6 950 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Är detta vansinnig förbrukning?
Vi har nyligen köpt en funkis kåk i tegel från -72 och har en enormt hög pelletsåtgång!!
Hela 3 säckar á 16kg går det åt för tillfället per dygn!
Förutsättningar:
Huset är ca 250kvm inkl garage, uppvärmd yta är ca 190kvm.
Inomhus temp på ca 20 grader och ute temp pendlande mellan -3 minus och 3 plus grader.
Häften av rutorna är bytta till 3glas Fönster.
Vi har kommit fram till att vi har fel typ av pelletsbrännare i pannan. Sitter en thermia bequem 15d med uppåtbrinnande låga, kombinerad med en cometpanna 2006 = lågan slår i pannplåten = dålig verkningsgrad?
Värmebaronens comet panna är avsedd att ha en framåtbrinnande brännare tex pellx, viking bio etc.
Vi funderar om detta är rimliga siffror eller får vi ner denna vansinniga förbrukningen om vi byter ut brännaren till en "rätt modell" tex PX22?
Vill inte kasta pengarna i sjön om vi nu har rimliga kostnader att byta brännaren
Skriv gärna er nuvarande förbrukning och era förutsättningar på hus, väder mm
Hela 3 säckar á 16kg går det åt för tillfället per dygn!
Förutsättningar:
Huset är ca 250kvm inkl garage, uppvärmd yta är ca 190kvm.
Inomhus temp på ca 20 grader och ute temp pendlande mellan -3 minus och 3 plus grader.
Häften av rutorna är bytta till 3glas Fönster.
Vi har kommit fram till att vi har fel typ av pelletsbrännare i pannan. Sitter en thermia bequem 15d med uppåtbrinnande låga, kombinerad med en cometpanna 2006 = lågan slår i pannplåten = dålig verkningsgrad?
Värmebaronens comet panna är avsedd att ha en framåtbrinnande brännare tex pellx, viking bio etc.
Vi funderar om detta är rimliga siffror eller får vi ner denna vansinniga förbrukningen om vi byter ut brännaren till en "rätt modell" tex PX22?
Vill inte kasta pengarna i sjön om vi nu har rimliga kostnader att byta brännaren
Skriv gärna er nuvarande förbrukning och era förutsättningar på hus, väder mm
Vet inte om vi kan jämföra då jag har kamin? Men jag håller kring 21-22 grader medan det legat runt 12 minus utomhus. Huset är enplans fasadtegel byggt 75 och den uppvärmda ytan är bara 104kvm. För mig går det 11kg/dygn när jag har den på termostatläget. Elementen (direktel) är ställda på att hålla runt 17 med ovannämnda utomhus temperatur.
Förra vintern vill jag minnas att jag har haft 16kg/dygn och strängare kyla -23 cirka, men då kommer jag inte ihåg vad elementen var grundinställda på.
/M
Förra vintern vill jag minnas att jag har haft 16kg/dygn och strängare kyla -23 cirka, men då kommer jag inte ihåg vad elementen var grundinställda på.
/M
16kg * 3 * 4,8kWh * 0,8 (verkningsgrad) ~ 184kWh/d / 24h ~7,7 kWh/h . Det låter lite mycket.
Vad har du för rökgastemp?
Finns det nån rökgasanalys gjord?
Vid 0 så "borde" väl förbrukningen ligga runt 3-4kWh/h alltså runt 1kg/h och vid -20 runt 3-4 kg/h.
Vad har du för rökgastemp?
Finns det nån rökgasanalys gjord?
Vid 0 så "borde" väl förbrukningen ligga runt 3-4kWh/h alltså runt 1kg/h och vid -20 runt 3-4 kg/h.
Låter som de inget att tveka om att byta ut brännaren.
Att få ner konsumptionen av pellets till närmare hälften vore toppen
Någon rökgasanalys har inte gjorts mer än att ha lånat en co2 mätare. Justerat och ligger runt 12.5%. Rökgas temp 80-100grader. Har ingen murstock. Är rörskorsten med rostfri insats.
Tänkte att de Bättre att åtgärda felet innan de justeras in med riktiga grejor och nån kunnig fackman får vrida å dra i spakarna :/
Lusläste i brännarens instruktionsbok innan och där nämns att de krävs minst 150mm ovanför brännarkopp, vilket jag kan säga att jag inte har.
