Hej på er.
har nyss flyttat in i Vårt hus som är vedeldat och behöver hjälp.

Jag söker efter någon som har samma panna som jag har, alltså en Vedex 2000, min är ca: 10
På insidan av min ved lucka sitter det en plåt som är utåt böjd på mitten, och just under denna böjen sitter utblåset från fläkten, min fråga är ska det vara så eller har plåten slagit sig av värmen? Tack på Förhand // Fredrik
 
Hej.

Skulle du få problem med svar, testa :

http://www.varmepumpsforum.com

Där har man proffs som jobbar dagligen med värme/ventilation.
Dock kan det hända att någon här kan hjälpa dig.
 
Tack :D ska kolla upp det med en gång
 
Förstår inte varför värmepumpsforum skulle kunna ge ett bra svar ang en vedpanna, kunskapen är bra mycket större på detta forum....

Nå, din fundering då, med vedluckan antar jag du menar den övre, där blir det aldrig så varmt så nån plåt kan böja sig av värme, kan däremot vara så att nån moddat plåten så luften från fläkten styrs in i vedutrymmet.
 
Men vedluckan menar jag där man kasta in veden. Kanske moddad men det känns konstigt ändå. Plåten är så pass böjd så fläkten blåser in under plåten mot luckans isolering och där tar det stopp. Känns ju onödigt, men kanske fyller någon funktion
 
Åhå, den var böjd åt det hållet, ja det låter ju inte rätt. Se om den går att ta lös och banka till eller nåt för att räta ut den, för nog skall luften i i vedutrymmet och inte in i isoleringen.....
 
Har vänt på plåten nu så att utbuckningen är längst upp på vedluckan.
Märkte dock ingen större skillnad men det känns bättre att luften cirkulera fritt.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.