6 687 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Strypa Element/Golvvärme?
Medlem
· Jönköpingslän
· 63 inlägg
Visst är det så. Men för oss med gamla självcirkulations system har ju en överkapasitet så det räcker och bli över. Ialla fall hemma hos mig.
@Johannes
Jo, jag vet att det brukar vara stora galtar till radiatorer, men faktum är att de var dimensionerade för hög temp & lågt flöde (stort temp.fall) eftersom det är så självcirkulationssystem fungerar!
Det är ju temperaturskillnaden som driver systemet.
Du kan titta på http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=10 och där välja länken http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/assets/documents/värmeavgivning/sektion.xls, så ser du vad radiatorerna ger vid olika driftsfall.
Jag antar att dina radiatorer liknar dessa.
Jo, jag vet att det brukar vara stora galtar till radiatorer, men faktum är att de var dimensionerade för hög temp & lågt flöde (stort temp.fall) eftersom det är så självcirkulationssystem fungerar!
Det är ju temperaturskillnaden som driver systemet.
Du kan titta på http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=10 och där välja länken http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/assets/documents/värmeavgivning/sektion.xls, så ser du vad radiatorerna ger vid olika driftsfall.
Jag antar att dina radiatorer liknar dessa.
Medlem
· Jönköpingslän
· 63 inlägg
@lat
Det var intresant det måste jag studera vidare.
Det var intresant det måste jag studera vidare.
Tycker snarare 10grader är ganska normalt, ligger själv på F40 R31 nu med -5 ute.Andreas_Hansson skrev:
Och när man dimensionerar nya system så är det oftast 55/45 dvs. 10grader.
Sen vad som är normal tempdiff beror väl på vilken sorts radiatorer du har.
Medlem
· Jönköpingslän
· 63 inlägg
Tror du får bättre reglering om du sätter givaren till CBJn nära shunten. Så den får snabb feedback om vad som händer.
Medlem
· Jönköpingslän
· 63 inlägg
Jag tror du ska strypa på trycksidan av pumpen så det inte blir kavitaion om man ska strypa på stigaren.
Jag tror ändå att regleringen inte märker av förändingen tillräckligt snabbt med tanke på svängningarna som du fick.
Ströp du mer på sigaren än innan på returen?
Har du hunnit mäta om du fått några kalla/Svalare element? När du sänker flödet?
Har du testat att stänga av pumpen och köra på självcirkulation då spar du ju en hel den el
och får ett långsamt flöde.
Nu svävar jag vist iväg lite men det är ju kul med värmesystem och exprementera med en sån fin logg du har.
Jag tror ändå att regleringen inte märker av förändingen tillräckligt snabbt med tanke på svängningarna som du fick.
Ströp du mer på sigaren än innan på returen?
Har du hunnit mäta om du fått några kalla/Svalare element? När du sänker flödet?
Har du testat att stänga av pumpen och köra på självcirkulation då spar du ju en hel den el
Nu svävar jag vist iväg lite men det är ju kul med värmesystem och exprementera med en sån fin logg du har.
Klicka här för att svara
