Bor i ett hus byggt 1970 och har planer på att sätta in en braskamin. Syftet är myseldning och lite extravärme när det är riktigt kallt.

Innan sotar'n kom fick jag höra av min svärfar (byggnadssnickare) som varit med vid inspektion av en skorsten hur mycket sjå de haft med provtryckning och att skorstenen skulle vara synlig hela vägen upp till nock. Min skorsten är inbyggd i en murstock(?) tillsammans med frånluften från källaren. Anslutningen till rökröret är ett hål i taket ovanför elpannan. Då man inte kan se skorstenen hela vägen upp var jag orolig att behöva ta hål i väggen på entréplan för att kunna komma åt att inspektera, om det ens alls skulle vara möjligt.

När sen sotaren kommer så kikar han på var vi tänkt placera kaminen (det finns en platta i gillestugan som förra ägaren sade var tänkt att ha en kamin på) och hur jag tänkt dra rökröret, han kikade upp i taket och mätte diametern (120 mm). Därefter gick vi upp på taket och han skickade ner en kamera och sa att allt så bra ut. Det hela var över på ca 10 minuter. Inte ett ord om provtryckning eller att kolla isoleringen.

Nu är jag lite orolig att den verkligen ska duga att elda i, särskilt efter att ha läst en artikel om att en stålpipa bara håller i 15-20 år och att isoleringen packas ihop så det blir luft högst upp. Har också någonstans sett eller hört att isoleringen inte ska ligga ända mot rökröret.

• Kan jag lite på att snubben vet vad han talar om?
  • Att elda med ved ger väl varmare rökgaser än olja, men det ska väl inte kunna finnas någon lättantändlig isolering i närheten av röret ändå?
  • Att det finns en platta att ställa kaminen på; är det tillräckligt bevis för att man byggt så att det klarar att elda?

P.S.
Svara bara om du faktiskt har kunskap i ämnet. Allmänna spekulationer kan vara nog så intressanta, men lär inte göra mig tryggare.
D.S.

P.P.S.
Har ännu inte hittat någon kamin till vettigt pris. Var inne på att köpa från Tjeckien eller Polen, men jag orkar inte jaga information eller chansa på att de är godkända för användning i Sverige.
D.D.S.

P.P.P.S. (Bonusfrågan)
Vore det dumt att köpa en kamin med 150 mm skorstensanslutning, trots att skorstenen bara är 120 mm? Det finns ju olika övergångar att köpa.
D.D.D.S.

Claes Sörmland
Om rökröret sitter i en murad skorsten (det du kallar murstock) hela vägen upp till nock så är konstruktionen med stor sannolikhet säker. Röret ser till att skorstenen är gastät och murstocken är icke brännbar och värmeisolerande.

Sotaren verkar enligt beskrivningen ha förvissat sig om att röret är i gott skick och går hela vägen ned till kaminen. Om röret sitter i en murad skorsten är detta en helt rimlig inspektion.

Saknas ett gastätt rör i rökkanalen så måste själva murverket vara gastätt. Detta testas ofta genom provtryckning av murade skorstenar med teaterrök. Naturligtvis måste då murstocken/skorstenen vara tillgänglig i sin helhet för visuell inspektion så att man ser var eventuella läckor finns.

Edit: Detta är ju en fråga om förtroende för sotarens arbete. Saknar du förtroende för sotaren som kom så är det inget som hindrar dig från att ringa en annan sotare och be dem kritiskt se över skorstenen.

Redigerat:
Claes Sörmland skrev:
Om rökröret sitter i en murad skorsten (det du kallar murstock) hela vägen upp till nock så är konstruktionen med stor sannolikhet säker. Röret ser till att skorstenen är gastät och murstocken är icke brännbar och värmeisolerande.

Sotaren verkar enligt beskrivningen ha förvissat sig om att röret är i gott skick och går hela vägen ned till kaminen. Om röret sitter i en murad skorsten är detta en helt rimlig inspektion.

Saknas ett gastätt rör i rökkanalen så måste själva murverket vara gastätt. Detta testas ofta genom provtryckning av murade skorstenar med teaterrök. Naturligtvis måste då murstocken/skorstenen vara tillgänglig i sin helhet för visuell inspektion så att man ser var eventuella läckor finns.

Edit: Detta är ju en fråga om förtroende för sotarens arbete. Saknar du förtroende för sotaren som kom så är det inget som hindrar dig från att ringa en annan sotare och be dem kritiskt se över skorstenen.
Då förstår jag!
Jag har väl egentligen inte någon anledning att misstro sotaren, men när jag inte var helt hundra på terminologin och sen läste olika saker på nätet blev jag fundersam.

Lite samma fenomen som alla sjuklingar som kommer till doktorn och redan har ställt diagnos. ;)

Någon mer sotare finns ju inte i kommunen, men jag är nöjd med ditt svar. Han måste ju hit igen när kaminen väl är på plats, men just nu ser det mörkt ut att hitta någon som har tid att göra jobbet. Plåtslagarna i stan är fulltecknade till april och snickarna har väl fullt upp med rotjobb innan årsskiftet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.