Många dagar och många år har jag följt utvecklingen på detta forum. Det som slår mig är avsaknaden av diskussioner kring fliseldning och övrig hantering därikring. Jag är övertygad att fler med mig känner samma och uppmanar härmed Er att skriva tankar och ideér kring detta ämne.

För att initiera tråden kan jag meddela att jag är långt gången med den mest avancerade anläggningen (för privatpersoner) i norrbotten. Den är inte helt färdig men kommer färdigställas under kommande sommar. Intresserade personer kan privatmessa mig för personlig info/visning.

Jag har lång erfarenhet från värmesystem och arbetar som systemutvecklare (för närvarande). Värme är min hobby och förhoppningsvis något jag kan leva på framöver.....vi får väl se.

Nog finns det fliskompisar här inne. Diskuteras en del men flis kräver utrymme så det är inte många som skaffar det. Har själv en Stjärnsund stoker kopplad till en Veda panna.
Funkar fint även om det hade varit roligt med lite knappar så jag kunde exprementera lite

Var på SkogsElmia tors o fredag och kikade på bl.a. flispannor (träffade _ap_), flishuggar och skogsvagnar. Köpte en Weimer 5ton. Saknas: flispannan, flishuggen, maskinhallen..:x

Redigerat:
Det stämmer, flis kräver både utrymme och hanteringen behöver vara väl genomtänkt för att vara ett alternativ att ens fundera på. Har man inte det så kan pellets vara ett alternativ eftersom man då kan använda transportsystem med vakuum.

blir min första vinter med att bara köra flis. Så blir intressant och ser hur allt fungerar. eldningsutrustningen har jag provat, med pellets så det fungerar. Men ska nu använda egen gjord flis, se om det möglar eller om det är nog torrt.
och sedan hur hanteringen känns. hur mycket som kommer gå åt... många saker som blir kul å få svar på =)

pipewelder skrev: