Hej. Första gången jag skriver här. Jag har läst väldigt mycket och försökt lära mig så mycket jag kan nu då vi ÄNTLIGEN köpt hus.

det är ett hus på ca 130kv med källare på 80kv. byggt-64

Vi va där igår och fick en genomgång av värmen osv. jag såg då att det inte fanns nån laddomat.
pannan är en Diom eloved från -90 med 2 acctankar på 500l vardera.
elementen hade gamla termostater nån typ honeywell stato. Jag tror nog det bara är vred och inte termostater.

min fråga då.

Är det lönt att köpa och installera en laddomat med tanke på att vi kommer nog bara att använda ved eldning i 2 år. vi fick med ca 40 kubik ved och min bror eldar med ved så vi kommer få lite av han så vi klarar oss i 2 år, sen bli det nog berg/jordvärme.

En automatisk shunt kommer nog att installeras typ ec-home eller liknande.

väldigt tacksam för svar.

Jag skulle aldrig kosta på en laddomat om jag varit i dina kläder.

Hej o välkommen!
Håller med föregående. Kör som det är om du ändå funderar på att byta så småmingom.
Har det funkat för tidigare ägare i dryga 30 år så lär det väl funka ett eller två år till.

Finns nog annat än laddomater att fundera på nu när du har "nytt" hus.

Har värmen fungerat bra enligt tidigare ägare?
Har det gått mycket eller lite el/ved?

kulle
En pelletsbrännare tror jag hade fungerat utmärkt i den pannan om du tröttnar på o elda

Har ni ändå tänkt sätta in värmepump så kosta inte på ett enda jota på bef anläggning. Se till att borra det där hålet i backen så fort som möjligt istället.

Installera värmepump och sälj veden - det tjänar du på

Mina föräldrar eldade i en diom med en begagnad janfire brännare under många år, och det funkade bra. Om shunten och vvb sitter i pannan så är det ju bara att stänga till acktankarna och inhandla billig brännare, om ni inte vill elda ved vill säga.
Föräldrarna hade heller ingen laddomat utan nån annan lösning med tempgivare och cirkpump för att ladda och återföra.

Shunt styrningen kanske man måste skruva fast i front plåten om det är en integrerad shunt, eller hur gör man då?.
Men pannan är gammal så det får ju inte bli några stora investeringar kopplade till den.

Edit: Hakade på pellets spåret mest för att jag vet hur många utgifter det dyker upp när man köper ett gammalt hus. Det kan vara andra saker som måste gå före att borra bergvärme och då kan pellets vara ett enkelt alternativ ett tag.

Redigerat:
Det satt en tempgivare som styr pumpen till tankarna och det verkar funka bra. Jag eldar 3 inlägg, inte proppfulla, och det värmer 2st 500l tankar till 80 i toppen och 60 nederst samtidigt som jag shuntar på till elementen. Det räcker ca 1dyng vid 10 minus. Då har vi mellan 19.5 och 22 grader.

Att köpa en ny laddomat för 6000 + anlita en römockare som monterar den slutar nog på minst 10 000:- så det har jag svårt att se att det kan betala igen sig. Men kan man hitta en begagnad för en tusenlapp och har kontakter som kan montera mot en middag alternativt om man kan montera själv så går det nog motivera.

Är det bara 40m3 du ska elda upp så låt det vara som det är.

Jag har en givare bakom pannan som aktiverar pumpen till tankarna. Man kan ställa mellan 95 och och 35 grader. Jag har den på 70 grader. Tycker det funkar bra. Så det får duga. Tack för alla svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.