Byggahus.se

Dålig skiktning i akumulatortank.

1. A
    Medlem Nivå 5
    Halloj!
    Byggde ihop ett vedsystem i höstas och har sett att jag har dålig skiktning i tankarna.
    Från början när jag ha rätt bra skiktning 85 i toppen och 40 i botten.
    Men på slutet har jag alltid 40 i hela båda tankarna.
    Har funderingar på om jag har för hög returtemperatur på elementvattnet (ligger runt 40 grader).
    Nån som har några andra idéer?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    887030_10151751404143526_1633368906_o.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    988605_10151684209998526_1947531634_n.jpg

2. G
    Medlem · Nivå 9
    Du är inne på rätt spår. Det hänger helt å returtempen från radiatorerna i ditt fall.
    Det är samma hos mig och så det ska vara. Det är ju endast vid varmvattenuttag du möjligtvis kan få tankarna lite kallare. Så det du upplever är fullt normalt.
    För att få ner tanktempen måste du få en lägre returtemp, det är enda sättet.

Mina tankar hamnar alltid på returtempen hos radiatorerna. Duschning sänker ej märkbart tankarnas temperatur.

3. blackadder
    Medlem Nivå 7
    Lite svårt att se på bilden, men är returen kopplad på mitten av tanken? Är det av någon speciell anledning?

4. A
    Medlem Nivå 5
    Det är en speciell ingång med diffusor för elementreturen på den tanken så jag satte den där det var rekomenderat.

5. blackadder
    Medlem Nivå 7
    Intressant! Har du någon länk eller dokumentation över tankarna?

6. J
    Medlem Nivå 8
    Det måste gå att få ner returen. Du kanske är för snål med framledningen?

7. A
    Medlem Nivå 5
    Här är produktblad:
    http://stocksbro.se/media/1618/100531_stock_dalatanken_sv_web.pdf

Framledningen styrs av en Thermomatic EC Home med rumstemperaturreglering, har provat att variera hastigheten på cirkulationspumpen utan resultat. Har ca 50 grader framledning och 40 grader retur.
    Antar att den måste hålla så hög temperatur för att få upp värmen i den gamla delen av huset som är ett oisolerat timmerhus medan den nya delen är isolerat hus från 80-talet. Kanske är så att enda chansen är att dela upp de två delarna på olika kretsar med separat reglering? Men då kan jag lika gärna elda lite oftare istället ;)

8. J
    Medlem Nivå 8
    En genomgång av raddarna med instrypning tror jag kan slipa returen en del, kanske 10grC.

9. A
    Medlem Nivå 7
    Jag har också nytt vedsystem, och jag kör cp på lägsta hastighet plus att jag har strypt unionventilen på utgående på cpn så mycket det går utan att flödet i systemet börjar spöka. Då gick (naturligtvis) framledningstemperaturen upp. Nu när det legat runt nollan har det varit 40 grader i framledning och 30 grader i retur de gånger shunten gasar på. Frågan är den om detta sätt är mer fördelaktigt än högre flöde och lägre temp? Kanske just nu när det inte är så kallt, kanske vore läge att öka flödet om tempen sjunker. Detta var inte menat som trådkapning.

10. A
    Medlem Nivå 7
    Jag är inte så förtjust i din radiatorretur. Finns ju en anslutning längst ner som i dokumentet är märkt med radiatorretur, varför har du inte använt den?

11. A
    Medlem Nivå 5
    Halloj!
    Nja den längst ned står det ju laddretur på.

12. J
    Medlem Nivå 8
    Att radreturen sitter en bit upp beror på att man vill få ett bättre nyttjande av solslingan. Utan sol är detta förkastligt.

• Laddar…
  13. A
    Medlem Nivå 5
  14. A
    Medlem Nivå 7
    Det är väl bättre att släppa in returen i botten där det redan är fyrtio grader, än på mitten där det kanske är åttio?

15. A
    Medlem Nivå 7
    Visst ja, det var ju solvärmen oxo.. (skäms lite).
    Om jag skulle bygga solfångare skulle jag värma tanken med en värmeväxlare kopplad så att den tar kallvatten från botten och skickar in vv i toppen. Är det något du funderat på?