Hei,
Har lenge planlagt å bygge ett snøsmeltingsanlegg og i går kom jeg enderlig litt i gang, eller rettere sagt det meldte seg en god del spørsmål. Tror egentlig begge mine alternativer vil fungere bra, men husk at dette er et snøsmeltingsanlegg som kommer til å gå de nødvendige timene noen ganger i året. Håper dere kan hjelpe meg med inspill som kan lede meg til å ta noen gode avgjørelser.

Først litt bakgrunnsinfo om anlegget:
Kjele:Atmos 50 gsx tank: akvatherm 4000l 12m2 plansolfangere. Hus: ca 250 m2 oppvarmet med gulvvarme. Huset er godt isolert og renovert/tilbygget etter tek 10 som det heter her i norge. Alle tilførselsrør til samlestokkene er 35 mm kobber, har tot 4 samlestokker. Shunt ventilen (seteventil) er STOR kapasitet 60 kw mener jeg og huske ( ja det kommer nok ann på delta t) energimåler på gulvvarmen så jeg kan følle med på alt av flow, delta, forbruk og alt som trengs. Gulvvarmepumpen wilo 46-67-93 w (kjører pumpa på 1 46w til all oppvarming) Et typisk døgn med -10 ute forbruker jeg ca 60-80kw/h innetemp 21-24. Fyrer annen hver dag ved - 10 ute.
Varmtvann kommer fra spiraler i tanken. En i bunn for forvarming og en i toppen for ettervarming :) fungerer bra. Shiktingen i tanken er god. 30 i bunn og 80-90 i topp er ikke uvanlig.
Håper jeg nå har kommet med nok info om anlegget gennerelt. :)

Så til mine kvaler:
Har lest litt diverse tråder her i forumet hvor varmevekslere er diskutert men i mitt tilfelle er jeg fortsatt litt usikker på hva som blir den enkleste/beste løsningen når anlegget skal brukes til snøsmelting. Det er grei plass i fyrrommet i dag så jeg vil ikke sette inn eksp.tank varmeveksler og alt dette der nede. Anlegget blir derfor bygd "oppi" kjellern.

Alt 1:
Og det jeg selv tror blir best. Og minst jobb.
Klippe av 35 mm røra til eksisterende gulvarme. De går rett forbi der jeg skal sette veksleren. lodde inn en T og koble varmeveksleren på der. Naturlig nok sette en dn20 strupeventil på returen fra veksleren. Ingen ekstra pumpe før varmeveksleren. Jeg tror jo, siden eksisterende pumpe kjører på 50% av kapasiteten sin der bør være tilstrekkerlig med efekt igjenn til å trykke vann igjennom veksleren ? Og fortsatt ha til oppvarming av huset. Har strupeventiler inn til alle samlestokkene på gulvvarmen ved behov for innregulering. Varmeveksleren jeg har er som alt annet av vvs her i huset kraftig overdimensjonert. Tror den har kapasitet på 80 kw. Den har 2" gjenger, større veksler er vel lettere å få ut mere efekt ved lav temp ? Legger opp noen bilder av utstyret etterpå. Eneste ulempen jeg kan se med denne løsningen er at jeg ikke kan kjøre høy temp inn på veksleren pga gulvene ellers (flisgulv i hele huset) men med så stor veksler bør det kanskje fungere med lavere temp inn ? Og bedre shikting i hovedtanken ? Jeg har ingen spes krav til hvor lang tid det skal ta og tine bort isen i oppkjørslen. Max 250 m2 med snøsmelting. Vet dette blir fryktlg stor efekt ved 300wm2 men trenger ikke kjøre alt på en gang 300wx100m2 =30kwh det tror jeg nok det burde være mulig å få ut av vekslern med disse forutsettningene.
Ja pumpa jeg har tengt og bruke på glykolsiden av veksleren er en wilo på 197w den burde være sprek nok til det meste :) ?

Alt 2:
Egen shunt fra tanken før varmeveksleren. Ja dette vil gi meg fordelen med å kunne besteme temp inn til veksleren. Har en esseb dn20 sleideventil med styring liggende. Men da må jeg ha en ekstra pumpe på primærsinden av vekslern, liker ikke tanken på det. Den kommer jo til å velte tanken med en gang ? Når kona står i dusjen og varmtvannet plutserlig er borte er det nok liten forståerlse for at jeg sitter i sofaen og sier jeg måker snø :) ja vet at jeg nok uansett hvilken løsning jeg velger må fyre for å bruke smeltinga. Blir fort høye utak av energi. Men med alt 1 kan jeg jo kanskje ha hundegården stående litt på uten å måtte fyre.
Ser muligheten for eventuelt å sette en coil i et lite barnebasseng ute på sommeren og ta det fra veksleren. Da er jo dette med shiktingen av tanken ekstremt viktig

Håper på noen konstruktive og gode tilbakemeldinger. Skal gå og ta ett par bilder av varmeveksler shunt og div utstyr og legge opp. Det viktigste er jo å få til noe som virker. .

Vennlig hilsen
Carl-Fredrik

ImageUploadedByByggahus.se1358419772.158773.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1358419788.512685.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1358419809.307358.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1358419837.062972.jpg
Skapa konto

Her kommer bilder. Veksleren er ca 63cm høy. Ellers er det tank gulvvarmepumpe og gulvvarmeshunt.

ImageUploadedByByggahus.se1358455543.938558.jpg
Skapa konto

Nå er veksleren klar. Sølv Loddet på gjengedeler i kveld. Litt artig og reparere snøfreseren og jobbe med snøsmelting samme kveld :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.