5 920 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Pelletspannor....HJÄÄÄLP
Hejsan,jag är ny på forumet och vill ha hjälp av någon som kan guida mig till ett beslut.
Vet att det är ett svårt val, men vill ha lite annan syn på det hela.
Finns det någon med erfarenhet av Ulma panna och brännare????
Sen skulle jag vilja att någon kollar på ett par starka kandidater från vår granne i väst.Danmark.
Här följer ett par länkar....
Om intresse finns så kan jag lägga upp bilder och resultat av min anläggning när allt är klart.
http://www.altra.dk/index.php?varenummer=KPADP20&kat=2744&hkat=2713&hhkat=2740
http://www.pelletspanna.n.nu/fuzzy-logic-2
http://www.lavprisvvs.dk/shop/woody-blackstar-mini-500223p.html
http://www.ulma.se/ulmapannan_20kw.php?select=meny2 STARK KANDIDAT
Vet att det är ett svårt val, men vill ha lite annan syn på det hela.
Finns det någon med erfarenhet av Ulma panna och brännare????
Sen skulle jag vilja att någon kollar på ett par starka kandidater från vår granne i väst.Danmark.
Här följer ett par länkar....
Om intresse finns så kan jag lägga upp bilder och resultat av min anläggning när allt är klart.
http://www.altra.dk/index.php?varenummer=KPADP20&kat=2744&hkat=2713&hhkat=2740
http://www.pelletspanna.n.nu/fuzzy-logic-2
http://www.lavprisvvs.dk/shop/woody-blackstar-mini-500223p.html
http://www.ulma.se/ulmapannan_20kw.php?select=meny2 STARK KANDIDAT
Vad gör du när du behöver service eller reservdelar till de danska pannorna? Är det något som den lokale VVS:aren har hemma? Sen ser väl många av de danska pannorna att sakna elpatron och ska eldas mot en ack tank. Orkar inte läsa hur det ser ut med uraskning, om den är automatisk eller vad som gäller.
Gå in på ww.pellets.info istället. Där får du nog bättre hjälp!
Gå in på ww.pellets.info istället. Där får du nog bättre hjälp!
Ok, bra idè, den där woody pannan säljs av ett företag i Kalmar och verkar ok. Priset var ca:35000
även vvs experten.se har en som man ska elda mot en acc för VV Biomax 16 pris:33000kr med
acc för vv, dom garanterar att ALLA reservdelar finns minst 20-25 år framöver.
Men Ulma verkar ha bra grejor och den är Svensk.
Men jag ska kolla pellets.info.
Det är ju en rörig marknad om man inte är så kunnig och försöker hålla en begränsad budget.
Men man investerar ju för framtiden så man får väll inte snåla, finns lika många pannor som tycken
men det är ju intressant å höra åsikter.
Tack för svaret......
även vvs experten.se har en som man ska elda mot en acc för VV Biomax 16 pris:33000kr med
acc för vv, dom garanterar att ALLA reservdelar finns minst 20-25 år framöver.
Men Ulma verkar ha bra grejor och den är Svensk.
Men jag ska kolla pellets.info.
Det är ju en rörig marknad om man inte är så kunnig och försöker hålla en begränsad budget.
Men man investerar ju för framtiden så man får väll inte snåla, finns lika många pannor som tycken
men det är ju intressant å höra åsikter.
Tack för svaret......
Är det laddpanna du ska ha eller en pelletspanna.Har du ingen acktank är det väl ingen mening titta på laddpannor, blir ju bara dyrare.
Nästan viktigare än panna är att du får en brännare som fungerar. En dålig panna är bara arbetsam och oekonomisk. En dålig brännare är livsfarlig om den får startproblem och det blir gasexplosioner mitt i natten.
Om du åker på turistresa till Tuvalu. Väljer du Vingresor eller väljer du Raffel-Resor HB som organisatör? Vilket ger dig bästa oddsen att komma hem?
Nästan viktigare än panna är att du får en brännare som fungerar. En dålig panna är bara arbetsam och oekonomisk. En dålig brännare är livsfarlig om den får startproblem och det blir gasexplosioner mitt i natten.
Om du åker på turistresa till Tuvalu. Väljer du Vingresor eller väljer du Raffel-Resor HB som organisatör? Vilket ger dig bästa oddsen att komma hem?
Okey,jag fattar grejen...
.men hur vore det om man fick lite hjälp med att få fram ett antal pannor
som är lämpliga till vårt hus (precis köpt och ej flyttat in). Lite fakta....byggår 1952 är tillbyggt
tegelfasad,120 m2 boyta 65 m2 bi aria den nuvarande pannan är en Diom oljepanna eller heter den Dion???
vattenburet värmesystem. Jag kan lägga ca 50-60 tusen på en BRA anläggning.
Men om vi ska åka utomlands så åker vi med Fritidsresor
dom e kanon och helst då Tunisien.
Jag söker en lättskött panna helst med automatsotning, men den ska va komplett för det priset.
Förslag mottages vänligast........Tack på förhand
som är lämpliga till vårt hus (precis köpt och ej flyttat in). Lite fakta....byggår 1952 är tillbyggt
tegelfasad,120 m2 boyta 65 m2 bi aria den nuvarande pannan är en Diom oljepanna eller heter den Dion???
vattenburet värmesystem. Jag kan lägga ca 50-60 tusen på en BRA anläggning.
Men om vi ska åka utomlands så åker vi med Fritidsresor
Jag söker en lättskött panna helst med automatsotning, men den ska va komplett för det priset.
Förslag mottages vänligast........Tack på förhand
De vanligaste kompletta pannorna som folk installerar är CTC Ecoflex och Ariterm Biomatic 20. Ulmapannan är nog också ett bra alternativ. Finns inte så mycket mer att välja på förutom en del panna-brännare av typ HPD (hopplockade delar).
Ska du ha något vettigt för det priset så köp något hyfsat nytt. Vid den här årstiden är det mycket skit ute och de bra sakerna brukar komma framåt vår/sommar när folk byter ut sina värmeanläggningar. Dock går de bra grejerna alltid något otroligt fort så det gäller att man kollar varje dag då.
Jag skulle satsat på ovan nämnda pannor, Ulma pannan hade jag tagit i tredjehand även om det också är en bra panna. Kring 30000-40000 tusen ska du kunna få en panna som bara är ett par år. Sedan tillkommer installationen av densamma. Köp hellre något bra begagnat än skiten du började kolla på först om du vill ha ett stabilt värmesystem.
Jag skulle satsat på ovan nämnda pannor, Ulma pannan hade jag tagit i tredjehand även om det också är en bra panna. Kring 30000-40000 tusen ska du kunna få en panna som bara är ett par år. Sedan tillkommer installationen av densamma. Köp hellre något bra begagnat än skiten du började kolla på först om du vill ha ett stabilt värmesystem.
Klicka här för att svara