15 803 läst ·
8 svar
16k läst
8 svar
skorstensrenovering glidjuta eller rör??
Hej. Jag håller på att renovera mitt hus och har nu kommit till skorstenen. Vad är bäst, att glidgjuta eller installera rör? Företaget som gett mig offerten lämnar 30 års garanti på rören och 10 år på glidjutningen. Hur stor är egentligen skillnaden rent värmemässigt mellan dessa 2 alternativ? Någon som kan guida mig? Vi ska ha en kamin på ovanvåningen och en på nedanvåningen. Låter 26 000 kr för glidgjutning inkl installation av kaminerna alternativt 30 000 kr för rör inkl installation av kaminerna som ett ok pris?
Tacksam för alla svar.
Tacksam för alla svar.
Hur menar du med värmemässigt? Murstocken blir ju inte lika varm om du drar ett rör, eftersom man häller i isolering mellan murstock och rör. En nackdel med glidgjutning är att man riskerar kondensproblem om rökgaserna är för kalla. Jag ska byta panna till sommaren och står inför samma dilemma, men kommer nog välja rör då min rökgastemp kommer minska med minst en tredjedel efter bytet. Jag tänker nog göra det själv och har kollat lite priser på nätet som hastigast. Har hittat rör för runt 600kr/meter, så 30000 för allt inkl installation känns väl ganska rimligt.
Jag gjorde själv en glidgjutning i två av mina skorstenspipor efter att ha läst denna sida, här på BH: https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/43297-egen-glidgjutning-godkand.html
Värmemässigt får du ut mer värme med glidgjutning, då även skorstenen magasinerar mycket värme vid eldning.
Värmemässigt får du ut mer värme med glidgjutning, då även skorstenen magasinerar mycket värme vid eldning.
Tack för era svar! Det var så jag också tänkte kring glidgjutning, att murstocken blev varm och gav mer värme.. Men när jag pratade med firman som ev ska göra arbetet till oss så menade han att visst murstocken ger lite värme, men samtidigt så är dagens kaminer gjorda så att värmen sprider sig ut i rummet, inte som förr när man eldade ända ut i skorstenen och det i princip brann i murstocken.. Så sa han, och menade att skillnaden inte är jättestor. Garantin på glidgjutningen är 10 år medan den på rören är 30 år.. Prisskillnaden är 4000 kr och i det stora hela är det nog inte priset som avgör, har bara lite svårt att välja. 
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Du gjuter ju själv för en tusing, allt står i tråden. Det kan du göra var femte år tills du trillar av pinnen och ändå inte betalat vad det kostar att leja bort
Jag renoverade min skorsten i sommras för montering av en braskamin och valde också mellan rör eller glidgjutning!
Jag valde då glidgjutning och idag är jag väldigt glad för det för även som du säger att kaminerna är mer effektiva idag så håller skorstenen värmen otroligt bra när man väl fått upp temperaturen i den vilket den inte hade gjort lika effektivt vid rörmontering!
Jag tror min glidgjutning gick på ca 1500kr, gjorde den själv och det var inte överdrivet jobbigt! Det var bara många vändor upp och ner från taket
Lycka till!
Jag valde då glidgjutning och idag är jag väldigt glad för det för även som du säger att kaminerna är mer effektiva idag så håller skorstenen värmen otroligt bra när man väl fått upp temperaturen i den vilket den inte hade gjort lika effektivt vid rörmontering!
Jag tror min glidgjutning gick på ca 1500kr, gjorde den själv och det var inte överdrivet jobbigt! Det var bara många vändor upp och ner från taket
Lycka till!
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Borde inte rör vara en mer permanent lösning eftersom det inte påverkas av markvibrationer, fukt och liknande?
Hur hög är skorstenen förresten? När jag fick skorstenen tätad för snart 10 år sedan var priset drygt 1000 kr / metern både för rör och glidgjutning.
Hur hög är skorstenen förresten? När jag fick skorstenen tätad för snart 10 år sedan var priset drygt 1000 kr / metern både för rör och glidgjutning.
Redigerat:
Hej, tack för era svar. Ja om jag vore snäppet mer händig och hade mer tid över hade jag gärna gjort det själv, men jag vågar nog inte ge mig på det.. Skorsten är väl ca 8-9 meter hög.. Jag tycker det är supersvårt att veta vad jag ska välja av rör och glidgjutning trots era bra svar.. På offerten med rör så är kostnaden totalt ca 21 000 kr (med rotavdraget) inkl installation av de 2 kaminer vi ska ha. Glidgjutningen 4000 kr billigare. Murstocken har 4 kanaler. Vi har ännu ej inhandlat någon kamin till nedanvåningen. Är det ngn som kan tipsa om ngn som är bra, som snabbt kan få upp värmen och hålla värmen under en längre tid.. Nedanvåningen är ca 90 kvm. Tack 
Klicka här för att svara