Senaste veckan tycker jag mig ha märkt att det är lite trögare att få igång pannan.
Det tar sig men, det tar upp till 3ggr så lång tid innan pannan når arbetstemp.

Samtidigt så har vi det högsta uppmätta luftrycket på 40år. Finns det ett samband eller har jag laddat pannan min extra klantigt typ 6ggr på raken?
 
jag har oxå märkt en rätt stor skillnad om det är låg eller högtryck när jag eldar i vår kamin
 
Då kanske det finns ett samband iaf.
 
Tveksam till orsaken till era observationer.

Högt lufttryck = mer syre = bättre förbränning.

De gamla koleldade jagarna/kryssarna hade övertryck i pannrummen med hjälp av fläktar för att förbättra förbränningen och därigenom få bättre fart.
 
KnockOnWood skrev:
Tveksam till orsaken till era observationer.

Högt lufttryck = mer syre = bättre förbränning.

De gamla koleldade jagarna/kryssarna hade övertryck i pannrummen med hjälp av fläktar för att förbättra förbränningen och därigenom få bättre fart.
Kanske skulle ha varit tydligare... jag får sämre fart i kaminen när det är LÅG-tryck och bättre när de är högtryck.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.