Då pengar ska tryckas in i många hål och jag är för snål för att köpa en 5m3 acktank.
Tänkte då på nån gammal oljetank, men de är ovanliga i storlekar över 3m3 och dessutom fyrkantiga.
Men farmartankar på 4-5m3 är vanligt förekommande på blocket och till bra priser dessutom.
Jag tänker ha övertryksfritt system oavsett lösning, och panna som klarar att ladda på 2 ilägg.
Men nu till frågorna.
Hur blir skiktningen i en liggande farmartank, om man svetsar i grova rör längst upp och
längst ner och bereder varmvatten utanför tanken?
Ska jag svetsa dit anslutningarna på gaveln(närmast) eller på mitten av tanken?
Blir det bättre om man lutar tanken, och hur mycket om det ska bli effekt?
slänger med en bild:
Tänkte då på nån gammal oljetank, men de är ovanliga i storlekar över 3m3 och dessutom fyrkantiga.
Men farmartankar på 4-5m3 är vanligt förekommande på blocket och till bra priser dessutom.
Jag tänker ha övertryksfritt system oavsett lösning, och panna som klarar att ladda på 2 ilägg.
Men nu till frågorna.
Hur blir skiktningen i en liggande farmartank, om man svetsar i grova rör längst upp och
längst ner och bereder varmvatten utanför tanken?
Ska jag svetsa dit anslutningarna på gaveln(närmast) eller på mitten av tanken?
Blir det bättre om man lutar tanken, och hur mycket om det ska bli effekt?
slänger med en bild:
Tack för inputten.
Tänkte mest på laddomaten som inte får ha längre rör än 6m, det kan nog bli aningens mer om man drar bort nedre rör på bortre gaveln.
Tänkte mest på laddomaten som inte får ha längre rör än 6m, det kan nog bli aningens mer om man drar bort nedre rör på bortre gaveln.
Tack så mycket, då får man se när alla grejer är på plats å så får jag väl fota ordentligt
Det har kommit lite imellan och funderingar på att ha pannan i källare istället för pannrum i garaget har förekommit,
till slutet av sommaren kan det nog börja hända lite, vilket det blir vete gudarna.
till slutet av sommaren kan det nog börja hända lite, vilket det blir vete gudarna.
Klicka här för att svara
