1 403 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Nybliven husägare.
Hej,
Jag har lite funderingar ang. min vedförbrukning och är övertygad om att ni kan kasta lite ljus över mina frågor.
Bakgrundsfakta.
Nybliven ägare till ett hus byggt -71.
Ca. 110 Kvm på markplan och lika stor källare med gillestuga.
Originalfönster
Gillestuga + ett rum har golvvärme i plattan från -71
Original uppvärmning var Olja och panna i källaren. Bytt mot Ved tidigt 80 tal och begagnad pannan monterades då i garaget.
Kulvert på ca.2 meter.
STOR panna av gjutjärn från -69. (Står Norrahammars bruk på pannan och Olja eller Koks. Vid olja 125 Mcal/h)
OBS, inte original pannan som är ombyggd utan den här är något som kommer från en industri(?) och har tydligen varit ur bruk under större delen av 70 talet tills den monterades här.
Mått på eldningsutrymmet är L,B,H = 85*40*60. Ingen automatik överhuvudtaget. Dragluckan öppen, (manuellt), när man eldar och manuell start av pump för att föra över vatten till 2x1000 liter accar + en 200 liters varmvattenberedare.
Eldar varje dag. (2-3 fyllningar 50 Cm ved.) Två helt fulla fyllningar så går tankarna från ca. 30-40 grader till ca. 80-90 grader vid 4-8 grader utomhus. (Med fulla fyllningar menar jag att jag lägger veden i mitten av pannan. Jag fyller alltså inte hela längden på pannan, bara ca. 50 cm.)
När jag slutar elda står tankarna ofta på 90- 95 grader och inloppsvattnet till elementen ca. 65 grader och returvattnet ca. 40 grader.
Slutar jag elda på kvällen vid ca. 22.00-24.00 så är det lagom att tända upp igen vid 17-19 nästa dag vid ovanstående temperaturer.
Vid ovanstående förfarande har jag då ca. 19-22 grader på markplan fördelat över dygnet.
Sotas 3 ggr. / år. Sotarens kommentar när jag frågade honom om allt ser ok ut. Den här är tacksam att sota. Lätt att komma åt allting och i princip ingen sot alls, tänk om alla vore så här.
Så till mina frågor ang. värmesystemet.
1. Tycker det går åt MYCKET ved. Räknar med att det kommer bli drygt 60-80 Kbm / år. Vad är huvudorsaken till det här? Dåligt isolerat eller dålig verkningsgrad på pannan eller dåligt utnyttjande / felanvändning av utrustningen?
2. Är det rimligt att man gör åt ca 2000 liter 90 gradigt vatten / dygn?
3. Hur stor är risken att rören till element och särskilt till golvvärmen är i så dåligt skick att de börjar läcka och hur vet man det innan det är försent?
/P
Jag har lite funderingar ang. min vedförbrukning och är övertygad om att ni kan kasta lite ljus över mina frågor.
Bakgrundsfakta.
Nybliven ägare till ett hus byggt -71.
Ca. 110 Kvm på markplan och lika stor källare med gillestuga.
Originalfönster
Gillestuga + ett rum har golvvärme i plattan från -71
Original uppvärmning var Olja och panna i källaren. Bytt mot Ved tidigt 80 tal och begagnad pannan monterades då i garaget.
Kulvert på ca.2 meter.
STOR panna av gjutjärn från -69. (Står Norrahammars bruk på pannan och Olja eller Koks. Vid olja 125 Mcal/h)
OBS, inte original pannan som är ombyggd utan den här är något som kommer från en industri(?) och har tydligen varit ur bruk under större delen av 70 talet tills den monterades här.
Mått på eldningsutrymmet är L,B,H = 85*40*60. Ingen automatik överhuvudtaget. Dragluckan öppen, (manuellt), när man eldar och manuell start av pump för att föra över vatten till 2x1000 liter accar + en 200 liters varmvattenberedare.
Eldar varje dag. (2-3 fyllningar 50 Cm ved.) Två helt fulla fyllningar så går tankarna från ca. 30-40 grader till ca. 80-90 grader vid 4-8 grader utomhus. (Med fulla fyllningar menar jag att jag lägger veden i mitten av pannan. Jag fyller alltså inte hela längden på pannan, bara ca. 50 cm.)
När jag slutar elda står tankarna ofta på 90- 95 grader och inloppsvattnet till elementen ca. 65 grader och returvattnet ca. 40 grader.
Slutar jag elda på kvällen vid ca. 22.00-24.00 så är det lagom att tända upp igen vid 17-19 nästa dag vid ovanstående temperaturer.
Vid ovanstående förfarande har jag då ca. 19-22 grader på markplan fördelat över dygnet.
Sotas 3 ggr. / år. Sotarens kommentar när jag frågade honom om allt ser ok ut. Den här är tacksam att sota. Lätt att komma åt allting och i princip ingen sot alls, tänk om alla vore så här.
Så till mina frågor ang. värmesystemet.
1. Tycker det går åt MYCKET ved. Räknar med att det kommer bli drygt 60-80 Kbm / år. Vad är huvudorsaken till det här? Dåligt isolerat eller dålig verkningsgrad på pannan eller dåligt utnyttjande / felanvändning av utrustningen?
2. Är det rimligt att man gör åt ca 2000 liter 90 gradigt vatten / dygn?
3. Hur stor är risken att rören till element och särskilt till golvvärmen är i så dåligt skick att de börjar läcka och hur vet man det innan det är försent?
/P
65 grader utgående vatten till elementen låter varmt. Speciellt när det inte är kallare ute. Det är mer en temperatur jag skulle tycka var okej vid -20 grader ute.
Du gör ju inte av med 2000 liter 90 gradigt vatten utan sänker endast temperaturen från 90 till 40 grader.
Att det sen går åt mycket ved beror troligtvis på att dels drar huset en hel del energi men även att du eldar en del för kråkorna. En panna från den tidsåldern har nog ingen högre verkningsgrad. Kanske är värt att satsa på något nyare begagnat med bättre verkningsgrad och som tar större vedvolym.
Du gör ju inte av med 2000 liter 90 gradigt vatten utan sänker endast temperaturen från 90 till 40 grader.
Att det sen går åt mycket ved beror troligtvis på att dels drar huset en hel del energi men även att du eldar en del för kråkorna. En panna från den tidsåldern har nog ingen högre verkningsgrad. Kanske är värt att satsa på något nyare begagnat med bättre verkningsgrad och som tar större vedvolym.
Redigerat:
Hej cem77 och tack för kommentaren.
Vad är rimlig temp på utgående vatten och vad bör då returen hamna på?
Helt korrekt så gör jag inte av med all värme i tankarna men är den sänkningen jag gör av med rimlig på den yta jag värmer upp?
Hur beräknar man verkningsgraden? Är det ens möjligt att göra det själv? Jag eldar med 50 % ren björk och resterande 50 med blandved av alla slag.
Vad kostar en uppgradering? Jag förstår att det inte går att ge ett exakt svar men om man antar att man kan köpa något begagnat + montering samt jämfört med vad en någorlunda bra ny panna med montering skulle hamna på och vad som då är rimlig förbrukning efter ”uppgraderingen”?
Vad är rimlig temp på utgående vatten och vad bör då returen hamna på?
Helt korrekt så gör jag inte av med all värme i tankarna men är den sänkningen jag gör av med rimlig på den yta jag värmer upp?
Hur beräknar man verkningsgraden? Är det ens möjligt att göra det själv? Jag eldar med 50 % ren björk och resterande 50 med blandved av alla slag.
Vad kostar en uppgradering? Jag förstår att det inte går att ge ett exakt svar men om man antar att man kan köpa något begagnat + montering samt jämfört med vad en någorlunda bra ny panna med montering skulle hamna på och vad som då är rimlig förbrukning efter ”uppgraderingen”?
Ditt hus förbrukar 116 kwh per dygn, och varje fyllning ved motsvarar 120 kwh energi. En verkningsgrad på ca 50% alltså, ganska normalt. Det finns förmodligen sätt att elda effektivare på, motdragslucka och en baffel ev. Se över hur det är med tätningslister i dörrar och fönster, det gör MYCKET!!
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Hej Andreas H,
Tack för svaret.
Coolt med folk som vet hur man räknar
Så i princip är det inga större fel på utrustningen och eldningstekniken och de största vinningarna borde ligga i att täta huset och kanske nya fönster? Tolkar jag dig rätt då?
En annan sak jag inte förstår riktigt är att vid fönsterbyte eftersträvar man att få bättre isoleringsvärde och tätare men i samma mening säger man att det måste finnas ventilation i det nya fönstret så det inte blir för tätt? Är den ventilationen man sätter i fönstret mindre än den man får naturligt i de gamla fönstret eller vad? Annars känns det meningslöst att spendera mycket pengar på bättre fönster om man ändå måste öppna upp för ventilation?
Är säkert något jag missat helt här men de jag talat med säger att det är extremt viktigt att man får fönster med ventilation i karmen.
Tack för svaret.
Coolt med folk som vet hur man räknar
Så i princip är det inga större fel på utrustningen och eldningstekniken och de största vinningarna borde ligga i att täta huset och kanske nya fönster? Tolkar jag dig rätt då?
En annan sak jag inte förstår riktigt är att vid fönsterbyte eftersträvar man att få bättre isoleringsvärde och tätare men i samma mening säger man att det måste finnas ventilation i det nya fönstret så det inte blir för tätt? Är den ventilationen man sätter i fönstret mindre än den man får naturligt i de gamla fönstret eller vad? Annars känns det meningslöst att spendera mycket pengar på bättre fönster om man ändå måste öppna upp för ventilation?
Är säkert något jag missat helt här men de jag talat med säger att det är extremt viktigt att man får fönster med ventilation i karmen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden