Bilden som du visar på en omrörare är det behållaren som är kopplad till stoker behållarn? Ingen matarskruv , hur funkar det?spidersej skrev:
Men vad säger du, godkänner sotaren att det är öppet från pannan till d externa förrådet. D måste ju finnas någon brrandspärr eller? Vad säger försäkringsbolaget?
Har det inte varit någe bakeld, för det kommer ju in luft bakvägen?
Eller är det ett fall nog så det inte brinner bakåt?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Hej.
Kul att det rör sig på flisfronten. Själv har jag en stokermatad förugn från 1980 som jag kompletterade med en tillbyggnad i trä, oisolerad med öppningsbart plåttak. Etas 5 m flismatare sitter i tillbyggnaden. Jag behövde gipsa träpanelen som sitter på utsidan av överbyggnaden till pannrummet, och sätta sprinkler på skruven från förrådet. Sedan var försäkringsbolaget nöjt. Inget tätt förråd alltså. Den gamla behållaren används som fallschakt. Vad jag förstår är det både risken för tillbakabrand och självantändning man är orolig för. Risken för självantändning ökar med högre vattenhalt och lagringshöjd, samt lagringstid.
Denna tillbyggnad har nu fungerat i ett år. Innan denna "epok" fyllde jag flis två gånger per dag, jag fyllde 9 augusti, 22 november och nu börjar det bli dags igen. Bekvämligheten med denna förändring är fantastisk.
Kul att det rör sig på flisfronten. Själv har jag en stokermatad förugn från 1980 som jag kompletterade med en tillbyggnad i trä, oisolerad med öppningsbart plåttak. Etas 5 m flismatare sitter i tillbyggnaden. Jag behövde gipsa träpanelen som sitter på utsidan av överbyggnaden till pannrummet, och sätta sprinkler på skruven från förrådet. Sedan var försäkringsbolaget nöjt. Inget tätt förråd alltså. Den gamla behållaren används som fallschakt. Vad jag förstår är det både risken för tillbakabrand och självantändning man är orolig för. Risken för självantändning ökar med högre vattenhalt och lagringshöjd, samt lagringstid.
Denna tillbyggnad har nu fungerat i ett år. Innan denna "epok" fyllde jag flis två gånger per dag, jag fyllde 9 augusti, 22 november och nu börjar det bli dags igen. Bekvämligheten med denna förändring är fantastisk.
Gratulerar, det blir så mycket roligare när man får en enklare hantering av bränsletFendt927 skrev:Hej.
Det har ju inget att göra med förbränning av spillolja.spidersej skrev:flisbehållaren går på timer tror jag har 6 tillslag per dygn som jag ökar och minskar i tid beroende på årstid har väl ca 4 min på varje tillslag som vädret e nu..och om du funderar på vad det e för slang som går till matar skruven som syns på bilden så får du lista ut det själv men jag kan säga att biltemas oljebytare 12v för ca 199 spänn är inblandad hehe och används bara på vintern
Kan man komma runt dom eventuella problem som kan uppstå med att ha öppet från pannan till d externa förrådet, genom att använda sig av sugande fläkt istället för tryckande.
Då borde ju inga varma gaser gå åt fel håll?
Man kanske till och med skulle sätta fläkten i toppen av skorstenen för att den inte ska utsättas för så mycket värme?
Eller blir det problem med förbränningen i en stoker med enbart sugande fläkt?
Hur skulle en stoker optimerad för sugande fläkt se ut?
Man kanske måste bygga något själv då eller?
Man kanske till och med skulle sätta fläkten i toppen av skorstenen för att den inte ska utsättas för så mycket värme?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
På min veto är det tryckande fläkt och när jag har fått så det brunnit bakåt så är det för att jag glömt locket öppet till behållaren. Elden åker ju åt det håll det finns bränsle och syre så då brinner bakåt.Thomas_2 skrev:Kan man komma runt dom eventuella problem som kan uppstå med att ha öppet från pannan till d externa förrådet, genom att använda sig av sugande fläkt istället för tryckande.
Man kanske till och med skulle sätta fläkten i toppen av skorstenen för att den inte ska utsättas för så mycket värme?o
Izvek skrev:
Jo det förstår jag.
Men om man ska bygga ett stort förråd som inte är tätt.
Hur kommer man lättast runt problemet med varma gaser som vill åt fel håll.
Är en dyr cellsluss det enda sättet, eller skulle man kunna komma runt problemet genom att enbart köra sugande fläkt?
Cellsluss eller ettfall så det inte tar sig bakåt.Thomas_2 skrev:
Har funderat på lösningen att använda min veto bränslebehållare som fall för bakbrand men tror inte det går efter som det kommer in luft bakifrån.
Just det med sugande fläckt vete tusan om det går. För då dra den ju in ännu mer luft bakvägen som gör det lättare för elden att ta sig bakåt.
Just det med sugande fläckt vete tusan om det går. För då dra den ju in ännu mer luft bakvägen som gör det lättare för elden att ta sig bakåt.
Men gör det något att den drar luft den vägen?
Det borde enligt mitt tankesätt bara vara bra då det är kall luft som då far igenom flisen och trycker bort varma gaser som vill dit.
Varma gaser kan bara gå en väg --> mot den sugande fläkten.
Flisen kyls och kan inte gärna antändas.
Eller tänker jag fel?
Om brännaren drar luft igenom flisen, så borde en annan fördel vara att mögelrisken i förrådet minskar.
Men gör det något att den drar luft den vägen?
Det borde enligt mitt tankesätt bara vara bra då det är kall luft som då far igenom flisen och trycker bort varma gaser som vill dit.
Varma gaser kan bara gå en väg --> mot den sugande fläkten.
Flisen kyls och kan inte gärna antändas.
Eller tänker jag fel?
Om brännaren drar luft igenom flisen, så borde en annan fördel vara att mögelrisken i förrådet minskar.
Jag förstår hur du tänker med sugande fläkt och att man drar lixom d varma gaserna från flis härden.
Men detta kan få motsatt effekt.
På min brännare är det väldigt kort rör mellan brännarehuvudet och bränslebehållaren vilket gör att bak brinnandet inte behöver vandra så långt för att ta sig till bränslebehållaren som är full med bränsle.
Detta har man förebyggt med att sätta ett tätslutande lock på bränslebehållaren. Så inte elden ska få fyr när den når bränslebehållaren med luft som kommer ovanflisen. Har aldrig haft problem med bakbrand så länge locket är stängt.
Men detta kan få motsatt effekt.
På min brännare är det väldigt kort rör mellan brännarehuvudet och bränslebehållaren vilket gör att bak brinnandet inte behöver vandra så långt för att ta sig till bränslebehållaren som är full med bränsle.
Detta har man förebyggt med att sätta ett tätslutande lock på bränslebehållaren. Så inte elden ska få fyr när den når bränslebehållaren med luft som kommer ovanflisen. Har aldrig haft problem med bakbrand så länge locket är stängt.
Skulle ha fixat någe liknande med ett sådan fall jag med men trir inte det går på min brännare efter som den verkar så känslig på luft som kommer in bakvägen å då boir det bakbrand. fick det engång bara för att jag lagt igen locket å inte spännt fast det. tror säkert att det gick bra när den var i drift lägen. men när det blir underhållsfyr så börjar det krypa iväg bakåt brinnhärden. skulle hittat på någon lösning som är enkel. så jag kan ha ett öppet förråd som matas till till stokern.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden