Finns det någon som kan hjälpa mig med att sänka rökgastemperaturen nu ligger jag på 270-310 grader.
Atmos SE50DS
 
kulle
Har du haft lägre rökgastemp tidigare?
Är pannan sotad ordentligt överallt?
Har du turbulatorer?
Har du motdragslucka?
 
kulle
Är spjället som du drar ut när du ska tända tätt ?
 
Nysotad kanske den sjunker 10 grader.
Utdragspjället som man drar ut när man slänger in mera ved är stängt.
Jag funderar på att justera spjället där bak, det kommer det ut en rundstång som det sitter ett spännstift i funderar på att justera där detta är nog primärluftspjället.
 
trillat skrev:
Nysotad kanske den sjunker 10 grader.
Utdragspjället som man drar ut när man slänger in mera ved är stängt.
Jag funderar på att justera spjället där bak, det kommer det ut en rundstång som det sitter ett spännstift i funderar på att justera där detta är nog primärluftspjället.
Det kommer nog göra susen.
Jag ligger på liknande siffror när jag drar ut det spjället till ca 8-10mm ut. vilket behövs för att nå märkeffekten på blandved.
Men nu har jag strypt ner effekten lite då ligger jag på styvt 250g +-30grader då ger min dc40 ca 30-35kw.
 
Ok jag ska testa att skjuta in spjället så får vi se vad det gör, som det är nu så visar laddomaten 90 och 65 så det är betydligt mer en 50 kw.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.