5 955 läst ·
40 svar
6k läst
40 svar
Ineffektivt att värma hus med el! Inte långsiktigt hållbart ens med VP..
Låt kejsaren (regeringen) sköta det politiska pajkastandet. Men som medborgare gäller det att se ekonomiskt på det hela i form av flexibilitet och kostnad.
För flexibiliteten så installerar man förslagsvis vätskeburen värme så att man kan byta värmekälla snabbare än politiken hinner byta vindriktning. Vätska just för att man t.ex kan blanda in antifrysmedel i fritidshus mm.
Uppvärmningskällan bör betala av sig inom några år och absolut inga investeringar som är beroende av någon annans välvilja för fortsatt användande. Sedan kanske man också har krav på att det sköter sig själv om man har lite tid.
För flexibiliteten så installerar man förslagsvis vätskeburen värme så att man kan byta värmekälla snabbare än politiken hinner byta vindriktning. Vätska just för att man t.ex kan blanda in antifrysmedel i fritidshus mm.
Uppvärmningskällan bör betala av sig inom några år och absolut inga investeringar som är beroende av någon annans välvilja för fortsatt användande. Sedan kanske man också har krav på att det sköter sig själv om man har lite tid.
Redigerat:
Nja alltså el är egentligen inte något alternativ som jag ser det. Framförallt för att det är en marknad som inte riktigt fungerar som den skall kombinerat med häftig beskattning. Det går i princip inte att få billig el. Visst man kan lägga ut enorma belopp på att tilläggsisolera etc. Och jag håller med Nimanjeb om att är det mest rationella är gemensam elproduktion. Men beskattningen och kostnaden för överföring äter ju upp det.
Sedan kommer frågan överföringskostnaden. Jag tror det priset kommer att fortsätta att stiga framöver.
Tittar man på biobränslemarknaden så ökar ju verkningsgraden och bekvämligheten. Österrikiska pannor har självtändning för ved tex. Du behöver ju nästan bara fylla på med ved. Pellets automatsotar och enorma askningar som kanske görs en eller två gånger om året.
Sedan kommer frågan överföringskostnaden. Jag tror det priset kommer att fortsätta att stiga framöver.
Tittar man på biobränslemarknaden så ökar ju verkningsgraden och bekvämligheten. Österrikiska pannor har självtändning för ved tex. Du behöver ju nästan bara fylla på med ved. Pellets automatsotar och enorma askningar som kanske görs en eller två gånger om året.
Fast det här är lite osant samtidigt. För Vattenfall tvingas ju av den tyska regeringen att stänga ned sin kärnkraft. Allt annat lika så är det klart att utsläppen går upp.Jannez69 skrev:
Gus5: Nä jag kör värmepump och det är helt ok men om du jämför prismässigt med ved eller pellets så är det mycket mer förutsägbart med biovärme än med el.
Nej tacka vet jag värmepump. Den sköter sig själv och man slipper allt merarbete som t.ex. ved- och pelletseldning medför. Fjärrvärme är inte heller bra, titta bara på allt skit som de eldar upp där ingen har riktig koll på vad som eldas.
Ja huvudsaken man är nöjd och belåten. VP är bekvämt, speciellt för de som tvingas vara bortresta mycket i sina arbeten.peternicklas skrev:
Själv har jag beställt en österrikisk vedpanna för 75 lax och är nöjd och belåten med det.. Men då bor jag på vischan med de rätta vedförutsättningarna också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget svart kolsot ur skorstenen här inte..
Redigerat:
Bara skojade ang. avatarenJugend skrev:
Nej ingen automattändning på ETA´n. Det tillvalet finns inte ännu. Men pannan i övrigt är i mitt tycke det bästa man kan få i vedpanneväg på svenska marknaden. Den passar mitt hushåll perfekt så automattändning har vi inget större behov av.
Klicka här för att svara