32 971 läst ·
64 svar
33k läst
64 svar
Hur mycket sparar ni på er kamin?
Sida 1 av 5
Vi använder luftvärmepump som primär värme men om vi eldar ved 5-6tim/dygn så minskar elförbrukningen ca 30-40%/dygn
Gratis ved o jobbet går på en knapp tusing/år
Sotning kan man väl göra själv om man går en kurs eller har det ändrats?
Gratis ved o jobbet går på en knapp tusing/år
Sotning kan man väl göra själv om man går en kurs eller har det ändrats?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Har aldrig mätt den totala vinsten, men jag kan hålla mitt hus nästan helt uppvärmt med våra två eldstäder och låta jordvärmen vila en liten stund. Latheten tar dock över, värmepump är bekvämt och det blir färre brasor under vardagarna än helgerna. Nu till jul lär det bli en del.
Avseende sotning finns det inga generella/nationella regler på om/hur kommunen ger dispens för egensotning. Vissa har kriterier om fysisk friskhet (man ska ju jobba på tak) och intyg på genomförd kurs, i andra kommuner i princip inga krav alls.
Avseende sotning finns det inga generella/nationella regler på om/hur kommunen ger dispens för egensotning. Vissa har kriterier om fysisk friskhet (man ska ju jobba på tak) och intyg på genomförd kurs, i andra kommuner i princip inga krav alls.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Jag sparar mental sjukdom. Förra vintern satte jag in en Mitsubisgi FH35 och hade som enda värmekälla även i 15 minus. Har elpatron i 265:an men det är otänkbart dyrt att köra. För liten pump för att värma 200 kvm hus från 70-talet. I somras satte jag in en HWAM 3420 i köket på övervåningen (det är sutterräng och vi vistas bara i övervåningen).
Eldar 6-8 timmar varje dag, startar upp när jag går upp vid 5-tiden och lägger i när jag åker till jobbet. Då vaknar frugan och fortsätter. Sedan när jag kommer hem vid 16-tiden startar jag upp och eldar till 22 eller så, avslutar alltid med ett stort inlägg. Då är det cirka 25 grader i köket och 21 grader i sovrummet. När jag vaknar är det runt 19 grader så även om det bara är en kamin hjälper den. Nu skakar man inte av köld när man tar morgonduschen. Jag har också kunnat skippa elradiatorn i sovrummet så 7-8 hundra i månaden sparar jag men stora vinsten är komforten.
Min kalkyl bygger dock på gratis ved som jag råkar ha för ett par tre år. En Stor LLVP till hade kostat 20 tusen och kaminen (demoex) fick jag med skorsten och installation för 30 rotat tack vare att jag handlade på lågäsong. Skulle jag köpa ved bleve kalkylen sämre för det går i nuläget nästan en IKEA-kasse om dygnet. Ångrar mig dock absolut inte. Och LLVP:n i entreplan går för fullt, den drar ungefär en tusing el i månaden enligt mätaren.
Eldar 6-8 timmar varje dag, startar upp när jag går upp vid 5-tiden och lägger i när jag åker till jobbet. Då vaknar frugan och fortsätter. Sedan när jag kommer hem vid 16-tiden startar jag upp och eldar till 22 eller så, avslutar alltid med ett stort inlägg. Då är det cirka 25 grader i köket och 21 grader i sovrummet. När jag vaknar är det runt 19 grader så även om det bara är en kamin hjälper den. Nu skakar man inte av köld när man tar morgonduschen. Jag har också kunnat skippa elradiatorn i sovrummet så 7-8 hundra i månaden sparar jag men stora vinsten är komforten.
Min kalkyl bygger dock på gratis ved som jag råkar ha för ett par tre år. En Stor LLVP till hade kostat 20 tusen och kaminen (demoex) fick jag med skorsten och installation för 30 rotat tack vare att jag handlade på lågäsong. Skulle jag köpa ved bleve kalkylen sämre för det går i nuläget nästan en IKEA-kasse om dygnet. Ångrar mig dock absolut inte. Och LLVP:n i entreplan går för fullt, den drar ungefär en tusing el i månaden enligt mätaren.
Man kan grovt räkna med 1000 kWh per m³ ved. Jag eldar runt 5 m³ ved per vinter i rörspisen. Det är en tung eldstad så att det sällan blir för varmt inne. Mellan tummen och pekfingret borde jag spara i storleksordningen 5000 kWh per vinter genom att elda. Luftvärmepumpen skulle kunna täcka upp en del av det som nu kommer från ved, men inte allt.
I början av mitt husägande så eldades utav bara h-e med egen ved och sämre ekonomi . Med åren har det minskat till några kvällar i veckan och på helgerna under vinterhalvåret. Det är för skitigt, jobbigt och obekvämt (hämta in ved kalla vinterkvällar) att hålla på för mycket.
Visst är det extrajobb men så skitigt och jobbigt är det inte anser jag. Vedskjul har man ju givetvis 3m utanför entren
Hade viss inrykning i början men satte då in en till luftventil i murstocken strax ovan kaminen, nu är det ingen oslukt ens då man håller på att sätta fyr o stocken är kall.
Vi har också en fh35 i 120kvm välisolerad tvåplanare som funkar bra även i -25 men det blir ju ingen besparing jämfrt m elelementen som vi kastade ut
Det är där kaminen kommer till sin rätt, när det blir -10 o kallare. Vi skulle kunna komma ner på 7000kwh/år i total elräkning har jag kalkylerat med om man eldar 1-5tim i princip varje dag vinterhalvåret. Ca 5500 lägre än vi har idag
experimentet startade i nov
Hade viss inrykning i början men satte då in en till luftventil i murstocken strax ovan kaminen, nu är det ingen oslukt ens då man håller på att sätta fyr o stocken är kall.
Vi har också en fh35 i 120kvm välisolerad tvåplanare som funkar bra även i -25 men det blir ju ingen besparing jämfrt m elelementen som vi kastade ut
Det är där kaminen kommer till sin rätt, när det blir -10 o kallare. Vi skulle kunna komma ner på 7000kwh/år i total elräkning har jag kalkylerat med om man eldar 1-5tim i princip varje dag vinterhalvåret. Ca 5500 lägre än vi har idag
experimentet startade i nov
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Men kamin är ju endast för myseldning...................
Nu fick man upp pulsen på er va!
Nu fick man upp pulsen på er va!
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Nej, pulsen går inte upp, jag förstår precis vad du menar.blackadder skrev:
Det är nog väldigt olika bestämmelser var man bor i landet.
I den kommun jag bor i, är det endast tillåtet att elda ca 2 ggr/ vecka i tätbebyggt område s.k myseldning.
Vid klagomål kan även myseldning förbjudas..... (ja,ja det är kommunens regler....)
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Jo, det var ju mest för att retas, för jag har läst någon gång att kamin är endast tillåtet för myseldning, och att myseldning innebär 2 tillfällen a' 4h.
Och då blir ju rubriken lite "laglös".
Men jag hittade ingen hänvisning till ovan nämnda, så därför blev det mest trams.
Sorry!
Och då blir ju rubriken lite "laglös".
Men jag hittade ingen hänvisning till ovan nämnda, så därför blev det mest trams.
Sorry!
Följande hittar jag för min kommun:
http://www.nykvarn.se/vanstermeny/miljoochhalsa/foreskrifter.4.6aecd50212817530372800020253.html
http://www.nykvarn.se/vanstermeny/miljoochhalsa/foreskrifter.4.6aecd50212817530372800020253.html
Jag kan inte tolka det som att en kamin omfattas av de reglerna då den inte är "en panna för uppvärmning och varmvattenproduktion".11 §
Det är förbjudet att inom område med detaljplan, under tiden 1 april-31 september, elda ved eller annat fastbränsle i en panna för uppvärmning och varmvattenproduktion, som inte är miljögodkänd eller försedd med separat ackumulatortank.
Under tiden 1 oktober-31 mars får eldning med fastbränsle i sådan panna endast ske högst 2 dagar per vecka. Undantag gäller för användning av pellets som bränsle i konverterad panna eller kompletterande eldning med pellets i pelletskamin som tillskott till det huvudsakliga uppvärmningssystemet.
Under tider och förhållanden med långvarig ogynnsam väderlek som inversion, vindstilla mm kan särskilt förbud utfärdas som meddelas i annons i media och på kommunens anslagstavla.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Min HWAM 3420 är miljögodkönd i 3650 miljarder Tyska städer och har dessutom Svanenmärkning, så där faller argumentet. Dessutom har den i test visat CO-utsläpp i klass med pelletsbrännare. Även övriga utsläpp ligger mycket lågt. Den kostar en slant men en av anledningarna till köpet var just utsläppssiffrorna.Som sagt om ni vill värma huset seriöst är det en Svanenmärkt kamin som gäller. Det har de flesta kaminer i prisklassen 5 siffror så det är inte oöverstigligt. Däremot kaminer typ Laxen och annat ligger ju risigt till. Jag har grannar men ingen har klagat.
Sen hjälper det ju att mitt område har en befolkning som huvudsakligen måste stiga upp varje morgon och åka till jobbet för att betala räkningarna, finns en förståelse bland gamla varvsarbetare och folk som invandrat från länder där glas i fönstren inte är en självklarhet för att man måste elda blöjor för att få värme (lite överdrivet).
Sen hjälper det ju att mitt område har en befolkning som huvudsakligen måste stiga upp varje morgon och åka till jobbet för att betala räkningarna, finns en förståelse bland gamla varvsarbetare och folk som invandrat från länder där glas i fönstren inte är en självklarhet för att man måste elda blöjor för att få värme (lite överdrivet).