25 616 läst ·
125 svar
26k läst
125 svar
Trögt att få upp värme i ackumulatortanken
Jag har kamstrups värmemätare. Där kan du se både momentan effekt och ackumulerad effekt. Plus flöde och temperaturer.noone70 skrev:jag öser på ganska bra, så mesar gör jag inte... det går att köra hårdare men då måste jag passa brasan mycket mer för att de inte ska dra i väg för högt i rökgastemp(max är 325) + att det blir rätt outhärdligt varmt i rummet då...
vad är det för värmemätare du har?
Finns det något sätt att räkna ut effekten om man vet in/ut temp och vilken cirkulationspump(och att man vet flödeshastigheten på den) det är?
Där ser jag hela tiden om jag vågar stoppa in mer ved. Men som sagt effekten är god. Och eftersom jag även har värmemätare på radiatorslingan så ser jag vad huset behöver hela tiden. det är ganska svårt att veta vad huset förbrukar om man inte har en värmemätare. Och man behöver elda ganska tufft för att koma upp i den effekten tillverkaren skriver. Jag har ganska sur ved nu men det är ändå inga problem att ligga på 15 kw ut. Dock sotar den som fan.
Jodå, jag har fått lära mig att det går att ösa på ganska bra. Att vräka in 45cm ved på bredden känns bra. Svidande åtgång dock, men det får man väl ta.Mr henke skrev:Hej
Jag har kopplat min i princip så också. JAg laddar i toppen på tanken och returen nästan i botten på tanken. Min har en jäkla effekt. JAg har en aquaflam 17 kw. Jag har kopplat på värmemätare på min och när jag eldar ligger jag mellan 8 och 15 kw till vattnet. Jag laddar en 500 liters tank. Som exempel igår var det 10 minus jag värmer lätt vårt hus på 270 kvm med enbart den. Jag har även värmemätare på radiatorslingan. Igår snittade jag ca 9 kw ut på radiatorslingan hela tiden. Ändå höll jag 85 grader i toppen på tanken hela tiden. Visst sotar dom invändigt men man får inte ha för kallt vatten in i kaminen då blir förbränningen sämre. Jag har ca 70-75 grader ut från kaminen och ca 7 grader lägre in. Hade egentligen velat byta termostaten och kört ännu varmare. Du mesar kanske när du eldar? Man får ösa in ganska bra. Jag tror jag lägger in åtminstone 6-8 vedträn i timmen. ca 2-3 åt gången.
Precis som Noone säger blir det bastuvarmt, men just nu känns det helt ok med -9° ute. Upplever också att det blir mycket sot. Hur sotar du? Ofta?
Min kamin tenderar att alltid sota ner rutan på två ställen, se bild i vä och hö överkant. Vet inte om det är specifikt för modellen med välvd ruta, eller om jag har felaktiga inställningar. Just nu kör jag på auto, vilket innebär att systemet sköter hela processen med tilluft och stänger när brasan brunnit ut.
Vilket kaminstyrning har du, manuell eller fullreg?
Det låter som du behöver en metervedpanna och en 7m3+ ack!Mr henke skrev:Hej
Jag har kopplat min i princip så också. JAg laddar i toppen på tanken och returen nästan i botten på tanken. Min har en jäkla effekt. JAg har en aquaflam 17 kw. Jag har kopplat på värmemätare på min och när jag eldar ligger jag mellan 8 och 15 kw till vattnet. Jag laddar en 500 liters tank. Som exempel igår var det 10 minus jag värmer lätt vårt hus på 270 kvm med enbart den. Jag har även värmemätare på radiatorslingan. Igår snittade jag ca 9 kw ut på radiatorslingan hela tiden. Ändå höll jag 85 grader i toppen på tanken hela tiden. Visst sotar dom invändigt men man får inte ha för kallt vatten in i kaminen då blir förbränningen sämre. Jag har ca 70-75 grader ut från kaminen och ca 7 grader lägre in. Hade egentligen velat byta termostaten och kört ännu varmare. Du mesar kanske när du eldar? Man får ösa in ganska bra. Jag tror jag lägger in åtminstone 6-8 vedträn i timmen. ca 2-3 åt gången.
Som du har det nu verkar det uselt.
Jag tänkte mer på frasen: jag värmer nästan enbart 270kvm med 500l ack och kamin.Mr henke skrev:
Då låter det som du behöver ett seriöst vedsystem för ett stort hus, inte skyffla en jävla massa ved in i ett vardagsrum.
Klicka här för att svara