Hej!
Är det något som man bör tänka på hur man blandar olika material när man ska ansluta ett rostfritt expansionskärl? Tänkte så man inte får galvaniska strömmar som äter upp metallen. Tänkte dra ett 28 kopparrör från acktankarna och pannan och ansluta till expansions kärlet som bilden visar, tänkte sätta mässingsbussningar mellan det rostfria kärlet och kopparröret från pannrummet, som signalledning tänkte jag använda prisol alternativt vekare kopparrör. men vad ska jag ha för material i själva kryckan som går upp på taket? Har aldrig sett någon stans att den varit utav koppar utan dom jag sett har varit av vanliga järn rör, men det blir ju en väldig blandning av material om jag gör röret ut på taket av järnrör, så synpunkter dels på själva inkopplingen av kärlet samt vilket material ska jag använda dels för koppling av kopparrören mot expansionskärlet samt vilket material ska jag använda i röret upp på taket.
Är det något som man bör tänka på hur man blandar olika material när man ska ansluta ett rostfritt expansionskärl? Tänkte så man inte får galvaniska strömmar som äter upp metallen. Tänkte dra ett 28 kopparrör från acktankarna och pannan och ansluta till expansions kärlet som bilden visar, tänkte sätta mässingsbussningar mellan det rostfria kärlet och kopparröret från pannrummet, som signalledning tänkte jag använda prisol alternativt vekare kopparrör. men vad ska jag ha för material i själva kryckan som går upp på taket? Har aldrig sett någon stans att den varit utav koppar utan dom jag sett har varit av vanliga järn rör, men det blir ju en väldig blandning av material om jag gör röret ut på taket av järnrör, så synpunkter dels på själva inkopplingen av kärlet samt vilket material ska jag använda dels för koppling av kopparrören mot expansionskärlet samt vilket material ska jag använda i röret upp på taket.
Tack för svar
, då kör jag med koppar hela vägen ut genom taket, skippar böjen på slutet, och använder mässing mot det rostfria kärlet, är 28 en bra dimension för kombinerad expansion och ångledning till en 40 kw panna eller är det onödigt grovt, lagom eller för klent?
Hej igen!
Tänkte höra i fall någon här på forumet är fin på att räkna? Försöker att få en uppfattning om hur mycket energi mitt hus drar, så jag vet på ett ungefär hur eldarlivet kommer att se ut med en ny vedanläggning. Mitt största problem är att få grepp om hur stora stilleståndsförluster jag har i min nuvarande panna, dagens system ser ut som följande tmv alpha 1 med viking bio pelletsbrännare som sitter i olje-delen 500 liter acktank som står på konstant rundpumpning med pannan= totalt 690 liter vatten, brännaren står på max tidsfördröjning 120 minuter, på två timmar faller temperaturen i pannan och tanken från 80 till 57 grader, har läst här på forumet och försökt räkna lite och kommit fram till att huset drar ca 9.25 Kwh verkar det rimligt? Så till den stora frågan Hur mycket av dom 9.25 kw går direkt upp genom skorstenen nu då pannan står still? har i nuläget -24 grader på husets skuggsida och -20 på solsidan samt att det är inte helt vindstilla ute, så det går ju en del värme i nuläget
som det är nu så ligger jag på ca 52 grader i framledningstemperatur. Vad tror ni mellan tummen och pekfingret att jag kommer att få för eldningsintervall med en modern vedpanna 40kw 140 liter vedvolym eldat mot 3000 liter acktank dom dagar det är lika kallt som nu?
Tänkte höra i fall någon här på forumet är fin på att räkna? Försöker att få en uppfattning om hur mycket energi mitt hus drar, så jag vet på ett ungefär hur eldarlivet kommer att se ut med en ny vedanläggning. Mitt största problem är att få grepp om hur stora stilleståndsförluster jag har i min nuvarande panna, dagens system ser ut som följande tmv alpha 1 med viking bio pelletsbrännare som sitter i olje-delen 500 liter acktank som står på konstant rundpumpning med pannan= totalt 690 liter vatten, brännaren står på max tidsfördröjning 120 minuter, på två timmar faller temperaturen i pannan och tanken från 80 till 57 grader, har läst här på forumet och försökt räkna lite och kommit fram till att huset drar ca 9.25 Kwh verkar det rimligt? Så till den stora frågan Hur mycket av dom 9.25 kw går direkt upp genom skorstenen nu då pannan står still? har i nuläget -24 grader på husets skuggsida och -20 på solsidan samt att det är inte helt vindstilla ute, så det går ju en del värme i nuläget
Klicka här för att svara
