3 112 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Vedeldning & högt lufttryck?
Senaste veckan tycker jag mig ha märkt att det är lite trögare att få igång pannan.
Det tar sig men, det tar upp till 3ggr så lång tid innan pannan når arbetstemp.
Samtidigt så har vi det högsta uppmätta luftrycket på 40år. Finns det ett samband eller har jag laddat pannan min extra klantigt typ 6ggr på raken?
Det tar sig men, det tar upp till 3ggr så lång tid innan pannan når arbetstemp.
Samtidigt så har vi det högsta uppmätta luftrycket på 40år. Finns det ett samband eller har jag laddat pannan min extra klantigt typ 6ggr på raken?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tveksam till orsaken till era observationer.
Högt lufttryck = mer syre = bättre förbränning.
De gamla koleldade jagarna/kryssarna hade övertryck i pannrummen med hjälp av fläktar för att förbättra förbränningen och därigenom få bättre fart.
Högt lufttryck = mer syre = bättre förbränning.
De gamla koleldade jagarna/kryssarna hade övertryck i pannrummen med hjälp av fläktar för att förbättra förbränningen och därigenom få bättre fart.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kanske skulle ha varit tydligare... jag får sämre fart i kaminen när det är LÅG-tryck och bättre när de är högtryck.KnockOnWood skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
