I mitt lilla nyköpta hus som består av 2 rum och köksdel med öppen planlösning finns en gammal Husqvarna kamin. Tror det är modell 151 eller 153. Huset värms med luftvärmepump och elradiatorer, samt denna kamin som står i allrummet där också kök finns. Det är öppet till nok i taket och där blir det såklart varmt. Så jag ska installera en värmeförflyttare mellan allrummet in till sovrummet som finns vägg i vägg.

Eftersom kaminen är lite äldre och dessutom egentligen gjord för att elda med koks (om jag förstått det rätt), och dessutom småläcker lite ibland så ska vi byat ut den är det tänkt. Vi vill ha en snyggare med glaslucka, men framförallt effektivare. Det är lätt tänkt, men nu funderar jag på hur jag ska lösa det med rökröret.

Idag leds röken ut bakom kaminen via ett oisolerat rör, genom ytterväggen (murad vägg just där) och in i en fristående skorsten som stån ca 1 meter från husväggen. Kaminen är så konstruerad att varmluften leds i princip rakt ut i röret och en massa värme går ju helt enkelt ut i luften UTANFÖR huset.

Nu undrar jag följande: om vi köper en kamin med högre verkningsgrad (konvektion), kan vi då låta röret vara som det är och ändå få bra värme? Och om vi isolerar röret, har det någon effekt mer än att det finns mindre risk för brand?

Om jag nu måste ordna det på annat sätt, hur kan/ska jag göra då? Jag vill inte dra ny kanal genom taket och hålla på när det ju faktiskt finns en skorsten.

MYCKET tacksam för svar.

/Cederbusch

Du skall nog inte tro att du får en bättre verkningsgrad med en modern plåtkamin i stället för en Husqvarna i gjutjärn och som invändigt är fodrad med eldfast sten - snarare tvärtom.

Om du vill använda skorstenen inne i huset får du väl kolla om det finns någon kanal som inte används och gå in där. Rökröret skall annars var oisolerat i rummet, avger ju värme där.

Nej nån plåttjafs ska jag inte ha. Ska det bli en ny kamin blir det en i gjutjärn. Att verkningsgraden eventuellt blir lägre förvånar mig en smula. Den gamla Husqvarnakaminen låter ju varmluften sticka rakt ut i rökröret. Men visst, kaminen blir ordentligt varm efter att ha eldat en stund. Och den håller värmen länge efter det att elden slocknat. Men jag trodde nog att de nyare kaminerna, med mer genomtänkta luftkanaler och liknande skulle vara effektivare. Dvs att den varma luften inte far rakt ut i skorstenen.

Men sen tillkommer ju mysfaktorn också. Vi vill SE elden, och det gör man tyvärr inte med denna kamin. Men att det blir sämre med en ny kamin låter en smula oroande.

Har pratat med en sotare nu, så jag har ganska bra koll på hur vi ska lösa det med rökrör och skorsten.

/C

Du kommer förutom att få en lugnare förbränning och högre mysfaktor även att mer än halvera vedhögen med den nya kaminen , Det är en j..la skillnad.

Tack, det var detta jag VILLE höra ;)

Vi kör nog på det och hoppas på att det blir bra. När jag har kollat runt lite på gjutjärnskaminer så har jag hittat modeller från företag som verkar seriösa från 4000 kr till 6-7000 kr. Har du/ni någon erfarenhet av en sådan kamin i 5000 kr-klassen?

Känns lite väl att smäcka till med 15-20' för en kamin om de billigare (som dessutom är riktigt snygga) fungerar lika bra. Vi har ett litet hus och ett stort chabrak klädd i sten o.dyl. passar inte in. Jag ville ha en ganska liten modell, inte mycket större än Husqvarnakaminen.

Tacksam för era synpunkter och tips.

/C

I din tänkta prisklass finns inte de värsta höjdarna men runt 7500:- hittar du Vermont Castings "Aspen" om du kan tänka dig det utseendet. Bland de bättre gjutjärnskaminerna hittar du Morsö särskilt om du du kommer upp i 11000:-:s klassen. T.om Jötul har numera fått ett vettigt cb-förbränningssystem i sina kaminer.Sedan får väl utseende kanske vara med å bestämma.Annars är det en del kampanjer på gång tex Handöl, Contura, Romotop mm. I.o.för sig inte helgjutna men med riktigt bra förbränning.

exerg.

Tack för tipsen. Spenderade kvällen igår framför tv.n med laptopen i knät och kollade in kaminerna du föreslog. Vermonts kaminer var ju riktigt tjusiga. Problemet som kommer att vara tycks mer ligga i min och sambons olika smak än kaminens funktion. ;)

Fast jag blir lite förvirrad av alla termer och lösningar. Naturligtvis proklamerar ju alla tillverkare sin kamin som den bästa, och precis som med mobiler eller annat tjafs har man hittat på patenterade lösningar hit och dit. Men vad är egentligen bra? Hur mkt betyder skillnaderna i kw och verkningsgraderna? Har sett kaminer med upp till 80% verkningsgrad, men levererar kanske bara upp til 5-6 kw. Sen finns det kaminer med sämre verkningsgrad med kan ge upp till 10-11 kw.

Om jag ska värma ett litet hus på 75 kvm där kaminen står i allrummet och varm luft kan ledas genom kanal till sovrummet, vad behöver jag då egentligen?

Vermont har ju tex en kamin som man kan mata in fullt med ved på kvällen och fortfarande ha glöd på morgonen. Det låter strålande, men då kanske man har 40 grader inomhus istället....?

