Hej. Har gått och blivit husägare och därmed även ägare av en gammal panna av typen CTC 265K. (För mer information om mitt hus hänvisar jag till http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/205861-hus-arvt-nu-borjar-det.html )
Pannan är en så kallad kombipanna med oljebrännare och vedeldning.
Jag har läst lite här på forumet om nämnda panna och en del verkar antyda att den är tämligen dålig och rentav olämplig att elda ved i. Nu tror jag väl att de som är högljuddast har något personligt emot just den pannan, eftersom min far använde den som vedpanna i över 30 års tid.
Som det är nu är huset obebott, men jag brukar vara där på helgerna för att arbeta. Nu i vinter har jag provat att använda pannan för att se om den är kapabel att värma upp huset vilket den verkar vara, men dessvärre verkar avsaknaden av ackumulatortank göra att man måste elda i princip hela tiden. Jag har tittat på moderna pannor på nätet och de verkar vara avsevärt större och rymmer både mer och längre vedstycken. Som stadsmänniska är jag ju lite bortskämd och vill ha det varmt och skönt hela tiden.
Det är väl onödigt att beskriva mina försök att elda i detalj, men jag tror jag har fått koll på hur det fungerar nu, hur pass öppna spjäll och luckor ska vara etc.
Vad jag funderar på är om pannan är så pass dålig som vissa antyder?
Är det verkligen normalt att det ska gå åt två skottkärror med ved på en kväll, eller gör jag något fel?
Hur stor är risken att pannan lägger av helt? Den är trots allt 40 år gammal.
Vilket tryck ska det vara i pannan? Som det är nu ligger det på 0,5kp/cm2.
Jag såg att en del har kopplat pelletsbrännare till sina pannor (men gamla trådar har döda länkar. Är det något att satsa på kanske? Vilka tillverkare och leverantörer är lämpligast?
Sedan undrar jag vilka kranar på bilden som kan tänkas göra vad, ifall någon har koll?
A och B går till elementen. Kan det tänkas att en stänger av tillflödet och en tömmer systemet?
C, D och E vet jag inte vad de gör.
F verkar fylla på pannan, och G är skvallerröret.
Pannan är en så kallad kombipanna med oljebrännare och vedeldning.
Jag har läst lite här på forumet om nämnda panna och en del verkar antyda att den är tämligen dålig och rentav olämplig att elda ved i. Nu tror jag väl att de som är högljuddast har något personligt emot just den pannan, eftersom min far använde den som vedpanna i över 30 års tid.
Som det är nu är huset obebott, men jag brukar vara där på helgerna för att arbeta. Nu i vinter har jag provat att använda pannan för att se om den är kapabel att värma upp huset vilket den verkar vara, men dessvärre verkar avsaknaden av ackumulatortank göra att man måste elda i princip hela tiden. Jag har tittat på moderna pannor på nätet och de verkar vara avsevärt större och rymmer både mer och längre vedstycken. Som stadsmänniska är jag ju lite bortskämd och vill ha det varmt och skönt hela tiden.
Det är väl onödigt att beskriva mina försök att elda i detalj, men jag tror jag har fått koll på hur det fungerar nu, hur pass öppna spjäll och luckor ska vara etc.
Vad jag funderar på är om pannan är så pass dålig som vissa antyder?
Är det verkligen normalt att det ska gå åt två skottkärror med ved på en kväll, eller gör jag något fel?
Hur stor är risken att pannan lägger av helt? Den är trots allt 40 år gammal.
Vilket tryck ska det vara i pannan? Som det är nu ligger det på 0,5kp/cm2.
Jag såg att en del har kopplat pelletsbrännare till sina pannor (men gamla trådar har döda länkar. Är det något att satsa på kanske? Vilka tillverkare och leverantörer är lämpligast?
Sedan undrar jag vilka kranar på bilden som kan tänkas göra vad, ifall någon har koll?
A och B går till elementen. Kan det tänkas att en stänger av tillflödet och en tömmer systemet?
C, D och E vet jag inte vad de gör.
F verkar fylla på pannan, och G är skvallerröret.
