Jag har problem med att tjock, vit rök fyller pelletsförrådet ibland. Lukten är stark och lite söt, väldigt oangenäm och olik "vanlig" röklukt. Röken letar sig även ut i huset efter ett tag, så jag misstänker att locket inte sluter helt tätt längre.
Känner någon igen det jag beskriver, och vad orsaken till att förrådet rökfylls är? Beror det helt enkelt på det otäta locket?
Förrådet rökfylls oftare på natten än på dagen, upplever jag.

Förutom brandsäkerheten så är locket där för att inte rumsluften skall ska leta sig in genom pelletsmatningen och syresätta pelletsen onödigt då brännaren "står stilla" Det skall aldrig kunna ryka baklänges.Då är draget för dåligt. Har du fläktventilation och/eller går brännaren mindre på natten så att skorstenen hinner kallna mellan varven?

Dags att serva brännaren.. Skulle tro att vingarna i slussen börjar bli dåliga.. Det i kombination med otätt lock på förrådet kan ge lätt inrykning..

Sent from my Nexus One using Tapatalk

Vad har Nexus one tapatalk med kamineldning att göra? Är det något tätningsmedel man aldrig hört om?

johanpelle skrev:
Vad har Nexus one tapatalk med kamineldning att göra?
Nexus One är en mobiltelefon och Tapatalk är appen som fainted använt för att posta på forumet. Appen lägger till signaturen ovan om man inte hittar inställningarna för att ta bort den. :)

Jag tackar för svar.
Nu har jag tätat locket, och ännu har det inte rykt in. Låt oss hoppas att det inte var svårare än så.

Kan nog tänka mig att en genomgång av brännaren är på tiden. Hur ofta bör man serva den?
Vingar till slussen alltså... Något mer man ska byta ut regelbundet, som jag ska passa på att skaffa hem och byta samtidigt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.