_ap_ skrev:
Gengas smällar i brännkammaren, har man gengas i brännkammaren måste något vara riktigt fel med luft tillförseln.
Gengasen ska vara i vedutrymmet inte i brännkammaren, förbränningen av gengasen börjar vid sekundär munstycket och slutförbränns i den keramiska delen.

Möjligtvis lider några, i sammanhanget "lågpris" pannor av detta fenomen.

Så, vad kostar en sats keramik då?
Nu är det väl inte så att man valt den konstuktionen för att avhjälpa något utan snarare förebygga. En sån apparat som en vedpanna utsätts ju för manuell hantering, påläggning, lucköppning vid olika faser, olika bränsle, olika fukthalt, torr spjälkved eller grova klampar i en ibland härlig mix. Man har i alla fall inte tänkt om efter 150 000 tillverkade ex utan håller fast vid samma lösning. Sen om fram eller bakhjulsdrivna bilar är bäst tvistar ju fortfarande många om, själv kan jag inte bestämma mig och kör 4 hjulsdrivet d^_^b

_ap_
Självklart kör man 4 hjulsdrivet! ;)

_ap_
Åskar skrev:
[länk]

Verkar vara liknande pannkropp som Fröling använder? Det som skiljer vid en snabblick är förbränningskammaren som på ETA mer eller mindre bara är ett rektangulärt värmeisolerat förbränningsrum? Verkar som de har någon typ av värmeisolerande keramik ytterst? Undra om förbränningsrummet även har keramik bakåt mot konvenktionsdelen? Någon som vet det?

Om man bara fick tag på värmeisolerande gjutmassa eller rätt keramikstenar så finns det mycket man kunde "labba" och leka med. Skulle vara inressant att se förbränningen i ETA´n när den går på lägsta effekt? Väldigt få, om än någon panntillverkare, har ju fått kläm på den biten tidigare.. Pannor med stort vedmagasin som kan eldas med låg medeleffekt men ändå med god verkningsgrad tror jag är framtidens vedpannor.. Borde inte vara så beroende av stora acktankar då heller! Minska antalet kall-/uppstarter borde även ge bättre miljö och mindre slitage, samt att man enkelt och snabbt bara behöver fylla på tex morgon och kväll borde vara behändigt. d^_^b

Inressant panna helt klart! :)

Nu har jag kikat lite i konvektionsdelen, det är 10st tuber med dia 50mm.
2 rader med 5st i varje.

Kort kommer strax.

Åskar skrev:
[länk]

Pannor med stort vedmagasin som kan eldas med låg medeleffekt men ändå med god verkningsgrad tror jag är framtidens vedpannor.. Borde inte vara så beroende av stora acktankar då heller! Minska antalet kall-/uppstarter borde även ge bättre miljö och mindre slitage, samt att man enkelt och snabbt bara behöver fylla på tex morgon och kväll borde vara behändigt. d^_^b

Inressant panna helt klart! :)
Hålltorps säteri säljer sådana vedpannor dock lite dyra men dom ska vara helt enastående. Lopper Drummer

exempel med extra stort ved magasin
15kW 340 liter vedmag & brinntid på ca 16tim
40 kw 660 liter vedmag & brinntid på ca 14tim
det finns massa fler effekter att välja på

jag va riktigt sugen på en 90kW med 900lit vedmagasin tidigare men nu blir det troligast en flispanna..!

Redigerat:
bejje:Några priser på dessa pannor?

inget pris på dom med ½meters ved men 3st med 1meters ved har jag pris

Håll i hatten här kommer lite priser !

90kW 10mm Plåt 182.000:-
90kW 20mmplåt 193.000:-
120kW 20mm plåt 306.000:-
180kW 20mm Plåt 320.000:-

sen tillkommer moms
& för det extra stora vedmagasinet 23.000:- extra men ökar vedförådet
från 500 -> 900 liter / 700->1400 liter / 930 ->1880 Liter

dom är dyra men efter ha pratat med några som har dom så blir man övertygad om att det är denna panna man "Vill ha"

har du hittat databladet dom har på hemsidan kan du läsa mer där..

Redigerat:
Någon som har erfarenhet av en ETA?

Nilinjo skrev:
Någon som har erfarenhet av en ETA?
Jag har en SH40 som jag eldar i sedan oktober. Du kan läsa lite om min installation i en tråd några sidor tillbaks på detta delforum. Installationen, som jag gjort själv, kanske inte är inte perfekt i alla avseenden (vilket du också kan läsa i den tråden), men det känns som att pannan är det.

Min favoritfeature med pannan just nu är att den är så fruktansvärt lättänd. Fyll med ved, tryck in ett par sidor tidningspapper, tänd, låt det ta sig, stäng, gå. Jag hadde en tunna med näver, småpinnar och annat bös i pannrummet förut. Den har jag ställt ut för den var bara i vägen och jag märkte att jag aldrig tog något ur den. Får använda det till att tända kaminen inne i stället (när jag nu får lust att använda den igen, jag behöver ju inte :))

Var det något speciellt som du undrade?

Ser riktigt välbyggd och rejäl ut! Vid vilken temp bryter pannan? Går det elda upp acktanken i 100 grader om man vill det?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.