Har tänkt skaffa en logger tycker tempgivarna är dyra kan man få tag på billigare.
Finns det någon som kan förklara vad man behöver, har ett pannrum som ligger 30 m från boningshus där jag har en tekniktank som fylls på med termomat 2.
Hur ska jag börja?

Jag har en sån och jag är nöjd. men dock är det lite meck innan man för det att fungera som man vill. Exakt vad vill du mäta? De har färdiga paket som de säljer, något av dem kanske passar dig

Utomhus temp,tank inne,i pannrum, rökgaser, rum, verkstad, elförbrukning,laddningen från panna till stora tanken mm.

köp startpaketet: http://www.energibutiken.se/sv/hem/72-logger-2020-3-fas-varmepumpskit.html
Du får med en elmätare som du kanske inte behöver just nu men de kostar ändå mindre att köpa paketet än alla delarna var för sig.
För rökgaserna behöver du HTMQ modul och en pt1000 givare som klarar 400grader
Du får med en inom och en utomhusgivare med i paketet, lika så sensor för att mäta elförbrukningen.
sedan får du plocka på dig de givare du behöver här: http://www.energibutiken.se/sv/16-temperaturgivare

Köp på dig lite extra kabel för det kommer du att behöva. Deras kabel är prisvärd, dallas 1-wire tempgivare (DS18S20) kan du hitta för runt 40kr/st på nätet.

Hur många satte du på tanken och hur fick du fast dom?

Fäste den på röret som laddar extra acc tankenInte det mest optimala men jag har inte mer behov
Det är en rörgivare

Tack för tipset spendera:)

Testade beställa sample från maxim, beställde den 21 och de kom fram i 27, rätt snabbt med tanke på att de e juletider.

kan man beställa samples hur många gånger som helst?

Jag tänkte beställa några 18B20 givare från E BAY finns rätt många betäckningar efter det numret någon som vet vilken som fungerar till logger 2020.

jag kör bla med 18B20+ och de fungerar bra.

Dom jag köpte fungerade ej med loggern dom visar - 40 så skalorna stämer ej med graferna.
Ska köpa nya som har + efter beteckningen tackar för upplysningarna.

Om dom visar -40 så är det säkert så att du har givare med 12 bitars upplösning men loggern är ställd till annat (9-11), vet ej hur man ändrar detta i själva loggern då jag inte har en sådan själv men vet att jag fick samma fel när jag beställde givare från Kina och min PIC baserad logger helt plötsligt fick frispel (var ställd på 10 eller 11 bitar), kolla om detta går att ändra innan du handlar fler givare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.