Vi har en EcoTec Tyr pelletskamin som står för uppvärmingen av huset. Har funkat mer eller mindre klockrent sedan installationen 2003. Nu har dock ringen som sitter uppe på brännarkoppen börjat "hoppa". Den drivs runt av en kugg som sitter på förlängningen av matarskruven. Vrider jag runt ringen lite grann är probelmet åtgärdat, men efter ett tag kuggar den över igen. Ringen är inte skadad, inte heller kuggen som driver den runt.
Är det någon mer som har en Tyr-kamin med samma bekymmer? Vad är botemedlet?
 
Kolla så att klacken som driver runt den inte har nötts ner, då kan jag tänka mig att man får det problemet.
Jag förutsätter att ni har gjort rent brännaren ordentligt.
 
Klacken verkar/ser inte nött ut. Kanske borde göra en grundligare inspektion av den nästa rengöring. Brukar göra rent kaminen ungefär var 10:e dag.
Har du också en Tyr-kamin?
 
Problemet löst, klacken ÄR sliten! Ska kontakta EcoTec för en ny, i väntan på den nya flyttar jag helt sonika i den gamla på axeln, eftersom klacken inte täckte hela ringen.
 
Jag har haft en ecotec pellets prännare i min panna och dom har samma konstruktion.
Bra att det löste sig med din, det kanske hade gått att svetsa på lite mer material också.
 
Rozeman skrev:
Klacken verkar/ser inte nött ut. Kanske borde göra en grundligare inspektion av den nästa rengöring. Brukar göra rent kaminen ungefär var 10:e dag.
Har du också en Tyr-kamin?
Var tionde dag !!!??? Jag har en sån kamin me....enda gången jag öppnar luckan e när hela asklådan e full ända upp till brännarkoppen...rengör den kanske 2-3 gånger per vinter...
 
w_larsson skrev:
Var tionde dag !!!??? Jag har en sån kamin me....enda gången jag öppnar luckan e när hela asklådan e full ända upp till brännarkoppen...rengör den kanske 2-3 gånger per vinter...
Verkligen olika filosfier vi har... Får du inte en sjuhelsikes massa fastbränt koks i brännarkoppen då, när du (i mitt tycke) gör rent så sällan?
 
jo d kan där bli, men inget som stör förbränningen...
 
Var och en är salig i sin tro, he he;)
 
har en ecotec tyr men funderar hur fläckten ska fungera nu så tycker jag den blåser lite fins en knapp på pellets förådet som har två lägen men slår jag över på ettans läge så stannar fläckten
 
Personligen tycker jag också att lägena på panelen är lite missvisande, läge 1 och 2. Då får man ju uppfattningen av hög och låg fart, men i själva verket är det ju AV eller PÅ.
När det gäller effekten på fläkten skulle även jag vilja ha lite mer flås i den. Någon som har nå't tips att få ut mer värme ur kaminen?
 
1 & 2 är hastigheten på fläkten, du har nog nåt fel som är trasigt....
 
Då har nog det felet varit trasigt sedan 2003. Tycker fortfarande att det kanske kunde vara högre fart i läge 2, alltså det som är PÅ för mig.;) Några tips på "trimning"?
 
Har du kollat så att fläkten får luft...den sitter ju nere vid golvet så det finns ju risk för lite damm...
 
Damm?? Inte i vår kaminheller ;) Skämt åsido, håller rent även den delen av kaminen, så nog får fläkten luft allt. Hur är det med din fläkt w_larsson, har den två lägen på blåset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.