6 478 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Logger 2020
Sida 1 av 2
Har tänkt skaffa en logger tycker tempgivarna är dyra kan man få tag på billigare.
Finns det någon som kan förklara vad man behöver, har ett pannrum som ligger 30 m från boningshus där jag har en tekniktank som fylls på med termomat 2.
Hur ska jag börja?
Finns det någon som kan förklara vad man behöver, har ett pannrum som ligger 30 m från boningshus där jag har en tekniktank som fylls på med termomat 2.
Hur ska jag börja?
köp startpaketet: http://www.energibutiken.se/sv/hem/72-logger-2020-3-fas-varmepumpskit.html
Du får med en elmätare som du kanske inte behöver just nu men de kostar ändå mindre att köpa paketet än alla delarna var för sig.
För rökgaserna behöver du HTMQ modul och en pt1000 givare som klarar 400grader
Du får med en inom och en utomhusgivare med i paketet, lika så sensor för att mäta elförbrukningen.
sedan får du plocka på dig de givare du behöver här: http://www.energibutiken.se/sv/16-temperaturgivare
Köp på dig lite extra kabel för det kommer du att behöva. Deras kabel är prisvärd, dallas 1-wire tempgivare (DS18S20) kan du hitta för runt 40kr/st på nätet.
Du får med en elmätare som du kanske inte behöver just nu men de kostar ändå mindre att köpa paketet än alla delarna var för sig.
För rökgaserna behöver du HTMQ modul och en pt1000 givare som klarar 400grader
Du får med en inom och en utomhusgivare med i paketet, lika så sensor för att mäta elförbrukningen.
sedan får du plocka på dig de givare du behöver här: http://www.energibutiken.se/sv/16-temperaturgivare
Köp på dig lite extra kabel för det kommer du att behöva. Deras kabel är prisvärd, dallas 1-wire tempgivare (DS18S20) kan du hitta för runt 40kr/st på nätet.
Behöver man bara någon extra temp givare går det att beställa "sample" från maxim och löda fast själv. Upp till 4st givare och max två av varje sort (har jag för mig) går att beställa varje gång. Det tar sedan några veckor för dem att komma men det är inte hela världen då de är gratis 
https://shop.maxim-ic.com/storefron...nt=Sample&menuitem=Sample&Partnumber=DS18S20+
https://shop.maxim-ic.com/storefron...nt=Sample&menuitem=Sample&Partnumber=DS18S20+
Dom som vill köpa riktigt snuskigt billiga DS1820 givare kan kolla på www.aliexpress.com , sist jag handla där så gick 20 st på drygt 26 dollar inkl frakt ( ca 10 kr/st ) länk till han jag köpte av : http://www.aliexpress.com/product-f...0-1-wire-digital-thermometer-wholesalers.html
Om dom visar -40 så är det säkert så att du har givare med 12 bitars upplösning men loggern är ställd till annat (9-11), vet ej hur man ändrar detta i själva loggern då jag inte har en sådan själv men vet att jag fick samma fel när jag beställde givare från Kina och min PIC baserad logger helt plötsligt fick frispel (var ställd på 10 eller 11 bitar), kolla om detta går att ändra innan du handlar fler givare.