Då pengar ska tryckas in i många hål och jag är för snål för att köpa en 5m3 acktank.
Tänkte då på nån gammal oljetank, men de är ovanliga i storlekar över 3m3 och dessutom fyrkantiga.
Men farmartankar på 4-5m3 är vanligt förekommande på blocket och till bra priser dessutom.
Jag tänker ha övertryksfritt system oavsett lösning, och panna som klarar att ladda på 2 ilägg.

Men nu till frågorna.
Hur blir skiktningen i en liggande farmartank, om man svetsar i grova rör längst upp och
längst ner och bereder varmvatten utanför tanken?
Ska jag svetsa dit anslutningarna på gaveln(närmast) eller på mitten av tanken?
Blir det bättre om man lutar tanken, och hur mycket om det ska bli effekt?

slänger med en bild:
 
  • tank.jpg
Det blir nog knappast några problem med skiktningen, speciellt om du kör med en TVA till VVB..
Jag har en 4m3 tank som bara är 150cm hög..

Liggande tank funkar bra..
 
Ett tredje alternativ är ju att ha den liggande plant enligt din vänstra bild, men anslutningarna enligt din högra bild, för att vara säker på att du verkligen utnyttjar hela tanken...
 
Tack för inputten.
Tänkte mest på laddomaten som inte får ha längre rör än 6m, det kan nog bli aningens mer om man drar bort nedre rör på bortre gaveln.
 
Finns ingen anledning att dra det ända bort till andra änden, vatten skiktar sig mycket bra..
 
Alt 1 kommer som sagt att funka bra.
 
Laddomaten kan ha mycket längre rör än 6m. Pumpen klarar däremot bara att uppbringa ett tryck motsvarande 6m vattenpelare. Ju grövre rör desto mindre tryckfall pga strömning... Kör du 2" kan du nog ha så långa rör du vill....
 
Tack så mycket, då får man se när alla grejer är på plats å så får jag väl fota ordentligt:)
 
kulle
Hur har det gått med tanken ?
Har lite funderingar på att göra likadant nämligen.:)
 
Det har kommit lite imellan och funderingar på att ha pannan i källare istället för pannrum i garaget har förekommit,
till slutet av sommaren kan det nog börja hända lite, vilket det blir vete gudarna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.