Mål:
Minska vedåtgången och tidsåtgången till eldningen.

Förutsättningar:
Jag har en västerbottensgård med boyta 160 kvm boyta som jag värmer med ved från egen skog. Pannan är en Diom ved 25 med 500L acktank placerad i lagårn.
Kulverten är en 25m lång kopparkulvert med VVC.
När det är riktigt kallt få vi elda 3 ggr per dygn och nu eldar vi varannan dag när vi bara behöver varmvatten.
Huset är hyfsat välisolerat 145 mm gullfiber+ timmer och 2+1 fönster så där finns inte så mycket att göra. Det som är kallast är golvet på nedervåningen men inte läge att göra om det nu. Jag skulle vilja lägga golvvärme men det får bli något annat år.
Budgeten i år är ca 10000kr
Idag har jag hämtat en 1500L farmartank som jag tänkt bygga om till acktank.

Plan:
Bygga om pannan med hjälp av Mr_smurf för att öka verkningsgraden.
Byta ut ackumulatortanken mot en på 1500L med slingor för solvärme.

Jag har en massa frågor och tar gärna emot förslag i den här tråden.

Jag har nu 75L öppen expansion på vinden ovanför pannrummet inlindat i isolering för där är det ouppvärmt.
Nu blir expansionskärlet för litet så jag ska beställa ett nytt. Hur stort ska jag beställa?
Ska jag ta till expansion för kanske 4000L när jag ändå byter?
Är vanliga skarvmuffar svetsbara eller måste jag beställa några speciella?

Fler frågor kommer senare.

Har du timer eller röreslevakt på vvc?

Kan ju inte vara negativt att förbereda med mera expansion som du själv föreslår.
Ska väl inte vara några problem att svetsa i vanliga svarta rördelar.

Tackar för svaret

Jag har ingen styrning på vvc och fundrerar på att installera en 30L vvb i huset istället och skippa vvc.
På det viset behöver vi inte elda på sommaren annat än när mer än 1 ska duscha förhoppningsvis. Blir det solvärme så ska vi förhoppningsvis slippa elda helt på sommaren.
Samtidigt får vi legionellasäkert vatten.
Nästa helg tänkte jag börja svetsa så jag återkommer med fler frågor.
Just nu försöker jag bestämma mig för solslingor i tanken eller inte.
Tänkte försöka få iväg en beställning till rinkaby snarast med det som behövs till tanken.

Sitter pumpen för vvc med stickpropp? Om den gör det så kan du ju prova att sätta en vanlig lamptimer där så att den går när du vet att du vill ha varmvatten direkt, är ju ett enkelt sätt att prova om det gör någon skillnad.

En uppdatering av tråden.

Nu har jag fått tanken på plats i förrådet men utan solslinga.
Det som fattas är bara ett större expansionskärl så kan jag koppla in tanken.
I förra veckan kom jag över två värmepumpar med trasiga kompressorer mot att jag hämtade dom. Den ena har jag skrotat men i den fanns det inte så mycket att ta reda på.
I den andra sitter det 3 plattvvx och flödesventil bla. Av delarna kan det bli en TVA om jag inte får för mig att reparera den och gräva ner jordvärme.

• Photo 2011-10-02 21 40 57.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har provtryckt tanken med 1,5 bar men då har jag ett litet läckage runt manluckan.
Hur tätar man bäst manluckan?
Nu har jag testat med biltemas högtempsilikon.

Svetsa eller fler bultar. Antar att det sitter en gummipackning där sen innan, kanske fixa en ny sådan.

Projektet framskrider sakta men säkert.

Tanken är inkopplad isolerad och tät.
Luckan blev tät med en ny tjock gummipackning.
Det som är kvar är att koppla in laddventilen och elpatronen.

Sen har jag byggt ihop en TVA av delarna från värmepumpen och börjat koppla in den.
Frågan är om jag ska koppla in den efter beredaren i pannan eller inte?
Hur ser ett återvinningskopplel ut? för om jag inte använder värmen som är kvar i pannan till vv så har jag 265+120L värme som jag inte kommer åt efter varje eldning.

• Photo 2012-01-08 19 47 37small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var inte dåligt! En tva av värmepumpar! Själv köpte jag min. Kanske måste du som jag ocå köpa en magnetventil för att hindra självcirk i tvan. Går kanske att plocka från en tvättmaskin...

Jag har en backventil i röret där värmen kommer in i växlaren så jag behöver ingen magnetventil.
Nu är laddventilen också inkopplad men innan jag kopplar in TVAn skulle jag vilja veta hur ett återvinningskoppel fungerar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.