Stenolofanders
Stenolofanders: Du skulle kanske kunna bygga en styrning som den jag byggde till min kulvert. Nuvarande versionen består av en termostat i toppen av tanken som slår till när temperaturen sjunker under inställt värde samt ett tidrelä som slår ifrån när en viss tid förflutit och tanken är lagom full. Denna lösning innebär att du kan laborera med tiden och fritt välja hur stor del av tanken som ska
3 svar · 2,8k läst
T
thomasx: Sedan är det ju, tycker jag, lite overkill att glidgjuta en hel pipa om det bara är ett läckage runt stosen eller en enstaka skarv nära anslutningen.
22 svar · 5,2k läst
·
K
kuntri: Jo den har jag också hört. Tyvärr är en 500 liters tank förlängd till drygt 700 liter max för mig.
3 svar · 1,9k läst
M
mikewse: Har nu pratat med skorstensfejarmästaren och de hänvisar numera helt och hållet till tillverkarnas specifikationer av avstånd. Gäller både kaminer och rör. Och de gör inte skillnad på om det brännbara är bärande eller inte.
3 svar · 3,5k läst
M
menygards: Om du har ett öppet system (med expansionskärl på vinden) finns det vanligen en tryckmätare på ackumulatortanken. Mätaren visar då typiskt det aktuella trycket i "meter vattenpelare" (svart visare) samt det "börvärde" som installatören markerat genom manuell inställning (röd visare). Kolla när vattnet svalnat om det aktuella trycket är märkbart lägre än "börvärdet" - i så fall
1 svar · 2,7k läst
A
Asgeirr84: Jag får nog starta en tråd där rubriken säger vad som skrivs. Det verkar finnas bra med folk som gärna hjälper till här på forumet.
9 svar · 1,5k läst
E
exerg: En bra början kan vara att öppna det närmaste fönstret på långsidan huset och se vart simsbräderna i takutsprånget är spikade. De är spikade i takstolarna som i sin tur går över till motstående långsida.
4 svar · 2,1k läst
O
ochkl0620: Årsmodell och effekt :-)
2 svar · 1,4k läst
·
S
Sundhult: Nu har vi installerat en Herz Firestar som vi håller på att lära oss. https://bambuser.com/v/5943511 https://bambuser.com/v/5943525
14 svar · 4,4k läst
·
D
DrPersson: Det var termostat-jäveln som var trasig. Ny 78-graders isatt och nu laddar den tanken till 80 grader direkt. Trodde den skulle hålla längre, men så var det tydligen inte.......det var mycket lätt att byta termostaten. Bara använda en större skiftnyckel och sen pressa ur termostaten med en skruvmejsel genom fjädern och sen trycka den nya på plats med handen. Sen är det bara att skruva
3 svar · 6,9k läst
nikasp
nikasp: OK, ska upp och mäta till helgen och försöker fixa någon U-plåt till näst-nästa resa dit.
3 svar · 3,0k läst
S
scalla: Har en 11 år gammal atmos dc35sf. Vi har under flera år haft problem med fläkten (har inte gått igång förrän pannan varit uppe i ca 80 grader)och idag har den beslutat att helt lägga av 😪. Jag har scannat internet men inte lyckats hitta HUR jag eldar med självdrag, bara ATT det går. Är det möjligen någon här som vet hur man gör och har lust att dela med sig? Imorgon ringer
0 svar · 1,4k läst
kulle
kulle: http://www.vvsobadrum.se/varme/varmepannor/reservdelar/varmebaronen/varmebaronen-rokgastermostat-100-500gr
5 svar · 1,2k läst
H
Henke.P: Det blev en Hargassner Hv50 panna. Så nu har vi varmt inne igen! Är ruskigt nöjd med den. Man bara lägger i ved och några tidningsblad och stänger luckan sen väntar vi 2 dagar innan nån behöver gå ut till pannan igen. Nu känns det riktigt bra och elda med ved!
7 svar · 3,5k läst
R
Roland112: slog till på den där boken idag, tänkte man kunde ha den när man sitter på dass
17 svar · 4,9k läst
·
Stenolofanders
Stenolofanders: Etna är en finsk panna tydligen, tillverkad av Högfors Lämpö oy som numera ingår i Aritherm http://vmdmkk.savonia.fi/uusiutuvaenergia/images/Kantalainen_Kimmo_Kiinteistkohtainen_biolmmitys_150_dpi.pdf Kanske kan du hitta nån gammal manual, eller så kan du ju mäta och göra en uppskattning.
3 svar · 4,3k läst
·
MathiasS
MathiasS: Ved köper man ju stjälpt i säck på en eller enkommafem kubik i storstäderna...... ....å andra sidan är det bara obetydligt mindre puckat än att köpa 40liters påsar på bensinmacken eftersom det finns hur mycket kapad ved som helst på blocket. Köp inte ved, köp en yxa och hämta gratisved istället.
10 svar · 5,5k läst
E
exerg: Borra dit en skruv så att röret inte kan krypa in i murstocken. Du har ett jä..la drag inåt i röret så faran att flammorna skall kunna tända nåt i rummet är liten.
9 svar · 6,3k läst
Nils-Orvar
Nils-Orvar: Jag funderar också på fjärravläsning av RGT. Här är ett alternativ, med lambda på köpet. AEM X-WIFI http://www.aemelectronics.com/?q=products/wideband-uego-air-fuel-controllers/x-wifi-wideband-uego-afr-controller
3 svar · 3,3k läst
E
exerg: Drevgarn o pannkitt. Banka på med en slägga, länge. Annars såga med tigersåg
3 svar · 4,8k läst
N
NoiseMaker: [citat] Då förstår jag! Jag har väl egentligen inte någon anledning att misstro sotaren, men när jag inte var helt hundra på terminologin och sen läste olika saker på nätet blev jag fundersam. Lite samma fenomen som alla sjuklingar som kommer till doktorn och redan har ställt diagnos. ;) Någon mer sotare finns ju inte i kommunen, men jag är nöjd med ditt svar. Han måste ju hit igen
2 svar · 2,6k läst
tensiden
tensiden: Jag köpte ett par kubik med spillvirke, främst furu och gran. Emellanåt ställer jag mig i vedboden och tar de bitar som är 20-30cm långa utan kvistar och kör loss med yxan. Klyver en säck tändved på kanske tio minuter. Blir bitar på upp till 1x1x30cm. En bunt sådana in i kaminen blir alltid en bra brasa. För att klyva snabbt och effektivt håller jag en hand baktill på brädbiten
82 svar · 80,6k läst
·
N
norrbottenstorpet: Ja, en insats har ofta konvektionskanaler mellan insatsen och muren och detta innebär att varm luft leds mot muren kontinuerligt. Självklart blir muren då varm och agerar värmemagasin. Men det betyder också att det är viktigt att välja en insats som passar där den ska installeras, både i volym och effekt.
1 svar · 2,1k läst
V
Vedeldat: Väntar med iver på ett svar här, har funderat på en sådan modell med.
1 svar · 2,0k läst
E
erikas: Hej, tack för era svar. Ja om jag vore snäppet mer händig och hade mer tid över hade jag gärna gjort det själv, men jag vågar nog inte ge mig på det.. Skorsten är väl ca 8-9 meter hög.. Jag tycker det är supersvårt att veta vad jag ska välja av rör och glidgjutning trots era bra svar.. På offerten med rör så är kostnaden totalt ca 21 000 kr (med rotavdraget) inkl installation
8 svar · 15,8k läst
H
HenrikP: Brandskyddskontroll måste ju utföras efter färdig installation, så jag skulle nog prata med aktuell sotare innan.
1 svar · 3,5k läst
G
glenn30: [citat] Hej o tack för svar,nej jag ångrar mig inte,nåt bland det bästa jag gjort,det får nog bli en kamin istället,som sagt,den ska först o främst andvändas om det bli strömavbrott så man får lite värme o inte står helt handfallen.
3 svar · 5,6k läst
C
Charlieboyen: Mina avancemang i mitt pannrumsprojekt har varit obefintliga. Nu är pannrummet fyllt från golv till tak med grejer då vi håller på och bilar upp golven i resten av källaren för att kunna byta alla avloppsledningar. Vi ska också gräva ur halva källaren, isolera och gjuta in golvvärme. Mer om det projektet i annan tråd:
14 svar · 7,0k läst
·
haavard
haavard: Vad med Contura 480? Jag är mycket nöjd med den. 56 cm UK glas och 55 cm bred. http://www.contura.se/Kaminer/Taljstenskaminer/Taeljstenskamin-Contura-480/
1 svar · 1,8k läst
E
exerg: Din gamla cortenskorsten väger iofs mer än 3 ggr så mycket än en ny men det hade kunnat lösts med ett avlastningsstag bakom kaminen men isoleringen i en 35 år gammal skorsten som suttit på en contura 150-350 har delvis pulvriserats och borde ev behöva isoleras om. Dessutom behövs en ny inklädnad av röret uppifrån innertaket och ner till spisen som säkert kostar en del och ändå inte
1 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.