Ska hjälpa en bekant och sätta in vedpanna och tank/tankar

Meningen är att det i uthuset ca 10m från huset ska vara en vedpanna 60-80kw och en ca 5 m3 ackumulatortank
Huset är 250m2 med golvvärme på plan1

Frågan är ska man ha en tank inne eller är det bättre att bereda varmvattnet vid den stora tanken i pannrummet och ha cirkulerande vv ?

Vad blir effektivast?

Hur mycket ström drar cikulerande varmvatten?

Redigerat:
Är det bara 10m så kanske det kan vara idé att bereda ute och ha en liten EL-VVB inne i huset för att ändå få varmvatten snabbt..

Inget problem att shunta ut radiatorvattnet från stora tanken..

Håller med ovanstående talare, har sånt system själv och det funkar bara fint.

Med bara 10 m och 4-pipig kulvert så funkar det bra utan både VVC och elberedare. Vattnet blir ju inte iskallt i kulverten.

Det är 10 meter mellan husen så kulverten blir ca15 m

Svårt att veta vilket som blir bästa systemet men det känns som det blir ett enklare och effektivare system för värmen att inte ha någon tank i huset då värme systemet klarar sig med 40-45 gardigt vatten.

då värme systemet klarar sig med 40-45 gardigt vatten.
Ska du ha ett effektivt vedeldningssystem så kommer framledningstemp på 45grader knappats vara möjligt, om du nu inte har golvvärme då..

Helt klart både billigare, bättre och mindre utrymmeskrävande utan tank i huset.

ichgary skrev:
Ska du ha ett effektivt vedeldningssystem så kommer framledningstemp på 45grader knappats vara möjligt, om du nu inte har golvvärme då..
Varför skulle inte 45 grader räcka har man rejäla raddar är det inget problem jag ligger på ca 50 grader framledning och jag har tunna raddar.

Matss skrev:
Helt klart både billigare, bättre och mindre utrymmeskrävande utan tank i huset.
precis vad jag ville höra :)

Tycker jag hör många som har problem med skiktning i samband med kulvert till en tank inne,

ichgary skrev:
Jag förstår inte hur du resonerar varför skulle vedeldningssystemet bli mindre effektivt om man kör ut låg temperatur i kulverten?

FInns ju ett några fördelar med tank i huset: dels att du kan sätta in en elpatron i "tekniktanken" i huset och på så vis stå säker även vid kulverthaveri eller service på pannanläggningen. Sen kan du ju även minimera antalet gångtimmar på kulverten, genom att endast vid behov "ladda över" värme från den stora tanken i pannrummet. Och du får vv-beredaren inne i huset.

Men det är ju som du säger både enklare och billigare att bygga utan tank :) Och vill man så kan man ju sätta in en elpatron i huset ändå, utan tank!

Lycka till oavsett vilket system ni väljer! :D

Kan man ha tappvarmvttenautomat och vvc ?

I så fall är det någon som har exempel på hur man ska koppla?

Jag förstår inte hur du resonerar varför skulle vedeldningssystemet bli mindre effektivt om man kör ut låg temperatur i kulverten?
Hög returtemp dvs mindre effektiv energi i din acktank. Och det höga flödet som krävs vid låg framledningstemp är ogynnsamt för skiktningen.. Men det är något du får prova dig fram till när systemet väl är klart..

ichgary skrev:
Hög returtemp dvs mindre effektiv energi i din acktank. Och det höga flödet som krävs vid låg framledningstemp är ogynnsamt för skiktningen.. Men det är något du får prova dig fram till när systemet väl är klart..
Ok då förstår jag hur du menar det får man förstås prova sig fram till.

larsbj skrev:
Kan man ha tappvarmvttenautomat och vvc ?

I så fall är det någon som har exempel på hur man ska koppla?
TVA och VVC fungerar utmärkt, sätt bara ett 15mm rör parallellt med ord varmvattenrör och anslut det med en t-koppling dit du vill att varmvattnet ska cirkulera..

Kolla på http://www.svesol.se/images/stories/pdf/manualer/tva%20svesol%20villa%20v03%20110908.pdf på sida 7 finns en kopplingsanvisning för just VVC

Jag kan även rekommendera dendär TVA:n, om du tycker den är för dyr så har Baxi också en som fungerar bra som är lite billigare..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.