Många dagar och många år har jag följt utvecklingen på detta forum. Det som slår mig är avsaknaden av diskussioner kring fliseldning och övrig hantering därikring. Jag är övertygad att fler med mig känner samma och uppmanar härmed Er att skriva tankar och ideér kring detta ämne.

För att initiera tråden kan jag meddela att jag är långt gången med den mest avancerade anläggningen (för privatpersoner) i norrbotten. Den är inte helt färdig men kommer färdigställas under kommande sommar. Intresserade personer kan privatmessa mig för personlig info/visning.

Jag har lång erfarenhet från värmesystem och arbetar som systemutvecklare (för närvarande). Värme är min hobby och förhoppningsvis något jag kan leva på framöver.....vi får väl se.
 
Nog finns det fliskompisar här inne. Diskuteras en del men flis kräver utrymme så det är inte många som skaffar det. Har själv en Stjärnsund stoker kopplad till en Veda panna.
Funkar fint även om det hade varit roligt med lite knappar så jag kunde exprementera lite
 
Var på SkogsElmia tors o fredag och kikade på bl.a. flispannor (träffade _ap_), flishuggar och skogsvagnar. Köpte en Weimer 5ton. Saknas: flispannan, flishuggen, maskinhallen..:x
 
Redigerat:
Det stämmer, flis kräver både utrymme och hanteringen behöver vara väl genomtänkt för att vara ett alternativ att ens fundera på. Har man inte det så kan pellets vara ett alternativ eftersom man då kan använda transportsystem med vakuum.
 
blir min första vinter med att bara köra flis. Så blir intressant och ser hur allt fungerar. eldningsutrustningen har jag provat, med pellets så det fungerar. Men ska nu använda egen gjord flis, se om det möglar eller om det är nog torrt.
och sedan hur hanteringen känns. hur mycket som kommer gå åt... många saker som blir kul å få svar på =)
 
pipewelder skrev:
Många dagar och många år har jag följt utvecklingen på detta forum. Det som slår mig är avsaknaden av diskussioner kring fliseldning och övrig hantering därikring. Jag är övertygad att fler med mig känner samma och uppmanar härmed Er att skriva tankar och ideér kring detta ämne.

För att initiera tråden kan jag meddela att jag är långt gången med den mest avancerade anläggningen (för privatpersoner) i norrbotten. Den är inte helt färdig men kommer färdigställas under kommande sommar. Intresserade personer kan privatmessa mig för personlig info/visning.

Jag har lång erfarenhet från värmesystem och arbetar som systemutvecklare (för närvarande). Värme är min hobby och förhoppningsvis något jag kan leva på framöver.....vi får väl se.

Jag värmer 3 hus som blir ca 450 m2 tillsammans, med samma stoker som kloge "sjärnsunds stoker"= krånglar aldrig..Har ett förråd med ca 10m3 med omrörare och genomgåede skruv som faktiskt tar med sig det mesta av flisen..Fylls på med bruks tuggen direkt ihop med en bolinder boxer 350 eller med skopa som man tippar direkt i förrådet :)
 
spidersej skrev:
Jag värmer 3 hus som blir ca 450 m2 tillsammans, med samma stoker som kloge "sjärnsunds stoker"= krånglar aldrig..Har ett förråd med ca 10m3 med omrörare och genomgåede skruv som faktiskt tar med sig det mesta av flisen..Fylls på med bruks tuggen direkt ihop med en bolinder boxer 350 eller med skopa som man tippar direkt i förrådet :)
Har ni en flis sluss från förrådet till pannan eller hur har det löst så sotaren godkänner det?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
jag bifogar lite bilder..jag har behållaren på sjärnsundsstokern som sluss kan man säga...sotaren har iallafall inte sagt nåt och dom har ju inspekterat sen 08 :)
 
spidersej skrev:
jag bifogar lite bilder..jag har behållaren på sjärnsundsstokern som sluss kan man säga...sotaren har iallafall inte sagt nåt och dom har ju inspekterat sen 08 :)
Visa bilaga 56033
 
sista bilden är inifrån sjärnsundsstokerns behållare
 
spidersej skrev:
[media]

[media]
det är helt inklädd nu
 
flisbehållaren går på timer tror jag har 6 tillslag per dygn som jag ökar och minskar i tid beroende på årstid har väl ca 4 min på varje tillslag som vädret e nu..och om du funderar på vad det e för slang som går till matar skruven som syns på bilden så får du lista ut det själv men jag kan säga att biltemas oljebytare 12v för ca 199 spänn är inblandad hehe och används bara på vintern
 
Kondens vatten...
 
pr95 skrev:
Kondens vatten...
vart...hur menar du ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.