Har inte kvar den längre, har bytt hus, men där är två hastigheter på den, använde iof bara 1:a läget pga ljudnivån...

Hej.
Ramlade in här via en sökning på Google. Har också en Ecotec Tyr som bara har av/på när det gäller fläkten. Precis som du Rozeman. Trots att det står 1/2 på knappen. Har du ändrat något på din kamin än?

Nej, jag har inte ändrat något på kaminen. Ett smärre "ingrepp" jag gjort var när jag dammsög inne i "lådan" där fläktarna sitter, att spruta lite WD40 på axlarna till fläktarna. Kan inte säga att det blev en ENORM skillnad, men det blev i alla fall en märkbar skillnad på blåset.
Har du gjort något åt din kamin?

Jag har inte gjort något åt kaminen som vi har haft i två år ungefär. Det kanske är en idé att smörja axlarna, det har jag aldrig tänkt på!

Min kamin har också av/på, och inte två lägen.

Nån som vet om man kan "rikta" konverktorfläkten på denna kaminen, dvs få maskinen att blåsa ut varmluften mera åt höger el vänster efter behag, min ecotyr blåser varmluften åt höger just nu och det är riktigt irriterande..nån som vet?

Tror inte, eller rättare sagt är helt säker på att det inte går att rikta luften. Montera plåt ungefär som en spoiler för att rikta luften kanske?

misstänkte nästan att det inte gick, har väl bara haft otur att luften av nån anledning blåser mera åt ena hållet, hur uppför sig din kamin med utblåset?, Tack för tipset med en plåt som riktare.

Annars är jag helnöjd med min kamin, börjar ju bli eldtider nu också.

Har nog inte reflekterat så mycket på just riktningen av luften, men det blåser nog mer eller mindre "rakt fram".

L-Bror
Jag kollade min igår då jag tände en mysbrasa.
60% till höger å 40% till vänster.

Högteknologiskt uppmätt med hjälp av lite pappersremsor som flyttas framför utblåset. :D

För att återgå till trådens början, att ringen hoppar ibland och inte matar fram.
Jag skruvade bort den matande haken som ska peta fram ringen. Det syntes knappt den var sliten, men vi rådfågning av installatören så tyckte han att man kan svetsa på lite material.
Jag lämnade in haken till en svetsfirma och nu har det funkat i flera år utan problem. Jag tror svetsytan är starkare också.

Har oxå en sådan pelletskamin å jag brukar lägga på en svets "klacken" för den blir sliten å inte räcker upp tull kuggena.

Askringen har börjat hoppa och att bättra på framdrivningen m h a svets låter mkt bra. Jag har inte kollat ännu men jag förmodar att man kan lossa på "tallriken" på pelletsaxeln (där klacken som driver kuggen på askringen sitter) utan att behöva plocka isär allt. Är "tallriken" fästad mot axeln m h a en insexskruv eller? Är den svår att få loss ?

Är ganska nöjd med min Tyr förutom att jag tycker den blåser varmluft lite väl dåligt. Var sitter de två omkopplare där man tycks kunna ställa hastigheten på fläkten och som jag hittat via en annan tråd på byggahus. Är det måhända förbränningsfläkten som regleras och inte varmluftsfläkten ?

Hejsan! Ta ur asklådan å skruva bort den underifrån,har för mig den sitter med en 13mm skruv =) Lätt å monterabort å få dit =)

Jodå genom att vrida vingen så att skruven riktades nedåt och en 13 nyckel fick jag bort skruven. Vingen satt ordentligt men med med ett smärjelband runt axeln blev den ren och vingen lossnade. Visst var den sliten, se nedan. Genom att lägga på nytt material med en svets räknar jag med att ha en väl fungerande kamin igen. Tack för snabb respons

• Ecotec Tyr vinge.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
plus8 skrev:
Är det måhända förbränningsfläkten som regleras och inte varmluftsfläkten ?
Ja, det är förbränningsluften som kan ändras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.