13 387 läst ·
29 svar
13k läst
29 svar
Brännarring på EcoTec Tyr
Nej, jag har inte ändrat något på kaminen. Ett smärre "ingrepp" jag gjort var när jag dammsög inne i "lådan" där fläktarna sitter, att spruta lite WD40 på axlarna till fläktarna. Kan inte säga att det blev en ENORM skillnad, men det blev i alla fall en märkbar skillnad på blåset.
Har du gjort något åt din kamin?
Har du gjort något åt din kamin?
Min kamin har också av/på, och inte två lägen.
Nån som vet om man kan "rikta" konverktorfläkten på denna kaminen, dvs få maskinen att blåsa ut varmluften mera åt höger el vänster efter behag, min ecotyr blåser varmluften åt höger just nu och det är riktigt irriterande..nån som vet?
Nån som vet om man kan "rikta" konverktorfläkten på denna kaminen, dvs få maskinen att blåsa ut varmluften mera åt höger el vänster efter behag, min ecotyr blåser varmluften åt höger just nu och det är riktigt irriterande..nån som vet?
misstänkte nästan att det inte gick, har väl bara haft otur att luften av nån anledning blåser mera åt ena hållet, hur uppför sig din kamin med utblåset?, Tack för tipset med en plåt som riktare.
Annars är jag helnöjd med min kamin, börjar ju bli eldtider nu också.
Annars är jag helnöjd med min kamin, börjar ju bli eldtider nu också.
För att återgå till trådens början, att ringen hoppar ibland och inte matar fram.
Jag skruvade bort den matande haken som ska peta fram ringen. Det syntes knappt den var sliten, men vi rådfågning av installatören så tyckte han att man kan svetsa på lite material.
Jag lämnade in haken till en svetsfirma och nu har det funkat i flera år utan problem. Jag tror svetsytan är starkare också.
Jag skruvade bort den matande haken som ska peta fram ringen. Det syntes knappt den var sliten, men vi rådfågning av installatören så tyckte han att man kan svetsa på lite material.
Jag lämnade in haken till en svetsfirma och nu har det funkat i flera år utan problem. Jag tror svetsytan är starkare också.
Askringen har börjat hoppa och att bättra på framdrivningen m h a svets låter mkt bra. Jag har inte kollat ännu men jag förmodar att man kan lossa på "tallriken" på pelletsaxeln (där klacken som driver kuggen på askringen sitter) utan att behöva plocka isär allt. Är "tallriken" fästad mot axeln m h a en insexskruv eller? Är den svår att få loss ?
Är ganska nöjd med min Tyr förutom att jag tycker den blåser varmluft lite väl dåligt. Var sitter de två omkopplare där man tycks kunna ställa hastigheten på fläkten och som jag hittat via en annan tråd på byggahus. Är det måhända förbränningsfläkten som regleras och inte varmluftsfläkten ?
Är ganska nöjd med min Tyr förutom att jag tycker den blåser varmluft lite väl dåligt. Var sitter de två omkopplare där man tycks kunna ställa hastigheten på fläkten och som jag hittat via en annan tråd på byggahus. Är det måhända förbränningsfläkten som regleras och inte varmluftsfläkten ?
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Jodå genom att vrida vingen så att skruven riktades nedåt och en 13 nyckel fick jag bort skruven. Vingen satt ordentligt men med med ett smärjelband runt axeln blev den ren och vingen lossnade. Visst var den sliten, se nedan. Genom att lägga på nytt material med en svets räknar jag med att ha en väl fungerande kamin igen. Tack för snabb respons
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
