Vi har länge funderat och planerat för att montera in en braskamin.
Dels för att myselda men samtidigt värma upp murstucken efter att värmepump installerats istället för oljepanna.

Nu när det närmar sig så fick jag tips om en kakelkamin, Contura 790K.

fri_c790k_gra_vit_kakellucka.jpg

http://www.contura.se/Kaminer/Kakelkaminer/Kakelkamin-Contura-790K/

Vi kommer komplettera den med deras värmemagasin Powerstone.

Är detta ett bra alternativ i vår villa för jag tror utseendet kommer passa bra då den kommer stå mellan köket och vardagsrummet?
Vitvarorna är nämligen vita i köket...

• Gilla
237
  • Laddar…
Contura gör vettiga prylar, men skillnaden mellan en kakelkamin och "vanlig" är bara utseendet, inget annat. Mer massa (i det här fallet "powerstone") gör att värmen lagras lite längre. Men värmelagringen går inte att jämföra med massiva spisar.

Personligen tycker jag den ser bra ut. Köper du av dom kända märkena så kan du köra på pris/utseende med gott samvete.

Vi har denna kamin med power stone, är grymt nöjd med den! Håller värmen länge ifall man skjuter till reglaget. Den kan hålla värmen tills morgonen efter.

Vi valde denna kamin för att den går att placera nära väggen i ett hörn, samt att glasytan kommer upp en bra bit, vilket är väldigt trevligt.

En sak som jag personligen inte gillar är att den är ganska grund så vi har fått ändra hur vi staplar veden. Men det är en vanesak.

Vi valde en svårt skorsten invändigt men att han en vit takplåt det blev kanon! Sen ändrade vi färg så att på övervåningen är den helt vit med vita takplåtar. Det är vi riktigt glada för. Vi valde inte en vit skorsten nere då den vita kaminen och skorstensfärgen inte var exakt samma nyans.
Hoppas ni blir nöjda med den kamin ni väljer!

• Gilla
Sotarsyster
  • Laddar…
Hemmakatten
Snygg kamin.

Det låter som vi är på rätt spår... ☺

Snygg kamin. Men det räcker inte med att bara elda i braskaminen om du ska få tillbaka ventilationen efter att installerat VP. Man måste kompletera med fläktar eller ftx annars riskerar du fuktproblem.

Modigs skrev:
Snygg kamin. Men det räcker inte med att bara elda i braskaminen om du ska få tillbaka ventilationen efter att installerat VP. Man måste kompletera med fläktar eller ftx annars riskerar du fuktproblem.
Vad för fuktproblem riskerar jag om jag installerar en kamin?
Idag använder vi ingen ventilation i skorstenen förutom köksfläkten och kompletterat med flera ventiler istället.

Jag tolkade ditt första inlägg som om du förlorat självdraget i huset då du slutat att elda olja oc skulle ersätta det med en kamin.Självdrag fungerar ganska bra då man har en konstant varm murstock.
Det många inte tänker på är att när man tar bort olja/ved/pellets och ersätter det med en värmepump förlorar man självdraget i huset (speciellt på sommaren då det ofta är lika varm ute som inne). Men har du konstant ventilation så så är det inga problem. Annars får du elda även på sommaren om du ska uppnå samma effekt på ventilation. Det där vet du säkert redan så jag missförstod nog lite😕

Modigs skrev:
Jag tolkade ditt första inlägg som om du förlorat självdraget i huset då du slutat att elda olja oc skulle ersätta det med en kamin.Självdrag fungerar ganska bra då man har en konstant varm murstock.
Det många inte tänker på är att när man tar bort olja/ved/pellets och ersätter det med en värmepump förlorar man självdraget i huset (speciellt på sommaren då det ofta är lika varm ute som inne). Men har du konstant ventilation så så är det inga problem. Annars får du elda även på sommaren om du ska uppnå samma effekt på ventilation. Det där vet du säkert redan så jag missförstod nog lite😕
Vi har mycket riktigt haft problem med ventilationen men det beror nog snarare på att man på 70-talet satte igen alla ventiler i hela huset men nu har jag monterat in fem nya...
Jag vill passa på att värma upp murstocken när vi ändå myseldar lite.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.