man i något så lönar det sig ,men inte direkt utan räknat på en längre period. Samma gäller väl i ditt fall att köra med pellets blir dyrare på sikt men billigare än att investera i en ny vvb,actank och solfångare. Är du intresserad av solvärme så ska du investera men att få payoff på 1-5 år är nog svårt. Och jag skulle inte köpa en begagnad vvb. Jag är ingen expert på solvärme men tycker att det är mycket trevligt att kunna ladda mina tankar nästan gratis, (cirkpumpen tar ca 90 watt )

Med dagens priser lönar sig inte solfångare ens på lång sikt. Det går att få betydligt bättre avkastning på kapitalet på annat sätt exempelvis fondspar i en kapitalförsäkring.
Den som dessutom tar banklån och betalar 5-6% årsränta för att köpa solfångare gör en ändå dummare affär.

En varmvattenberedare kopplad i serie efter pannan ger möjlighet till stort varmvattenuttag på vintern och varmvatten på sommaren. Brukar vara bästa och mest ekonomiska lösningen.
Elpatroner i pannan är dyraste lösningen.

johanpelle skrev:
Med dagens priser lönar sig inte solfångare ens på lång sikt. Det går att få betydligt bättre avkastning på kapitalet på annat sätt exempelvis fondspar i en kapitalförsäkring.
Den som dessutom tar banklån och betalar 5-6% årsränta för att köpa solfångare gör en ändå dummare affär.

En varmvattenberedare kopplad i serie efter pannan ger möjlighet till stort varmvattenuttag på vintern och varmvatten på sommaren. Brukar vara bästa och mest ekonomiska lösningen.
Elpatroner i pannan är dyraste lösningen.
De som inte har solfångare är oftast motståndare och tycker att det är dålig investering och räknar på lönsamhet teoretiskt. Att ha ett intresse för solens värme och att utnyttja den genom solfångare är en annan grupp - de har solfångare. Vissa köper bilar för 100 000 tals kronor andra satsar på naturens energi - vad som är mest lönsamt eller roligast, kan vara väldigt olika. Hur kul är det med en kapitalförsäkring - jag ser inget nöje i den formen av investering - däremot är det kul att se på datorn online hur mycket solen laddar mina acktankar.

Elpatron i panna eller acktank - inte bra.q(;^;)p
Solfångare i serie med elvvb - bra.d^_^b

Jag kör pellets för varmvatten,sparar kanske en tia per dygn skulle lika gärna kunna köra elpatron men har ingen lust att betala nåt i onödan till elmaffian.

precis. betalar hellre 2 kr för biobränsle än 1 krona till elbolaget...

johanpelle skrev:
Med lite normal händighet har man två Lesol solfångare för ca 6000 kr .

Dessa ger ungefär 800 kWh per styck = 1600 kWh

Med dagens energipriser kostar en kWh lågt räknat en krona om man
räknar med nätavgifter , skatt på momsen och moms på skatten .

Avkastning : 1600 / 6000 = 26.7 % !!!

Detta får man oavsett hur börsen går men levererar inga miljonbonusar
till de redan överbetalda finansvalparna ...........

rundvikarn skrev:
Med lite normal händighet har man två Lesol solfångare för ca 6000 kr .

Dessa ger ungefär 800 kWh per styck = 1600 kWh

Med dagens energipriser kostar en kWh lågt räknat en krona om man
räknar med nätavgifter , skatt på momsen och moms på skatten .

Avkastning : 1600 / 6000 = 26.7 % !!!

Detta får man oavsett hur börsen går men levererar inga miljonbonusar
till de redan överbetalda finansvalparna ...........
Är dom inkopplad och klar för det priset så är det helt klart intressant du får gärna förklara mer hur du får det så billigt.

I TS fall är nog en separat liten vvb efter pannan det bästa.

Men varför elpatronen och pellets på sommaren blir så inneffektivt är ju pga alla värmeförluster.
Så har man en bra panna och acktank så är det inte alls en så dum lösning.

Och sen så betalar alltid solfångare sig, den som säger något annat vet inte vad dom pratar om.
Energin är ju gratis och livslängden lätt över 30år...

Sen så beror det ju lite på hur mycket varmvatten man förbrukar, hur lång återbetalningstiden tar.

Är det negativt att tänka långsiktigt? dom som inte har råd med invensteringen brukar tänka att för det jag tjänar på 10år så kan jag köpa mycket el... Ja men sen då? Då står man där med skägget i brevlådan.

Oftast höjer ju även en solfångaranläggning värdet på huset vid en eventuell försäljning så man får igen en del av investeringen ganska omedelbart.

Förr eller senare måste vi börja göra oss av med elberoendet från de stora elbolagen, och solfångare är en bra början...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.