Får börja med god jul å god fortsättning
har en atmos 40sfe med sugande fläkt.
Drag luckan på baksidan
ska den va öppen eller stängd när pannan brinner för fullt?
Primärspjället hur har ni de? Min är nästan helt intryckt
Eldar bara ren björkved
känns som den inte lämnar så mycket kW som dom säger.
Får lägga i 2,5 till 3 ilägg för att fylla min 3000 liters tank
har en atmos 40sfe med sugande fläkt.
Drag luckan på baksidan
ska den va öppen eller stängd när pannan brinner för fullt?
Primärspjället hur har ni de? Min är nästan helt intryckt
Eldar bara ren björkved
känns som den inte lämnar så mycket kW som dom säger.
Får lägga i 2,5 till 3 ilägg för att fylla min 3000 liters tank
Jag använder primärspjället för att ställa effekten på min Atmos. När laddpaketet levererar ok effekt ca 14 grader diff får primären bli. Avgastempen blir ju lite som den blir så, men det funkar bra. Avgaserna på min DC50GSX blir ca 220grader då.
Dragluckan där bak justerat jag så att den står öppen tills pannan uppnår temp som är nära kokning. När panntermometern närmar sig 105-110 vilar dragluckan på stoppet. Detta för att pannan ska gå ner i effekt då bottenvattnet i tankarna inte klarar av att kyla pannan. Jag ser den som en effektbegränsare för att undvika kokning.
Manualen är lite otydlig angående detta. Men jag har även moddat panntermostaten så att den tillåter högre temp.
Dragluckan där bak justerat jag så att den står öppen tills pannan uppnår temp som är nära kokning. När panntermometern närmar sig 105-110 vilar dragluckan på stoppet. Detta för att pannan ska gå ner i effekt då bottenvattnet i tankarna inte klarar av att kyla pannan. Jag ser den som en effektbegränsare för att undvika kokning.
Manualen är lite otydlig angående detta. Men jag har även moddat panntermostaten så att den tillåter högre temp.
Min diffar ca 10grader. Ibland mer men oftast 10 grader.
Känns som de inte är något drag i skiten. Panntempen står på allt mellan 60 och 75 men laddar alltid 80grader i tanken så jag tror panntermometern inte stämmer på något vis
Känns som de inte är något drag i skiten. Panntempen står på allt mellan 60 och 75 men laddar alltid 80grader i tanken så jag tror panntermometern inte stämmer på något vis
Min termometer visar med för mycket, eller mäter den där vattenflödet är lågt. Det verkar vara så på atmos.
Hur ser röken ut från skorstenen? Den ska ju vara ljusvit.
Risken med att strypa för mycket är att förbränningstempen blir för låg. Då är det bättre att ta lite högre avgastemp ut till murstocken, men med rätt temp i undre luckan.
Du har väl inget sekundärspjäll på den där?
Har du koll på hur avgastempen ligger till?
På min brukar tempen gå upp initialt, för att falla efter ett tag.
Hur ser röken ut från skorstenen? Den ska ju vara ljusvit.
Risken med att strypa för mycket är att förbränningstempen blir för låg. Då är det bättre att ta lite högre avgastemp ut till murstocken, men med rätt temp i undre luckan.
Du har väl inget sekundärspjäll på den där?
Har du koll på hur avgastempen ligger till?
På min brukar tempen gå upp initialt, för att falla efter ett tag.
Något spjäll i bak på pannan kan man justera. Kanske är primär då. Vet inte var de heter dock
270-280 grader är rökgastempen vid full fart.
Dragluckan nästan helt stängd.
Pannan visar 70g och laddomaten 79-80
270-280 grader är rökgastempen vid full fart.
Dragluckan nästan helt stängd.
Pannan visar 70g och laddomaten 79-80
Det är troligtvis primären. Vilken temp blir det om du öppnar bakre luckan helt. Der kan vara så att primärspjället inte går att stänga tillräckligt för att få ner tempen. Jag har ett extra vridspjäll efter bakre luckan som jag reglerar primären med. Hur är färgen på röken, och hur luktar den? Sjunkande rök som luktar illa tyder på kall förbränning. Man kan ha kall förbränning fast ändå hög avgastemp till murstocken.
Det var väl nyss en kille här på forumet som hade problem, och det visade sig att förbränbingsgaserna smet förbi undre keramiken direkt till bakre värmeväxlaren. Gaserna måste gå en lång väg för att släppa värmen till vattnet. Det kan ju vara lönt att kolla på.
Det var väl nyss en kille här på forumet som hade problem, och det visade sig att förbränbingsgaserna smet förbi undre keramiken direkt till bakre värmeväxlaren. Gaserna måste gå en lång väg för att släppa värmen till vattnet. Det kan ju vara lönt att kolla på.
Hur lång tid tar det att värma dina 3 m3 ?Thorsella skrev:
Mitt primärspjäll står på markering 2 men det kan ju vara lite individuellt. Kör oxå bara ren björk.
Det kan ju oxå vara som gordon sa att det inte är tätt runt rostret.
Försök kolla så det är fritt i luftkanalen till rostret.