Netzel skrev:
Har identisk anläggning som dig. Varför eldar du varje dag? Stort oisolerat hus? Skulle aldrig kunna elda ett ilägg dagen efter eldning?
kåken är på 120kvm + garage på 60kvm byggt -81, 1-rörssystem med gamla skit raddar från när kåken byggdes, har en framledning på ca 60-70g när de är som kallast. fyller ungefär 3kbm (uppskattningsvis) på en brasa, har dock jävligt dålig ved i år som är på tok för fuktig. hur ser din kåk o eldning ut?

Roolfen skrev:
obba
Det låter ju inte fel! Hur stort hus är det o värma då? Värmer du hela tanken på 2 ilägg? Skulle varit att man behövt elda var annan vecka på vintern ist!!!
jag värmer nog tanken på 1/12 ilägg. hus på 120kvm garage på 60kvm, kulvert in te kåken på knappt 10m, 1-rörssystem = hög framledning. varannan vecka på vintern vore guld.

obba skrev:
jag värmer nog tanken på 1/12 ilägg. hus på 120kvm garage på 60kvm, kulvert in te kåken på knappt 10m, 1-rörssystem = hög framledning. varannan vecka på vintern vore guld.
DEt var inte dåligt att värma 5m3 på¨1½ ilägg dålig ved.
Jag behöver 3st ilägg för att värma mina 5m3 med årets skitved. iofs med en DC40 men ändå.

Elffors skrev:
DEt var inte dåligt att värma 5m3 på¨1½ ilägg dålig ved.
Jag behöver 3st ilägg för att värma mina 5m3 med årets skitved. iofs med en DC40 men ändå.
de lät nog bättre än de va, i somras så värmde jag tanken med 11/2 ilägg med fjolårets ved som va betydligt bättre kvalite o de utan värme uttag, nu eldar jag som sagt bara en panna åt gången.

Jag förstår.
Jag har nog sagt nångång att jag värmer mina 5 med 2ilägg.
Men det är bara en hypotes
. Eftersom jag har värmt de första 2m3 delta 60grader med kall panna ( vid enstaka tillfälle) så är det rimligt att anta att det skulle räcka med 2ilägg bra ved.

obba skrev:
kåken är på 120kvm + garage på 60kvm byggt -81, 1-rörssystem med gamla skit raddar från när kåken byggdes, har en framledning på ca 60-70g när de är som kallast. fyller ungefär 3kbm (uppskattningsvis) på en brasa, har dock jävligt dålig ved i år som är på tok för fuktig. hur ser din kåk o eldning ut?
Värmer 214m2. Byggt 2011 med ftx och skapligt med isolering. Eldar var 3-4 dag vid -10 ungefär. Eldar när jag har tid och inte för att jag måste oftast vilket var grundtanken när systemet installerades. Tanken aldrig tom vid eldning och då brukar de bli ca 1.5 ilägg när huset drar en del samtidigt...

Netzel skrev:
Värmer 214m2. Byggt 2011 med ftx och skapligt med isolering. Eldar var 3-4 dag vid -10 ungefär. Eldar när jag har tid och inte för att jag måste oftast vilket var grundtanken när systemet installerades. Tanken aldrig tom vid eldning och då brukar de bli ca 1.5 ilägg när huset drar en del samtidigt...
okej. låter ju skit bra. jag har också ftx, ny installerat i måndags, swegon casa R85, hade ett gammalt bahco minimaster aggregat förut, känns som de nya gör större nytta med värmaren igång, har aldrig kört me värmarn på de gamla.

obba skrev:
okej. låter ju skit bra. jag har också ftx, ny installerat i måndags, swegon casa R85, hade ett gammalt bahco minimaster aggregat förut, känns som de nya gör större nytta med värmaren igång, har aldrig kört me värmarn på de gamla.
Har aldrig använt värmaren alls..:) skall dock koppla på en vvx va de lider.. Separat glykolfyllt system.

Som helhet funkar systemet lysande tycker jag. I somras eldade jag var 16:e dag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.