Om du läser i trådarna så kan du ju snabbt bli klar på den aldrig varit avsedd att elda ved i.limstift skrev:
Konstruktionen är sedan den tiden man eldade koks.
Koks behöver inte någon konvektionsdel där värmen från röken avlämnas till pannvattnet. koks avger värme genom strålning. Ut ur skorstenen kommer bara en mer eller mindre svavelhaltig rök vilket gör att man helt slutat med kokseldning.
CTC 265 saknar helt konvektionsdel. All rök går oavkortad ut i skorstenen
Visst finns som du säger HÖGLJUDDA förespråkare för vedeldning i allsköns kokspannor på det här forumet men det ska du vänligen bortse från. De anser att det är "manligt" att elda ved i olämpliga pannor.
Förstår inte alls var ditt problem ligger. Pannan är ju behandlad massor av gånger på det här forumet!
Som framgår av alla de många trådarna om denna samma panna så är den utmärkt för pelletseldning om man bortser från att den ger kanske 15% lägre verkningsgrad än en bra pelletspanna.
Anledning till att den fungerar rätt bra med pellets är att det finns en separat avdelning för oljebrännaren som gör att pelletsröken får en viss möjlighet att lämna av värmen innan röken går ut i skorstenen.
Sätt in en modern brännare med automatisk uraskning så klarar sig pannan normalt 2 veckor utan åtgärder.
Kolla att det inte finns rostbildning vid infästningen för elpatroner. Pannans svaga punkt. Om inte så håller den många år till.
Det tryck som behövs för att lyfta vattnet till värmesystemets översta punkt rör sig om drygt 1bar(1kp/cm2) på 10 meter. Är det envåningshus kan 0,5 kilo räcka men till två våningar behövs lite mer. Finns det tryck i de översta elementen när du luftar så räcker trycket.
Är det öppet expansionskärl på vinden får trycket inte bli så högt när systemet är varmt att vattnet sprutar ut på taket.
Visserligen, men googlar man hittar man ju de som påstår motsatsen och som sagt så har det ju eldats i över 30 år i pannan utan några problem som jag känner till.johanpelle skrev:
Hmm... Jag noterar din åsikt men känner att jag vill ha information från vedeldarna innan jag bestämmer mig för vad jag ska elda i den.Konstruktionen är sedan den tiden man eldade koks.
Koks behöver inte någon konvektionsdel där värmen från röken avlämnas till pannvattnet. koks avger värme genom strålning. Ut ur skorstenen kommer bara en mer eller mindre svavelhaltig rök vilket gör att man helt slutat med kokseldning.
CTC 265 saknar helt konvektionsdel. All rök går oavkortad ut i skorstenen
Visst finns som du säger HÖGLJUDDA förespråkare för vedeldning i allsköns kokspannor på det här forumet men det ska du vänligen bortse från. De anser att det är "manligt" att elda ved i olämpliga pannor.
Mitt problem är naturligtvis att jag är nybliven pannägare och vill kolla med de som har erfarenhet. Kändes enklast att starta en egen tråd. Och gamla trådar kanske inte är aktuella längre. Den pelletsbrännaren så rekommenderades för några år sedan kanske har visat sig vara en problemmodell, eller är helt omodern. Svårt att veta som novis.
Frågan är bara vilket märke man bör satsa på och som dessutom passar. Hade faktiskt en representant från en firma ute för några månader sedan i samband med att de annonserade om gratis rådgivning och enligt honom skulle det inte gå att koppla in en pelletsbrännare. Nu ville väl han sälja en ny panna, men uppenbarligen hade han fel i sitt påstående. Då jag inte har den blekaste hur man installerar en pelletsbrännare är jag tvungen att hitta ett pålitligt företag som kan göra det.Som framgår av alla de många trådarna om denna samma panna så är den utmärkt för pelletseldning om man bortser från att den ger kanske 15% lägre verkningsgrad än en bra pelletspanna.
Anledning till att den fungerar rätt bra med pellets är att det finns en separat avdelning för oljebrännaren som gör att pelletsröken får en viss möjlighet att lämna av värmen innan röken går ut i skorstenen.
Sätt in en modern brännare med automatisk uraskning så klarar sig pannan normalt 2 veckor utan åtgärder.
Var sitter det fästet? Pannan ifråga saknar elpatron.
Elementen på övervåningen blir varma då jag eldar så då borde det väl vara rätt tryck gissar jag. Provade även att fylla på med reglage F och då steg trycket upp mot 1kp/cm2 men snart sprutade det vatten ur skvallerröret och trycket gled ner på 0,5 igen så då antar jag att det är korrekt.Det tryck som behövs för att lyfta vattnet till värmesystemets översta punkt rör sig om drygt 1bar(1kp/cm2) på 10 meter. Är det envåningshus kan 0,5 kilo räcka men till två våningar behövs lite mer. Finns det tryck i de översta elementen när du luftar så räcker trycket.
Är det öppet expansionskärl på vinden får trycket inte bli så högt när systemet är varmt att vattnet sprutar ut på taket.
Då vinden inte är tillgänglig vet jag inte hur expansionskärlet ser ut.
Redigerat:
Lite dålig aktivitet här så jag är så fräck att jag bumpar tråden.
Jag har fått tag på den 13-sidiga pdf-filen med dokumentation som omnämns i någon tråd, och nu vet jag i alla fall att fästet för elpatronen är den svarta cirkeln på höger sida av pannan.
Men när jag tittar i den så förstår jag verkligen inte varför vissa så envist hävdar att den bara är för koks och inte för ved. Det står klart och tydligt att man kan elda med ved och hur man ska göra.
Jag försöker hur som helst lista ut vilka rör som är vad baserat på skisserna i filen, men de visar uppenbarligen en annan årsmodell.
Det silvertejpade röret verkar vara för expansionsledningen. Röret bredvid måste vara kallvatten in, och då antar jag att den ratten stänger av inflödet. Men förstår fortfarande inte vad C och D är. Och vad är det för rör som går in i panna precis vid texten 265? Varmvatten ut till kök och badrum går i ledningen som är dold bakom (kopplad till vv-beredaren) så det är det inte.
Någon som har koll? Eller för den delen kan svara på frågeställningarna i första inlägget som ännu inte är besvarade.
Jag har fått tag på den 13-sidiga pdf-filen med dokumentation som omnämns i någon tråd, och nu vet jag i alla fall att fästet för elpatronen är den svarta cirkeln på höger sida av pannan.
Men när jag tittar i den så förstår jag verkligen inte varför vissa så envist hävdar att den bara är för koks och inte för ved. Det står klart och tydligt att man kan elda med ved och hur man ska göra.
Jag försöker hur som helst lista ut vilka rör som är vad baserat på skisserna i filen, men de visar uppenbarligen en annan årsmodell.
Det silvertejpade röret verkar vara för expansionsledningen. Röret bredvid måste vara kallvatten in, och då antar jag att den ratten stänger av inflödet. Men förstår fortfarande inte vad C och D är. Och vad är det för rör som går in i panna precis vid texten 265? Varmvatten ut till kök och badrum går i ledningen som är dold bakom (kopplad till vv-beredaren) så det är det inte.
Någon som har koll? Eller för den delen kan svara på frågeställningarna i första inlägget som ännu inte är besvarade.
För att rudimentärt avgörs effektiviteten på din panna.
Elda upp värme i den, och gör ett inlägg som du brukar elda. Klättra upp på taket och känn eller mät vid skorstenens utlopp. Du kommer med all sannolikhet ha en väldigt hög tempratur däruppe, pga bristen på konvektionsdel i pannan. Ska normalt sett ligga runt 70grader precis under kanten.
Du kan samtidgt notera hur mycket sot och tjära du har i skorstenen, för om du håller igen eldningen med hjälp av spjällen, för att få veden att räcka längre, så sotar pannan igen istället, med stor risk för skorstensbrand.
Grejen med din panna är att går att elda med ved, men det är dålig effektivitet pga bristen på konvektionsdel, och detta medför dels risker för sotbrand, och dels tråkig grannsämja pga pyreldande.
Samma grej med pellets, fungear, men så bra som i en modern panna.
E ser ut som blandingsventil och säkerhetsventil för varmvattenberedaren i pannan.
Elda upp värme i den, och gör ett inlägg som du brukar elda. Klättra upp på taket och känn eller mät vid skorstenens utlopp. Du kommer med all sannolikhet ha en väldigt hög tempratur däruppe, pga bristen på konvektionsdel i pannan. Ska normalt sett ligga runt 70grader precis under kanten.
Du kan samtidgt notera hur mycket sot och tjära du har i skorstenen, för om du håller igen eldningen med hjälp av spjällen, för att få veden att räcka längre, så sotar pannan igen istället, med stor risk för skorstensbrand.
Grejen med din panna är att går att elda med ved, men det är dålig effektivitet pga bristen på konvektionsdel, och detta medför dels risker för sotbrand, och dels tråkig grannsämja pga pyreldande.
Samma grej med pellets, fungear, men så bra som i en modern panna.
E ser ut som blandingsventil och säkerhetsventil för varmvattenberedaren i pannan.
Hmmm, takklättring lockar inte direkt. Får väl se om jag vågar mig på det till våren när det är mindre halt.corre skrev:För att rudimentärt avgörs effektiviteten på din panna.
Elda upp värme i den, och gör ett inlägg som du brukar elda. Klättra upp på taket och känn eller mät vid skorstenens utlopp. Du kommer med all sannolikhet ha en väldigt hög tempratur däruppe, pga bristen på konvektionsdel i pannan. Ska normalt sett ligga runt 70grader precis under kanten.
Du kan samtidgt notera hur mycket sot och tjära du har i skorstenen, för om du håller igen eldningen med hjälp av spjällen, för att få veden att räcka längre, så sotar pannan igen istället, med stor risk för skorstensbrand.
Grejen med din panna är att går att elda med ved, men det är dålig effektivitet pga bristen på konvektionsdel, och detta medför dels risker för sotbrand, och dels tråkig grannsämja pga pyreldande.
Samma grej med pellets, fungear, men så bra som i en modern panna.
E ser ut som blandingsventil och säkerhetsventil för varmvattenberedaren i pannan.
Angående mängden sot och tjära, är det något sotaren säger till om ifall det är abnormt mycket? Kan inte påminna mig att varken sotaren eller min far som tidigare ägde huset nämnt något om att det skulle vara något udda med skorstenen, fast senast sotaren var där hade pannan inte använts på fyra år.
E skulle alltså gå till påfyllningen av vattnet som går till kranarna, medan F fyller på det som ska till elementen? Perfekt, då vet jag det! Tack.
vi har en sån, provade ett tag att elda med ved eftersom förra ägarna gjort det, men det blev nån vecka bara då man måste stoppa in ved hela tiden, vilket inte vi har tid med, och det blir kallt så fort man slutar elda...
vi kör med pellets i våran och det funkar rätt bra, 84% verkningsgrad enl installatörens papper, och man behöver bara sota ur varannan vecka på vintern.
vi kör med pellets i våran och det funkar rätt bra, 84% verkningsgrad enl installatörens papper, och man behöver bara sota ur varannan vecka på vintern.
Intressant. Vilket märke satsade ni på, och vad gick det på om man får fråga?kvistarn2 skrev:vi har en sån, provade ett tag att elda med ved eftersom förra ägarna gjort det, men det blev nån vecka bara då man måste stoppa in ved hela tiden, vilket inte vi har tid med, och det blir kallt så fort man slutar elda...
vi kör med pellets i våran och det funkar rätt bra, 84% verkningsgrad enl installatörens papper, och man behöver bara sota ur varannan vecka på vintern.
Jag antar att ni inte har ackumulatortank? Klarar den av att hålla varmt på elementen och samtidigt leverera tillräckligt med varmvatten för ett vanligt hushåll?
(Och att det blir ett förbaskat spring ner i pannrummet om man eldar med ved har jag redan märkt, och då är jag ändå bara där på helgerna...)
Bifogar en närbild på det hela, hoppas det hjälper.corre skrev:
Postar även ett par bilder på eldstaden. Kvaliteten lämnar en del att önska, men min mobilkamera mäktar inte med mer. Om jag förstått det rätt så är det på de små piggarna som man ska sätta fast en baffel (vilket är ett nytt ord i min vokabulär
Någon 265-expert som har något att säga om min eldstads utseende? Ser det ut som det ska eller är det helt åt skogen?
Delarna vid C,D och E är ett sk ventilrör och sitter före varmvattenberedningen på ingående kallvattenledning. Vid C kan man sätta en vakuumventil här verkar den proppad, det är ok. D är en kombinerad avstängning och backventil, används om man skulle vilja stänga av endast varmvattnet i huset. E är säkerhetsventil som skyddar om trycket i VVB blir för högt vid uppvärmningen. Allt detta är inget du normalt behöver bry dig om eller tänka på. Det kan däremot F vara för det är påfyllning av radiatorsystemet och det händer ju att man kan behöva göra.
vi har en janfire flex-a, köptes av förra ägaren, tror den kostade 28000kr med installering, den klarar lätt värme och varmvatten även på lägsta effektläget, tror det var på 7kw, pannan rymmer ju 250l varmvatten så det räcker ju en stund, brännaren hinner komma igång innan det är slut, vi har aldrig fått slut på varmvatten. ingen ack-tank, det var oljebrännare här från början.
din eldstad ser förskräcklig ut tycker jag, tjära på väggarna, kan nog vara mycket i skorstenen då med, så blir vår med när vi eldar ved, sen när man kört brännaren ett tag ser det jättefint ut i pannan.
det ska hänga en baffel där på piggarna om du ska köra pellets eller olja...
din eldstad ser förskräcklig ut tycker jag, tjära på väggarna, kan nog vara mycket i skorstenen då med, så blir vår med när vi eldar ved, sen när man kört brännaren ett tag ser det jättefint ut i pannan.
det ska hänga en baffel där på piggarna om du ska köra pellets eller olja...
ang att din pappa eldade i pannan i 30 år så kan man faktiskt elda i vilken panna som helst med vad som helst och få huset varmt
.
Har man dessutom gratis ved och är hemma gående dygnet runt för att passa pannan så går det att elda ved i CTC265 och få jämn värme i hela huset.
Vi försökte leva med kombipanna , hinna köra till jobbet , hade hjälp med förugn. Efter att vi "dödade" en skorstensfläkt och fick några stopp i rökgången på grund av kontinuerlig pyreldning så gav vi upp CTC-n.
Vi övervägde aldrig pellets på grund av att pannan var gammal och pelletspriser relativt höga. I vårt fall var det lika bra att satsa på en ny vedpanna med acktankar. Vid nästa byte blir det något slags värmepump ....
Fundera på vilken uppvärmningsystem passar dej bäst och investera i det direkt utan omvägar genom halvdyra halvlösningar
gaia
Har man dessutom gratis ved och är hemma gående dygnet runt för att passa pannan så går det att elda ved i CTC265 och få jämn värme i hela huset.
Vi försökte leva med kombipanna , hinna köra till jobbet , hade hjälp med förugn. Efter att vi "dödade" en skorstensfläkt och fick några stopp i rökgången på grund av kontinuerlig pyreldning så gav vi upp CTC-n.
Vi övervägde aldrig pellets på grund av att pannan var gammal och pelletspriser relativt höga. I vårt fall var det lika bra att satsa på en ny vedpanna med acktankar. Vid nästa byte blir det något slags värmepump ....
Fundera på vilken uppvärmningsystem passar dej bäst och investera i det direkt utan omvägar genom halvdyra halvlösningar
gaia
Perfekt, då har jag nog koll på allt.GK100 skrev:Delarna vid C,D och E är ett sk ventilrör och sitter före varmvattenberedningen på ingående kallvattenledning. Vid C kan man sätta en vakuumventil här verkar den proppad, det är ok. D är en kombinerad avstängning och backventil, används om man skulle vilja stänga av endast varmvattnet i huset. E är säkerhetsventil som skyddar om trycket i VVB blir för högt vid uppvärmningen. Allt detta är inget du normalt behöver bry dig om eller tänka på. Det kan däremot F vara för det är påfyllning av radiatorsystemet och det händer ju att man kan behöva göra.





