Vi har en EcoTec Tyr pelletskamin som står för uppvärmingen av huset. Har funkat mer eller mindre klockrent sedan installationen 2003. Nu har dock ringen som sitter uppe på brännarkoppen börjat "hoppa". Den drivs runt av en kugg som sitter på förlängningen av matarskruven. Vrider jag runt ringen lite grann är probelmet åtgärdat, men efter ett tag kuggar den över igen. Ringen är inte skadad, inte heller kuggen som driver den runt.
Är det någon mer som har en Tyr-kamin med samma bekymmer? Vad är botemedlet?
Är det någon mer som har en Tyr-kamin med samma bekymmer? Vad är botemedlet?
Var tionde dag !!!??? Jag har en sån kamin me....enda gången jag öppnar luckan e när hela asklådan e full ända upp till brännarkoppen...rengör den kanske 2-3 gånger per vinter...Rozeman skrev:
Verkligen olika filosfier vi har... Får du inte en sjuhelsikes massa fastbränt koks i brännarkoppen då, när du (i mitt tycke) gör rent så sällan?w_larsson skrev:
har en ecotec tyr men funderar hur fläckten ska fungera nu så tycker jag den blåser lite fins en knapp på pellets förådet som har två lägen men slår jag över på ettans läge så stannar fläckten
Personligen tycker jag också att lägena på panelen är lite missvisande, läge 1 och 2. Då får man ju uppfattningen av hög och låg fart, men i själva verket är det ju AV eller PÅ.
När det gäller effekten på fläkten skulle även jag vilja ha lite mer flås i den. Någon som har nå't tips att få ut mer värme ur kaminen?
När det gäller effekten på fläkten skulle även jag vilja ha lite mer flås i den. Någon som har nå't tips att få ut mer värme ur kaminen?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer