E
exerg: Din gamla cortenskorsten väger iofs mer än 3 ggr så mycket än en ny men det hade kunnat lösts med ett avlastningsstag bakom kaminen men isoleringen i en 35 år gammal skorsten som suttit på en contura 150-350 har delvis pulvriserats och borde ev behöva isoleras om. Dessutom behövs en ny inklädnad av röret uppifrån innertaket och ner till spisen som säkert kostar en del och ändå inte
1 svar · 2,0k läst
P-plats
P-plats: [citat] Vi har mycket riktigt haft problem med ventilationen men det beror nog snarare på att man på 70-talet satte igen alla ventiler i hela huset men nu har jag monterat in fem nya... Jag vill passa på att värma upp murstocken när vi ändå myseldar lite.
8 svar · 5,3k läst
·
Elkludde
Elkludde: [citat] Inte förfånad att det händer olyckor,med dessa hempul av eldstäder
20 svar · 45,4k läst
·
E
exerg: Insatskaminen på bilden är ett ex på hur det inte bör se ut. Hela kassetten blir varm när man eldar och denna värme vill man såklart få ut i rummet. Här har man låst fast värmen (om det nu inte finns nåt galler eller öppning på vänstersidan som man inte ser) och detta föranleder bara en högre rökgastemperatur, kanske tom en alltför hög,som man inte får nån verkan av Den
2 svar · 5,3k läst
·
H
hala: Hej Har installerat en Eurofire i en CTC V25 FK. Efter intrimning syns ingen rök ovanför skorstenen men tubernas ovansida blir blanka och svarta (ca 0,1 mm skikt som att de var målat. Rökgastemperaturen något låg 140 gr. Bör man ta ut någon del av keramiken? Brännaren sitter i vedluckan. Kan få samma problem vid vedeldning trots 220 gr rökgastemperatur (veden torr). Kör brännaren
0 svar · 1,6k läst
R
Räknenisse: Nej, inte krångligt. Men annorlunda ifall man bara är van med eldstäder som matas kontinuerligt och "vanliga" brasor där veden ställs upp. Nu vet inte jag vilka förkunskaper TS har, men symptomen som tolkades som fuktig ved kunde också bero på ovana och förbättras genom att öva upp tekniken. Lite svårt att beskriva med ord, bara hoppas de kan fungera som någon vägledning vid behov,
9 svar · 3,6k läst
S
sagan1: Det sprakar och dunkar i kökspannan och i stigarröret till det öppna expansionskärlet samt under diskbänken där laddomaten sitter,barnen blir hysteriskt rädda, man kan hota med pannkok om de inte vill äta upp sin mat eller lägga sig...Vet en vuxen kvinna som med förfäran ff efter 20 år berättar hur rädd hon blev när pannan kokade och hon var ensam..Själv var jag livrädd för en
37 svar · 38,1k läst
B
bets: Om han eller hon gjorde den bedömningen 2009 håller det ännu.
2 svar · 2,0k läst
Hyltran från Veglemyren
Hyltran från Veglemyren: Biogas vet jag inte hur jag skulle göra för att få som uppvärmningskälla till mitt hus. Jag erkänner att en del av min ved körs med traktor en kortare sträcka (och att jag för övrigt äger en bil). Jag använder motorsåg, och den drivs med alkylatbensin vad det nu är? Jag utgår från att killen jag köper veden av är rädd om sin skog de flesta svenska skogsägare är ju det.
92 svar · 20,9k läst
·
S
Sister ray: Täljstensblock brukar vara rätt dyrt och du behöver en hel del för att det ska vara någon mening. Tror det kan bli svårt att få ut någon nytta av det. Själv tänkt i samma banor men det verkar inte värt det...
1 svar · 3,3k läst
G
greberg: Tänkte dela med mig av vår lösning runt vår inbyggda rökgasfläkt. Tanken är att den ej skall vara synlig utifrån då vi tycker den är så ful. Därför har vi valt att bygga in den med en sarg och med detta så följer ett antal intressanta lösningar. Skorstenen är en genomgående skosten med en kamin inne och en öppen spis ute..
0 svar · 1,9k läst
·
kulle
kulle: Brickor är bra :)
7 svar · 3,6k läst
·
GK100
GK100: [citat] Jag har bara tillverkat en liknande av bättre plåtmaterial. Men samtidigt gjorde jag en "insats" som ligger i den med tvärställda lite i längsriktningen vridna plåtar dvs lite virvelverkan. Dessa fogade mot en innerplåt som följer ytterbaljan men med 5 mm luftspalt så den yttre isoleras lite och insatsen som är lättare går fort upp i drifttemp. Kan vara kul att labba lite och
4 svar · 3,8k läst
J
johanpelle: Gör det bekvämt för morsan och sätt in en pelletsbrännare.
1 svar · 1,6k läst
A
Alriksson: Jag skulle säga 15-20k. Köpte för 1 år sedan en ctc v35 -06, 3x500 acc -01, nybyggt laddomat och 1 år gammal cirkpump. Satt en elpatron i, fick med en till som fungerar. Rostfritt öppet expkärl och diverse kopplingar och kopparrör. Keramiken var bytt och eldad en gång. Gav 15k. Dom annonser som försöker få ut 35-45k ligger ofta kvar länge. Marknaden för begagnade vedpannor är inte
1 svar · 1,2k läst
Swebreeze
Swebreeze: Man har sett diverse forumstrådar om modifiering av pannor så nu tänkte jag att det var dags att experimentera lite själv. :) Har en ctc regent från -91 där oljebrännaren utbytt till en biobjörn-pelletsbrännare. Fick mig en snabbkurs förra veckan i att svetsa med tig, så tänkte att man man måste ju ha något projekt att öva med. Hoppas på att få lite turbulens i pannan nu när
0 svar · 2,4k läst
·
A
AlfredJ: Då skulle bara jag vilja flika in med ett tips. http://www.keddy.se/kaminer/braskaminer/k1130-vit/ Betydligt bättre kvalitet än Contura. 20års garanti. 83% verkningsgrad Planad lucka och front vilket gör att du inte behöver ha något tätningssnöre mellan som trillar bort efter ett tag. Kolla upp den. Lovar att du kommer bli nöjd!
13 svar · 11,9k läst
·
E
exerg: Moderna kaminer är betydligt tätare än äldre så är tätningslister i dörrarna intakta så avstannar kalluftsinsläppet när elden falnat. Däremot är friskluftsintag till en modern kamin i de flesta fall helt onödigt och kan i många fall motverka det syfte som många tror det finns till för. Många tror att kaminen suger ut en massa värme ur huset. De 6-10 kubikmeter luft som går åt
29 svar · 43,4k läst
A
Avemo: [citat] Jag vill gärna veta varför elpriset är 127 öre / kWh vid direktel, men bara 95 öre / kWh vid värmepump. De har lite problem med siffrorna.
45 svar · 47,5k läst
E
exerg: Huvudsaken är att det finns ordentligt med utrymme ovanför kaminen för varmluften att ta sig tillbaka ut i rummet. Minst 15 cm mellan kamin o murbrik. Annars får man göra en öppning i murkåpan så varmluften kan komma ut där eller välja en insats som har konvektionskanaler likt "energikassetten el Wärmo
19 svar · 36,8k läst
S
Slugg: [bild] Står dom rätt?
5 svar · 7,1k läst
·
S
S
sune73: [citat] Just precis. Det finns skorstenar med integrerat friskluftsuttag. Minns tyvärr inte namnet.
5 svar · 3,5k läst
bax
bax: Det gäller ju att hinna pumpa över från pannan till tanken då, så inte pannan kokar medan flisbrännaren jobbar på mot tankens lägre temperatur. Jag låter min flisbrännare jobba mot pannans termostat och har en Laddomat som styrs av tankens termostater ( topp och botten)
4 svar · 1,4k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Packningarna mellan keramikdelarna i en SI: vad består de av? Det ser ut som glasull. Silikon att täta mellan stenarna: vilken typ är det? Bakgrund: Dags att byta keramiken i vår Perifal/Baxi Solo Innova 30 kW, spalten mellan vedmagasin och brännkammare är för vid och sönderbränd. Eftersom det är den äldre typen av keramikinsats behöver hela stenen med spalt bytas. Vi har en oanvänd
0 svar · 1,2k läst
E
exerg: 65" tv + brasa på diskett.... alt ?
1 svar · 4,8k läst
lasseseger
lasseseger: jag gjorde en låda kan man säga, täckte med en plåt hela eldstaden där man eldar och skar upp ett hål på ca 30 X 20 cm med lite kant upp och där la jag i pelletsen och fyllde på ca 3 ggr/timme. Tänder med tändvätska eller vad som anses lämpligt. Nu säger säkert en del att det inte funkar etc, jag har gjort detta i 3 år så jag visste nog inte om det. :)
20 svar · 10,7k läst
N
null: Hejsan. Jag har en Baxi duo plus compact och det ska sättas in en NIBE pb 10 brännare i den. En anslutningsplåt samt monteringssats är införskaffad så den kan monteras i pannan. Ej gjort det än bara. 2 st strömkablar finns med, den ena sitter på matarskruven och den andra är lös, men den ska sitta på brännaren så den får ström. Sen finns det inget mera här, och där undrar jag om
0 svar · 770 läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Det funkar inte med filter. Det säger ju sig själv att det kommer sätta igen sig på en gång. Cyklon eller typ virvelvind före filtret måste en asksug ha
91 svar · 98,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.