Enligt ögonmått ca 60-70mm på sin höjd mot pannplåten. Lyser väl knappast mer än ett värmeljus där innan för luckan
Man skulle väl kunna konstatera att detta bör vara boven till den höga förbrukningen?
Att få ner konsumptionen av pellets till närmare hälften vore toppen
Någon rökgasanalys har inte gjorts mer än att ha lånat en co2 mätare. Justerat och ligger runt 12.5%. Rökgas temp 80-100grader. Har ingen murstock. Är rörskorsten med rostfri insats.
Tänkte att de Bättre att åtgärda felet innan de justeras in med riktiga grejor och nån kunnig fackman får vrida å dra i spakarna :/
Lusläste i brännarens instruktionsbok innan och där nämns att de krävs minst 150mm ovanför brännarkopp, vilket jag kan säga att jag inte har.
Enligt ögonmått ca 60-70mm på sin höjd mot pannplåten. Lyser väl knappast mer än ett värmeljus där innan för luckan
Man skulle väl kunna konstatera att detta bör vara boven till den höga förbrukningen?
Redigerat:
Nu tuggar han "bara" i sig bara 2 säckar pellets per dag efter lite fläkt rengöring och lagerbyte av bequem brännaren.
Men den förbrukningen är väl ändå lite för hög? Efter att summerat forumsmedlemmars förbrukning som ligger runt 1.5 säck, ungefär? :|
För nu är det vindstilla, inget regnande eller duggande. runt noll gradigt ute.
Då fick jag en tankeställare, hör här:
Kan det varit mer förnufftigt att lägga dom pengarna på byta ut resterande 2glas fönster mot 3 glas isolerfönster. (13stycken) istället för ny brännare?
Vad hade ni gjort?
Har ju "öppet köp" då jag inte fått px´n ännu. Sen är det ju ändå fel kombination av brännare och panna. :S
Är helt novis på hus och pellets och allt va de heter
Behöver ett utlåtande från er erfarna kåkägare
Men den förbrukningen är väl ändå lite för hög? Efter att summerat forumsmedlemmars förbrukning som ligger runt 1.5 säck, ungefär? :|
För nu är det vindstilla, inget regnande eller duggande. runt noll gradigt ute.
Då fick jag en tankeställare, hör här:
Kan det varit mer förnufftigt att lägga dom pengarna på byta ut resterande 2glas fönster mot 3 glas isolerfönster. (13stycken) istället för ny brännare?
Vad hade ni gjort?
Har ju "öppet köp" då jag inte fått px´n ännu. Sen är det ju ändå fel kombination av brännare och panna. :S
Är helt novis på hus och pellets och allt va de heter
Behöver ett utlåtande från er erfarna kåkägare
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du ska inte stirra dig blind på att det är nollgradigt oftast så blåser det vid den tempen. När vi eldade med pellets så gick det lika mycket vid 0 som vid -10 grader för då är inte vädret så ostadigt med blåst.
Mina upplevelser...
Mina upplevelser...
Låter som helt normal förbrukning med 2 säckar per dag då.
Ska jag behålla bequem brännaren och spara dom 13500:- ?
Om förbruknIngen nu blir den samma som innan.. Efter brännarbyte så att säga
Ska jag behålla bequem brännaren och spara dom 13500:- ?
Om förbruknIngen nu blir den samma som innan.. Efter brännarbyte så att säga
Redigerat:
Ingen panik. Köp en modern framåtbrinnande brännare på Blocket och sälj sedan bequemen för samma pris.
PX22 är ju både hutlöst dyr och gammalmodig med sitt brännarrör som man eldar direkt i utan skyddande roster.
Köper du ändå nytt så välj en brännare med uraskning så slipper du askkakor och sånt som hindrar luften och ger dålig förbränning.
Din panna har inte skadats av bequemeldningen för den är vattenkyld från andra sidan.
Men byta till framåtbrinnande ska du absolut göra.
PX22 är ju både hutlöst dyr och gammalmodig med sitt brännarrör som man eldar direkt i utan skyddande roster.
Köper du ändå nytt så välj en brännare med uraskning så slipper du askkakor och sånt som hindrar luften och ger dålig förbränning.
Din panna har inte skadats av bequemeldningen för den är vattenkyld från andra sidan.
Men byta till framåtbrinnande ska du absolut göra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden