5 955 läst ·
40 svar
6k läst
40 svar
Ineffektivt att värma hus med el! Inte långsiktigt hållbart ens med VP..
Usel debattartikel utan väldigt relevanta fakta. Hur stor andel av den svenska elförbrukningen står uppvärming respektive industri för? Utan fakta har jag ingen chans att avgöra relevansen i deras uppgifter. Känner inte till författarna, men får man gissa att detta är en partsinlaga?
Medlem
· Jönköpingslän
· 63 inlägg
Skulle tro att det är pelletsbranchen som står bakom. Om jag förstått det rätt så har den sagnerat sen det blev populärt med VP.
Men visst är det slöseri med högvärdig energi för stt skapa lågvärdig energi iform av 20 grader hemma.
Men visst är det slöseri med högvärdig energi för stt skapa lågvärdig energi iform av 20 grader hemma.
Bengt-Erik Löfgren känner jag till. En av sveriges bästa biobränsle gurus. Finns på Äfab. http://www.afabinfo.comCarl_Elvis skrev:
En massa babbel om högvärdiga energiformer och liknande. Bäst vore att värma husen med direktel. Då skulle man kunna hålla nere komplexiteten i både städer och hus genom att man helt slipper vattenburna värmesystem, olika former av värmepumpar, lastbilsbaserade distributionssystem för biobränsle och varmvattenorsakade vattenskador. Det som saknas är den politiska viljan - ett vanligt kärnkraftverk producerar el för 20 öre/kWh vilket är vad man idag betalar för värmen från en riktigt schysst värmepump.
Så otroligt dumt! I teorin är säkert detta riktigt. Men bara i teorin. Miljöaspekten skulle göra det omöjligt att alla började elda med pellets! Miljö? Det är väl miljövänligt att elda med pellets? Ja, om man ser till CO-utsläpp så stämmer det nog. Men om merparten av alla hushåll i mitt lilla samhälle skulle börja elda med pellets så skulle vi troligen få rök och os som kommer att lägga sig som en dimma över nejden. 2500 villapannaor som var och en eldar med pellets. Bevare mig. Snacka om smog en rå höstkväll eller en iskall vintermorgon med inversion.
Nej, antingen elvärme med VP eller fjärrvärme (omöjligt på små orter). Givetvis är kombinerade system där man använder solfångare/vind/solceller den bästa varianten. Ta till vara sol och vind när tillfälle gives. Men alla har inte råd eller kunskap att investera i dubbla system.
Nej, antingen elvärme med VP eller fjärrvärme (omöjligt på små orter). Givetvis är kombinerade system där man använder solfångare/vind/solceller den bästa varianten. Ta till vara sol och vind när tillfälle gives. Men alla har inte råd eller kunskap att investera i dubbla system.
Redigerat:
Jag håller med. Jag tycker redan i mitt villaområde att det luktar från alla pellets och vedanläggningar.
Men sakfrågan tycker jag är som konsument prisinflationen. Hur skall jag kunna värma upp mitt hus till billigt pris, vilket är nödvändigt för pensionen om jag skall bo kvar.
* Jag kan investera mycket i en fjärrvärmeanläggning. Nackdel - tydlig prisinflation tros ingen inflation i Sverige i övrigt. Saknas marknadsekonomi inom det här området.
* El. Alltså stora delar av kostnaden för el är skatt eller överföringskostnad. Stor osäkerhet om framtiden för detta. Lär inte bli billigare. Kärnkraft stängs ned när det är som kallast. Branschen präglas av oligopol. Jättesvårt att få igenom avtal för att bygga nya verk.
I mina ögon är biobränsle det som är mest förutsägbart iaf. Hade solvärme varit mer effektivt och billigare att köpa in så hade jag köpt det helt enkelt bara för att slippa skiten med elbolagen.
Men sakfrågan tycker jag är som konsument prisinflationen. Hur skall jag kunna värma upp mitt hus till billigt pris, vilket är nödvändigt för pensionen om jag skall bo kvar.
* Jag kan investera mycket i en fjärrvärmeanläggning. Nackdel - tydlig prisinflation tros ingen inflation i Sverige i övrigt. Saknas marknadsekonomi inom det här området.
* El. Alltså stora delar av kostnaden för el är skatt eller överföringskostnad. Stor osäkerhet om framtiden för detta. Lär inte bli billigare. Kärnkraft stängs ned när det är som kallast. Branschen präglas av oligopol. Jättesvårt att få igenom avtal för att bygga nya verk.
I mina ögon är biobränsle det som är mest förutsägbart iaf. Hade solvärme varit mer effektivt och billigare att köpa in så hade jag köpt det helt enkelt bara för att slippa skiten med elbolagen.
Vad menar du med effektivt?GzO skrev:
Folk menar ibland olika saker när man pratar om effektivitet. Jag tycker att det logiska är att man syftar på verkningsgraden. Sett ur det perspektivet lär man inte hitta många sätt att värma som är mindre effektivt än el. Det skulle vara öppen spis i så fall. Detta eftersom kraftverken använder två tredjedelar av energin till att värma havsvatten. Pratar vi vattenkraft kommer det i ett annat läge, men det är bara intressant så länge vi kan täcka vårt elbehov med bara vattenkraft, och det kan vi inte idag.
Om det är hållbart är en annan fråga, men effektivt är det inte i betydelsen hög verkningsgrad.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Är det inte pelletsbranchen så är det fjärrvärmeleverantörerna.JohannesJohansson skrev:
Jag antar du menar tvärt om, om vi tar vår elproduktion i och tittar på hur mycket vi tillför i energi vid produktionen jämfört vad vi plockar ut i värme mha värmepump så ligger ju verkningsgraden över 100%. Finns väl ingen annan energidistribution som är effektivare än så...?Avemo skrev:Vad menar du med effektivt?
Folk menar ibland olika saker när man pratar om effektivitet. Jag tycker att det logiska är att man syftar på verkningsgraden. Sett ur det perspektivet lär man inte hitta många sätt att värma som är mindre effektivt än el. Det skulle vara öppen spis i så fall. Detta eftersom kraftverken använder två tredjedelar av energin till att värma havsvatten. Pratar vi vattenkraft kommer det i ett annat läge, men det är bara intressant så länge vi kan täcka vårt elbehov med bara vattenkraft, och det kan vi inte idag.
Om det är hållbart är en annan fråga, men effektivt är det inte i betydelsen hög verkningsgrad.