15 298 läst ·
20 svar
15k läst
20 svar
Funderingar kring gammal CTC 265
Det låter bra, kommer nog att satsa på en pelletsbrännare. Känns enklast så, och verkar avsevärt billigare. Skönt att veta att man inte är absolut tvungen att slänga ut hela värmesystemet.kvistarn2 skrev:vi har en janfire flex-a, köptes av förra ägaren, tror den kostade 28000kr med installering, den klarar lätt värme och varmvatten även på lägsta effektläget, tror det var på 7kw, pannan rymmer ju 250l varmvatten så det räcker ju en stund, brännaren hinner komma igång innan det är slut, vi har aldrig fått slut på varmvatten. ingen ack-tank, det var oljebrännare här från början.
din eldstad ser förskräcklig ut tycker jag, tjära på väggarna, kan nog vara mycket i skorstenen då med, så blir vår med när vi eldar ved, sen när man kört brännaren ett tag ser det jättefint ut i pannan.
det ska hänga en baffel där på piggarna om du ska köra pellets eller olja...
Eldstaden ser nog värre ut på bild än i verkligheten. Är som sagt ingen bra kamera.
Onekligen var det enklare för honom som var pensionerad.gaia skrev:
Oh ja, det är därför jag funderar och söker fakta trots att jag inte räknar med att byta under 2013. Utnyttjar vintern då jag ändå inte kan göra något på huset till att ta reda på fakta.gaia skrev:Vi försökte leva med kombipanna , hinna köra till jobbet , hade hjälp med förugn. Efter att vi "dödade" en skorstensfläkt och fick några stopp i rökgången på grund av kontinuerlig pyreldning så gav vi upp CTC-n.
Vi övervägde aldrig pellets på grund av att pannan var gammal och pelletspriser relativt höga. I vårt fall var det lika bra att satsa på en ny vedpanna med acktankar. Vid nästa byte blir det något slags värmepump ....
Fundera på vilken uppvärmningsystem passar dej bäst och investera i det direkt utan omvägar genom halvdyra halvlösningar
gaia
Klokt att fundera i förväg så man slipper panikhandla något man egentligen inte ville ha när fex pannan ger upp.
Det är så mycket som påverkar valet:
...Har du grattis ved
och har tid och hälsa att såga,hugga, stappla , bära in så är en vedpanna med stor tank en bra lösning så tillåter dej att jobba utanför hemmet och resa bort 1-2 dagar mitt i vinter. Nytt panna+akumulator kan bli mycket dyrt och jag tycker ( av egen erfarenhet) att vedpanna kan motiveras bara om man har gratis ved
. Och kanske inte ens det för man kan sälja ved och köpa pellets för pengarna och få värme rätt billigt och mycket bekvämare än med ved
.
....Har du varken tid och/eller pengar
att investera stort i uppvärmningen så är en pelletsbrännare med förråd en smidig och billig lösning som man kan fortsätta med även om du måste köpa ny pelletspanna i framtiden.
... Har du gott om pengar och vill köpa ett bekvämt liv för dem så är kanske en värmepump en rätt val för dej? Typ jordvärme eller luftvatten? Inget jobb, man kan lämna huset obevakat i långa perioder. Värmepump kan verka som dyrast alternativ ( dyrast i drift) men ibland är det det bästa val ändå. Nu tänker jag inte på kostnader men på min ålder som gör vedeldningen besvärligare med varje år . Vi kör med köpt ved så länge vår Atmos håller men när den lägger av så ska jag ha en genomtänkt plan för byte. Jag har inte tänkt klart än
. Kolla också www.pellets.info
gaia
Det är så mycket som påverkar valet:
...Har du grattis ved
och har tid och hälsa att såga,hugga, stappla , bära in så är en vedpanna med stor tank en bra lösning så tillåter dej att jobba utanför hemmet och resa bort 1-2 dagar mitt i vinter. Nytt panna+akumulator kan bli mycket dyrt och jag tycker ( av egen erfarenhet) att vedpanna kan motiveras bara om man har gratis ved
....Har du varken tid och/eller pengar
att investera stort i uppvärmningen så är en pelletsbrännare med förråd en smidig och billig lösning som man kan fortsätta med även om du måste köpa ny pelletspanna i framtiden.
... Har du gott om pengar och vill köpa ett bekvämt liv för dem så är kanske en värmepump en rätt val för dej? Typ jordvärme eller luftvatten? Inget jobb, man kan lämna huset obevakat i långa perioder. Värmepump kan verka som dyrast alternativ ( dyrast i drift) men ibland är det det bästa val ändå. Nu tänker jag inte på kostnader men på min ålder som gör vedeldningen besvärligare med varje år . Vi kör med köpt ved så länge vår Atmos håller men när den lägger av så ska jag ha en genomtänkt plan för byte. Jag har inte tänkt klart än
gaia
Redigerat av moderator:
Ved får jag nog betala för som alla andra, men vid behov kanske man kan försöka få ett bra pris från någon bonde i närheten. Men det är onekligen mycket arbete med det. Det tog några dagar att kapa upp de cirka 4-5 kubik stjälpt som fanns på gården med en vedkap med en klinga på cirka 50 cm, för att sedan stapla upp allt på ett vettigt sätt. Hade man varit tvungen att göra det för handkraft hade man väl inte varit klar än. Vid sådana tillfällen önskar man att pannan kunde svälja längre vedträn...gaia skrev:Klokt att fundera i förväg så man slipper panikhandla något man egentligen inte ville ha när fex pannan ger upp.
Det är så mycket som påverkar valet:
...Har du grattis ved
och har tid och hälsa att såga,hugga, stappla , bära in så är en vedpanna med stor tank en bra lösning så tillåter dej att jobba utanför hemmet och resa bort 1-2 dagar mitt i vinter. Nytt panna+akumulator kan bli mycket dyrt och jag tycker ( av egen erfarenhet) att vedpanna kan motiveras bara om man har gratis ved. Och kanske inte ens det för man kan sälja ved och köpa pellets för pengarna och få värme rätt billigt och mycket bekvämare än med ved
.
....Har du varken tid och/eller pengar
att investera stort i uppvärmningen så är en pelletsbrännare med förråd en smidig och billig lösning som man kan fortsätta med även om du måste köpa ny pelletspanna i framtiden.
... Har du gott om pengar och vill köpa ett bekvämt liv för dem så är kanske en värmepump en rätt val för dej? Typ jordvärme eller luftvatten? Inget jobb, man kan lämna huset obevakat i långa perioder. Värmepump kan verka som dyrast alternativ ( dyrast i drift) men ibland är det det bästa val ändå. Nu tänker jag inte på kostnader men på min ålder som gör vedeldningen besvärligare med varje år . Vi kör med köpt ved så länge vår Atmos håller men när den lägger av så ska jag ha en genomtänkt plan för byte. Jag har inte tänkt klart än. Kolla också www.pellets.info
gaia
Då jag i princip är tvungen att helrenovera huset de närmaste åren vill jag hålla kostnaderna för värmesystemet så låga som möjligt, och således känns det bäst att uppgradera nuvarande utrustning istället för att slänga ut allt och köpa nytt. Om man lämnar huset får luftluftvärmepumpen gå, och den kan ju även fungera som komplement till en pelletsbrännare tänker jag.
Låter definitivt som att pelletsbrännare i din panna är det rätta. Elda ved i en sådan drake är bara dumt. Och tycker man 4-5 kubik är besvärligt att kapa och klyva är det inget snack om att vedeldning faller bort.
Klicka här för att svara