Hittade denna leverantör som verkar lite intressant, men kan inte avgöra kaminernas kvalitet:
http://www.linderborg.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=7&category_id=7&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=36

/C

En del fabrikanter visar vilken maxeffekt som kaminen presterar vilket är mindre viktigt än vid vilken den lägsta effekt som den kan brinna med god förbränning är. Om det tex står 5-10kw så kan den vara lämplig för ett äldre hus med öppen planlösning pga att 5 kw skulle bli på tok för mycket i ett nybyggt hus. Eldar du med mindre än 5 kws effekt kommer säkert grannen in och klagar på din rök.Det går naturligtvis att sluta elda när det närmar sig 40 grader i rummet men annars väljer man en kamin som kan eldas ner till 2-3 kw och har max på 6-8 kw. En del fabrikanter visar bara maxeffekten och om 10 kw:s-kaminen i detta läge har tex 75% verkningsgrad så kan den vid eldning runt 5 kw mycket väl kunna ha bara 40%.Tänk på att ni kommer att leva med kaminen under många år så kompromissa inte för mycket.

exerg

Du verkar kunnig på området, och jag är tacksam för ditt svar. Jag är dock fortfarande något förvirrad. Jag har förstått att endast titta på KW blir fel. Desto viktigare blir verkningsgraden. Så långt, allt väl.

Låt mig be dig om ett mer konkret förslag! Anledningen till att vi tittat på de här lite billigare kaminerna var kanske först priset (idén var att upprusta BILLIGT). Men som du säger ska man ha grejerna länge, och just elden (mysfaktorn) och värmen (bekvämlighetsfaktorn) tycker jag är väldigt viktigt så där ska vi inte snåla för mkt. Men till saken hör att eftersom det är ett litet hus vi bor i kan vi inte vräka in vilken kamin som helst. Vi vill ha en liten i gjutjärn som passar bra in i allrummet. Där finns ju även köket och platsen för kaminen är redan given. Tyvärr ganska nära kylskåpet, förre ägaren hade ställt en eternitplatta mot det. Men jag ska bygga en liten skiljevägge med luft bakom som förhoppningsvis luftar bort värmen. Jag bifogar en liten ritning jag gjorde i burken med "paint"¨(så förvänta dig inget flaschigt).

Mellan allrummet och sovrummet ska jag öppna upp och sätta en fläkt som ska flytta in varm luft dit. Hoppas på bra luftcirkulation i o m det. Boytan är 74 kvm. Vad tror du kan vara vettigt för detta lilla hus? En liten kamin på 5 kw, eller en ngt större på 7-8? Jag skulle dessutom gärna vilja ha en med någon slags "overnight"-förbränning. Dvs att kaminen håller värmen även under en del av natten. Samtidigt vill jag kunna elda under mörka vinterkvällar utan att det blir glödhett i allrummet, men å andra sidan vill jag värma huset så mkt som möjligt med kaminen. Kanske oförenliga krav?!

som sagt, tacksam för svar... igen.

/C

Glömde såklart ritningen.... :mad:

De kaminer som kan fås att brinna upp till 10-14 tim är sådana med underförbränning och katalysator och är rätt dyra grejer.. Naturligtvis går det att få en vanlig kamin att ha lite glöd kvar på morgonen om man stoppar in blöta telefonstolpar det sista man gör på kvällen men detta är inte rekommendabelt. Ett annat sätt är att lagra upp överskottsvärme när kaminen brinner för att sedan avges under längre tid när kaminen slocknat.Lite i stil med en kakel eller täljstensugn. Många har helt enkelt byggt en snygg omramning av betong- natur-eller tegelsten till kaminen som har tillräcklig lagringskapacitet .Ett par som jag känner eldar i princip varannan dag men då väger det hela 2,5 ton. Det går säkert åt ett par pilsner för att kläcka en bra design men resultatet kan bli mycket bra. Tex en Handölinsats för 9000:-,några trädgårdsplattor för insatsen att stå på och sidor o bakvägg av btg-sten så är det varmt på morgonen i alla fall . titta även på www.brattnebruk.se

Tänkte att någon kanske kunde ha glädje av att se hur det hela blev till slut. Är rätt nöjd själv med tanke på att jag gjort rubbet på egen hand. Ja med forumets och sotarns stöd förstås. :)

Före och efter. Tyvärr en väldigt dålig före-bild.

En parantes: lite kul att läsa sina första inlägg igen. Inser hur mkt jag lärt mig sedan dess. Och det är ju faktiskt inte så länge sedan.

• DSC00122.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1601.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev du nöjd med valet av kamin? Vad blev det? Värmer den tillräckligt? Har själv en gammal Husqvarna nr 150 som jag vill byta mot något nytt så jag är väldigt intresserad av hur du tycker det blev.

Är jättenöjd. Vi letade länge efter rätt kamin eftersom de flesta kaminer är alldeles för stora för vår lilla stuga, och de små oftast alldeles för små. Men tillslut hittade vi denna Handöl 51. Finns flera modellen i 50-serien som ser lite olika ut men vi fastnade för denna med raka linjer.

Den värmer otroligt bra och överraskande nog håller den kvar värmen länge. Vi brukar ladda med två stora klabbar när vi lägger oss och på morgonen är kaminen fortfarande varm och det ligger glöd i. Beror såklart på hur kallt det är ute. Vi värmer hela huset på 75 kvm med denna. Den ger väldigt långsam förbränning utan att sota så veden räcker länge.

Kort och gott, skulle gärna sätta in en likadan i nästa hus.

2 år gammal tråd men..
Nyfiken på hur omständigt det var att få till rökröret.
Är i exakt samma situation. Vår Husqvarna 150 äter upp veden lite väl fort.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.