5 941 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Sot på taket
Sätter du finmaskigt nät är det detsamma som att draget upphör,sotet försvinner när det regnarputte82 skrev:
Sot över halva taket? Felet stavas nog billig polsk skitpanna med tryckande fläkt. För visst är det en Orlan du lurades att sätta in?
Rök, gengaspuffar, sot och skyhöga rökgastemperaturer! Nä ved ska eldas i riktiga vedpannor, annars får det vara!
Rök, gengaspuffar, sot och skyhöga rökgastemperaturer! Nä ved ska eldas i riktiga vedpannor, annars får det vara!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hei, jeg har selv masse små biter med "grillkull" på taket. Har tigrex dragbegrenser. Hører til tider at det går biter med kull gjennom vifta. Atmos dc 50gsx. Mest synlig når det er snø på taket. Ser ikke på det som no problem, regnet får det ned i takrenna 
jannez69: Skitpanna är not att ta i. Hög rökgastemperatur ja. Har jag inte hittat någon panna som slår den för ändamålet. Dvs för en rimlig summa kunna elda en brasa så sällan som möjligt. 185 liter, 91% verkningsgrad. 20 000kr. Har ingen problem med varken rök eller puffar.
Jag har en 9 meter 200 skorsten så nog är det mycket drag, kan se hur sot sugs upp i skorsten när jag pillar runt under sotluckan(den med muttrar ovanpå). Faktiskt ligger det ett ganska tjockt lager sot i botten på skorstenen. Och ja, jag har nog vart dålig med att aska ur pannan.
Höga rökgastemperaturen kommer jag garanterat få bort så fort jag monterar rökgaskylaren jag ritat upp.
Höga rökgastemperaturen kommer jag garanterat få bort så fort jag monterar rökgaskylaren jag ritat upp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden