pelpet
pelpet: Hade jag suttit i en föreningsstyrelse hade jag absolut sagt ja till kamin, möjligen med vissa krav på kopplat brandlarm eller liknande samt en förhöjd avgift för att bekosta sotning. Det är ju de boendes intresse man ska ta tillvarata och en braskamin ger väldigt mycket trivsel. Det går också att ha flera kaminer på en pipa. Man sätter anslutningarna i 45 grader och med stängbara
9 svar · 8,9k läst
·
G
Gabbe1: Jag fick 4.5m3 travat av en liknande björk.
5 svar · 16,5k läst
·
M
mmotor: Jo jag menar slangen, och jag tänkte på brandsäkerheten i första hand, det sitter en vakt för värme på röret, men det är kanske inte tillräckligt, utan man måste kanske ha slangen som en säkerhet (att det brinner av) men jag såg ej något av detta i manualen.
2 svar · 3,8k läst
harry73
harry73: [citat] Då ska man först kolla att lufttrycket är ok,.
9 svar · 29,1k läst
Sotarn84
Sotarn84: Haha bra att man kollar sånt
29 svar · 14,9k läst
A
anjn: Det är riktigt, katalysatorn måste vara i bra skick för att kaminen ska fungera, men det är ingen sak som blir dålig över en natt om man håller sig till ren ved, utan den tappar väldigt sakta sin aktivitet, dvs. man kan planera in ett byte t.ex. efter att eldningssäsongen är slut. statusen på katalysatorn är det ganska lätt att ha koll på eftersom den har en egen termometer som i
28 svar · 7,3k läst
D
Dauen: Vi hade också en murad Keddyspis i vårt förra hus. Köpte en begagnad Keddykassett, den större modellen med spröjsat glas, och den passade perfekt i hålet. Så perfekt att det blev svårt att ordna anslutningen på ett bra sätt inne i skorstenen. Jag rev ner toppen på spisen, drog rör från kassetten och murade igen. Med en kassett i en murad spis värmer man ju även själva spisen, så
9 svar · 13,8k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag resonerar så här: Tegelmurar är heller inte gastäta och jag förstår det som att det är därför som det finns krav på att murstockar ska putsas. Då tätas murstocken av putsen och användare och sotare kan se var läckage sker (sot). Om man lägger ett lecablocksskal på en gammal murstock och putsar den så borde inget ha försämrats. Om man sen går genom Leca-lagret med ett
4 svar · 7,6k läst
Zixten
Zixten: Om det inte redan innan finns ett hål för dammet att rinna ut i så behövs det säkert inte, Dammet brinner ju upp det med, tror inte att dammet bidrar till att det blir mer aska, är nog mer effektiviteten på din brännare som avgör det, samt ev. kvalitén på pelletsen som du stoppar in i brännaren.
3 svar · 1,8k läst
·
J
Jockejo: Har en TB-Mini pelletsbrännare som fungerat bra i många år i min gamla CTC-panna. Men senaste veckorna har de små glasen framför fotocellen sotat igen, så även flamvakten. Studerade nu pannan lite nogrannare och vid upptändningen ryker det in en väldig massa vattenånga (blandat med sot) som fastnar på glasen. Kan inte hitta någon läcka på själva pannan men kan det bli så mycket
0 svar · 1,3k läst
E
exerg: [bild] på bilden är det en energikassett där värmen i stort endast kommer ut genom utsläppen strax ovan glasluckan. En vanlig kassett, typ Jötul.Dovre Keddy mm avger mestadelen av värmen innanför kakelskalet och därför bör en öppning/galler finnas en bit ovanför kassetten där varmluften tar sig ut
11 svar · 12,7k läst
·
E
exerg: slutna eldstäder 4 mm, braskaminer 3mm . Moderna modulskorstenar har däremot typgodkännanden och kan ha ända ner till 0,5 mm stål
2 svar · 2,1k läst
D
Drdeo: [citat] Det är ingen dum idé , Men jag tror det blir för högt att sota ut då tyvärr.framförallt för min flickvän . Men det ska vara ok att köra med vinkel på 45grader så jag kör på det, men ska ändå ta en titt imorgon på möjligheten att mura upp ett fundament till panna
13 svar · 6,5k läst
·
Hyltran från Veglemyren
Hyltran från Veglemyren: Hur gick det?
7 svar · 2,9k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Han som fixade våran spis satt en skiva i taket av något ombränbart material. Ca 5cm tjock.
5 svar · 1,9k läst
·
R
Räknenisse: Om du bara ungssvärtar över befintlig rost så kommer den tillbaka snabbt. Bra metod som ger framtida hållbarhet 1. stålborsta, 2. svärta, gnugga noga så det kommer in överallt ifall ytan är porig. Låt torka. 3. rå linolja. Lägg på med trasa, torka bort ev. överflöd, låt torka något dygn eller ett par 4. elda så oljan bränner fast ordentligt. En liten aning lukt och rök först
1 svar · 9,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Tack för svar! Kakelungslera är ju bara sand och vanliga lera och används ju för annat som blir varmt och rör på sig så kanske är det så enkelt. Brandfogmassa låter inte rätt: "Brandfogmassan blir hård och kan inte ta upp några fogrörelser." Jag har hittat något som heter täljstenspannskitt som ska hålla längre än vanligt pannkitt och vara lämpligt för montering av
2 svar · 3,9k läst
M
maghall: Jag är tacksam över alla svar jag fått av er, och märker ju redan nu att den nuvarande ackvolymen är för liten(känns det som). Det blir nog super när jag får in 2000liter till i systemet :) Shuntventilen var ett hack felmonterad vilket resulterade i att pannnan inte fick den kylning den behövde, därav hög röktemp på bilden ovan. Proveldade igår igen och pannan puffade på runt
193 svar · 33,4k läst
·
E
Eld: Våffeljärn till vedspis: [video=youtube;M2sZlEooBUA]https://www.youtube.com/watch?v=M2sZlEooBUA[/video]
24 svar · 6,8k läst
·
Ö
Ved
Öhrlund: Om man har problem med mögel och instinktivt vet med sig att något är fel så är mitt tips:Köp Lars Myttings bok:Ved. Där finner du mycket om huggning,stapling och torkning-och vedeldningens själ.Där finns vederhäftiga svar.Och du kommer att lyckas att få en härlig ved!
6 svar · 4,1k läst
P
-PC-: Jag tänkte byta från G 1" till G 1 ¼" muffar till/från panna på tankarna. Det verkar vara bäst att ha laddning in i sidan upptill på tanken, det blandas nog om onödigt mycket om man laddar i tanktoppen rakt ner. Dock har baxi ritat laddningen i tanktoppen i manualen till pannan. Nedre anslutningen till laddomaten går alltså bra att sätta i sidan, blir det så lite vatten i botten på
7 svar · 3,9k läst
·
kulle
kulle: Såg att rinkaby har ett demo ex för en bra peng , för den som är inne på en sån panna. ( finns under fynd )
6 svar · 9,1k läst
H
helder: Vill bara tillägga att stenulls-isoleringen sk hönsnät - inte är så god isolator, mer branddämpade. Används främst för att skapa en brandväg när det brinner- då det har hög värmetröghet i jämförelse med vanligare glasull. Q-värdet för stenull är inte så bra som för vanlig glasull dock. Så i detta fall då man kanske hellre behöver låg värmeöverföring till omgivningen
11 svar · 7,5k läst
·
J
Johan Nyqvist: Tack!!!
6 svar · 6,3k läst
·
P
perra från skogen: Det beror ju på hur grova kanaler du har och vad som ska anslutas till den. Oavsett, så måste det tas upp ett hål där kanalen börjar. Antagligen har du ganska grova kanaler och då går det att dra i en lite klenare slang och så är problemet löst ;-)
4 svar · 6,0k läst
·
I
Izvek: jaha på så vis. men vart görs dessa pannor då? känns som polskt eller tjekkisk?
3 svar · 2,1k läst
E
exerg: ovanlig sotare du haft tur att få. Här är sotaren helt rabiat och skulle direkt avfärda förslaget om inte dokument fanns och han skulle definitivt inte ha hjälpt till med att räkna på sammanlagring av 2 eldstäder
14 svar · 3,6k läst
·
Hyltran från Veglemyren
Hyltran från Veglemyren: [citat] Jag har gjort lite samma sak själv. Rörisen sa till mig att jag skulle köpa grejerna och att han sedan skulle installera det. Det var bara det att i augusti, när det stora paketet med panna och acktank kom, så hörde jag inte mer från den rörisen. Det var inte lätt att hitta en ny röris som ville installera något som jag redan köpt av eller "åt" en annan röris. Detta ledde
9 svar · 2,4k läst
B
besa72: Hej! Jag misstänker att min panna, Diom topp dt 20, blivit överbelastad genom brott på nolledaren så att elpatronerna slutat fungera. Hur repareras detta? Vad är det som går sönder vid en överbelastning? Elpatronerna eller någon elektronik?
0 svar · 1,9k läst
P
pingis: Jag funderar på att byta vår braskamin eller kassett eller vad man ska kalla den mot en modernare. Den gamla är från 80-talet och jag har sett hos bekanta att nyare kaminer verkar förbränna bättre. Vi får lite för mycket sot i skorstenen, tycker jag. Jag frågade hos en firma och de var villiga att utföra jobbet. Säljaren sa att de aldrig sätter in värmeutblåsningsgaller i
0 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.