Ved, Pellets, Flis
kesj: Kärlet är 200l,Mycket nöjd med pannan så här långt, har väl inget att jämföra med direkt då jag förut eldade i en Eryl dubbelpanna från 1960 i sex år,hade 2x750 liter ack kopplat mot den.Har nu satt in en tredje 750l tank och förberett för en fjärde.Dom tre tankarna står mot en vägg och ar isolerade med stenull, den fjärde måste stå framför ett källarfönster så den får
Lukastorp: Tack för svaren, då behöver jag inte oroa mig:-)
kallegurra: Tack för svar,men nu är problemet löst. Det var optovakten som tackat för sig,och behövde bytas. Ringde faktiskt en servicekille som kom ut och bytte den. Så jag fick på köpet lite info och tips angående brännaren. Så det var ju inte helt bortkastade pengar. / A
Netzel: 1-1,5 ilägg beroende på hur mycket huset drar samt hur lågt ja släpper ner tanken. Släpper ja den till 50 grader så blir de väl 1 och 1/3 ilägg kanske för att höja till 90.
silversmeden: [citat] Jag kan och bör inte rekommendera detta men om du gör detta ska du veta att garanti inte gäller. Det finns en ställskruv på fläktermostaten sm man kan justera, den är enligt standard inställd på 90 gr, skruva upp den. Vid 98 grader så löser överhettningsskyddet och läste om en som hade satt givare i isoleringen, så har jag också gjort. Räcker inte skruven till på
mattzon: [citat] Dem hade kampanj till den sista augusti,jag utnyttja erbjudandet o fick hem 5pall för 9900:- I trakterna kring Örebro är det nog byggmax som är billigast,har ingen koll på vad Bauhaus tar per säck men dem var rätt billiga för ett tag sen.
snigelfaan: tack för svar =) men går de få de EFFEKTIVARE på nåt vis? vi e 3 (snart 4) i hushållet. och e de -20 ute räcker de med ett ilägg per dag i pannan (250l per inkast)
olle_k: det finns lösningar på allt men man får ju plats med jävligt mycket pellets i dom flesta pannrum. har man pannan i källaren så kanske man har ett rum till i källaren där man kan ha en hel årsförbrukning. går väll att blåsa in från bulkbil om man inte är så känslig. är väll inte samma mögelrisker som med ved antar jag. själv kör jag med ved och har ett hus som drar mellan 10
smurfen72: När jag byggde en skorsten rekomenderade sotaren minst 2 mm rostfritt rör eller 4 mm svartrör men jag vet inte om det var ett krav. åk till en skrot så finns det 5 tums rostfritt rör det är ofta 2 mm gods det duger bra.
darkg: Jag tänker mig att matningsröret ska se ut som en skorsten (rökrör?). Flänsar får väl någon smed ordna kantänka.
kicken68: det kom en röris till slut så nu blir det varmt , hade nog, med facit i hand, blivit en hel del blod svett å tårar om ja skulle ha gjort detta själv:) tack för alla svar
dadid: Okai. Skall jag tänka på något särskilt vid val av material för igenmurningen av det övre hålet?
Krilleman: En vanlig pump är gjord för att sitta på tilloppet och klarar av det galant!
Krilleman: Samtal med sotaren först! Lättast så. Bara fram med bilmaskin och köra på, inga hål, bara knacka på... Ganska lättjobbat med murad skorsten. Vanligt murbruk är inga som helst problem, vad tror du att din skorsten är gjord av idag??? Jag specialbeställde stossen hos ett företag specialiserat på ståltillverkning av olika slag, sen att man har turen att ha svärfar där underlättar en
kjellon: Är det någon som känner till en leverantör som har en sådan hemma? Har fått prelimenär leverans i början på januari?! Vill bara kolla om någon av er vart i ett showroom ell. liknande och sett en i dagarna. MVH Kjell Brandes
sdrlnd: Byggde för några år sedan ett laget till en flispanna, visserligen med frammatare i behållaren. men bara genom att gå från OSB till formplyfa gjorde en enorm skillnad. det gled 100 ggr bättre på formplyfan. //Oscar
ironpower: Sotaren installations besiktigade min egenhändigt installerade kakmin idag och min orginalpipa från 1945 gick igenom d^_^b så trotts att dom va dyra så va det värt. Det hela tog en dryg timme med tryckning och mätning av skorstensdrag mm.
MarEb: Har platta på mark så det ska vara lugnt med vikten är d sagt. Har hittat en contura som väger 470kg som ska värma i 18h... Låter lovande... Frågan r om d fungerar så i "verkligheten"... Tack för intressant svar. Jo, kan verkligen bli en utmaning att vänja mig med att det inte låter, och komma ihåg att lägga in mer ved när man inte "hör" att man eldar.. Det r verkligen en djungel
Varg: Hej! Jag ska köpa en kombikamin (inte vattenmantlad) till mitt hus, men slås av hur smal marknaden verkar vara på dessa. Var man än söker på internet så är det i princip bara två modeller man får upp. Unicomb från Combiheat och Tyr från Ecotec. Finns det fler modeller? Isf vilka? Och vad skulle ni rekommendera och avråda från? Mvh /Ylva
Stenolofanders: Ja, nu står den uppallad i väntan på installation! Ingen dålig pjäs att kånka på, jag fick hjälp av grannen att lasta av med lastmaskin. Rost vid manluckorna: Muttrarna satt fast rejält men lossnade med 5-56 å några svordomar. Rosten visade sig se värre ut än den var och berodde på att packningarna hade åldrats, spruckit och läckt. Själva luckan och sätet på pannkroppen är
Lindgrenski: Jag har inte glidgjutit själv så det är inget alternativ, så det får bli att gå rakt igenom en pipa.
Marksten: rörkillen sa att den ska inte öppna för fullt vid 60 för då blir den för kall med kondens som följd. Som det är nu så eldar jag en ordentlig brasa på morgonen och då kommer acctanken upp till ca 70 grader. Är frugan hemma och det är hon fördet mesta, för hon jobbar natt, så kanske hon gör en brasa framåt eftermiddagen. Sedan blir det eldning åt det lite försiktagare hållet
Stenper: Hej och tack för tipsen! Jag ringde Schiedel och frågade om inte någon av deras lösningar skulle fungera och fick svaret att förmodligen skulle det gå att göra men eftersom de inte godkänt lösningen så kan de inte tala om den! Jag håller helt med om att det både blir dyrt krångligt och utdraget i tid att blanda in plåtslagare. Vi har en sidoförflyttning i planet med kaminen för
oscar08a: Nä, ingen feldimensionering. Fast den är från mitten av 80-talet. Så det är lite som backup. Sen tycker jag att det känns dumt att bara värma rummet som kaminen står i. Varför inte få ut värmen till hela huset "gratis". Nå ja,,,, jag vet!
Elffors: kasta ut rubbet o gå på 1*3000l alt 1*4000 kör detta mot en 50kw panna med stooort vedutrymme runt 200l. Gör du detta kommer du bli skitnöjd!