Amandolo
Amandolo: Okej tack för ditt svar, vår Tokyo är tom. Ett utställningsex så den är väll lite enklare oxå, bara att stapla upp. Dock när vi beställde skorsten sa den första vi pratade med att bygga upp kamin och installera skorstenen var absolut inget de rek. Att man gjorde själv då det är jättesvårt, särskilt om skorstenen har vinklar vilket vår kommer ha, men vad skönt att det gick
3 svar · 2,8k läst
L
Lillkorpen: [citat] Godtycke eller inte men sotarna brukar inte vara så överförtjust i undersotning. Skitigt för den som ska sota, för att inte tala om hur försiktig man måste vara med undersotning INOMHUS för att undvika klagomål. Nja jag tror inte någe vidare på det. Ska Du sota nerifrån och få det godkänt så tycker jag Du ska gå ut genom ytterväggen (om det går för kamin-placeringen)
8 svar · 2,0k läst
Elkludde
Elkludde: är röret i gott skick, det kanske är dags att byta även det
2 svar · 9,2k läst
·
G
gaia: [citat] har den asklåda/asklucka så är det mest sanolikt att den konstruerades för koks och kol. Vedkaminer brukar ha "långa" eldstäder där man kan lägga i långa vedklabbar och ingen asklåda. Kaminer för koks/ kol har "höga" eldstäder med roster och asklåda i botten. Ved har ca 0,5% aska medan kol/ koks brukar ha 5-10% och mer så därför såna skillnader i konstruktion. gaia
11 svar · 10,5k läst
·
M
Macarus: Ser ut som ett otroligt fint hus. Välbevarat! Något att ta hand om. Fråga säljaren om de använt eldstäderna regelbundet. Det tillsammans med att de är regelbundet sotade och kontrollerade brukar betyda att de är ok. Min tolkning av protokollet är att det är från den vanliga brandskyddskontrollen som brukar göras var 8e år på en lokaleldsrad. En murstock som stått oeldad en längre
12 svar · 2,4k läst
W
wittsjo: Tjena var hittade du den i tyskland så billigt? Jag skal ha en Arte U90-h 4s.
4 svar · 3,4k läst
S
SSDD: [citat] Precix Med i planen ligger en Luft/vatten Värmepump, som kan (enl uppgift) ge ca 60 grader ut på hetsidan, kommer att agera som "Basvärme" , Pumpen som jag tänker på är på ca 12Kw och skall alltså arbeta emot 10m3 aren.. Den bör alltså kopplas in "halvägs" på tanken för att inte störa skiktningen, eller ? Vilket innebär att jag troligen inte behöver "lyfta" tempen ifrån
40 svar · 8,7k läst
·
Majgårdarna
Majgårdarna: Det är alltså rost utanpå ledningarna i pannrummet?
13 svar · 4,4k läst
A
Albin Nordell: [bild]
1 svar · 4,8k läst
·
A
Hyltran från Veglemyren
Hyltran från Veglemyren: [citat] Har man en ganska normal enplansvilla på 150 kvadrat, med ganska öppen planlösning så är en sådan pjäs som vi pratar om helt ok tror jag. I vintras värmde jag vårt något mindre hus med en något mindre kamin. Om man skulle råka lägga in för mycket ved, och få det för varmt, kan man ta av sig tröjan, tofflorna, och så vidare, och i värsta fall öppna ett fönster tills
25 svar · 5,8k läst
·
T
thebringer: tack för svar fredrikR och Fusion, ja många säger olika, cembrit säger fix i mitt fall. http://www.cembrit.se/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fSE%2fInstallation+Manuals%2fMont_Cembrit_Multi_Force.pdf
13 svar · 25,9k läst
P
Piiipen: Nån som har erfarenhet av en Euronom keram vedpanna?? bra eller dålig?
0 svar · 4,0k läst
N
Niq: Ring tillverkaren och fråga efter kunder som har köpt den så kan du sedan ringa till dom och höra vad dom tycker
33 svar · 17,5k läst
K
KJE: Jag tycker att det ser ut som en Öppen spis med insats där man har monterat fläktar i kåpan till öppna spisen för att sprida värmen bättre. Om fläktarna bara är monterade i hål genom kåpan så är det kanske ganska lätt att sot hamnar där men det borde ju inte vara så mycket att det inte går att dammsuga bort. Röret från insatsen borde ju vara tätat mot den murade skorstenen
2 svar · 2,3k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: [citat] Tack för ett bra tips! Mailade igår, fick svar och beställde idag =)
4 svar · 8,8k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Jag brukar använda koncentrerad spolarvätska, det är typ samma sak men luktar godare, ger inte röda fläckar samt är vanligen billigare än t-sprit. Det borde inte lukta så värst när du eldar, vad du än häller i, om förbränningen är bra. Pröva häll i lite vatten, men inte längre ned än till 60% alkoholhalt: Ett knep man använder för att hindra att lågan från spritköket sotar
1 svar · 3,1k läst
kulle
kulle: Såg en annons på elevator som kanske kunde passa ? http://www.blocket.se/skaraborg/Spannmalssilo_och_Elevator_59027681.htm?ca=23_4&w=3
32 svar · 5,9k läst
P
Anonymiserad 134940: Hej! missat att det var ett svar här! sorry! Jag har en rökkanal men den är helt fel placerad på alla sätt och vis. Därmed var tanken att göra det relativt enkelt.
2 svar · 2,0k läst
·
C
CIW: Snyggt jobbat! Går och lurar på en 35T jag också, de är ju så snygga. Är du nöjd med den? Ger den någon eftervärme?
15 svar · 13,2k läst
·
A
anjn: om fläkten snurrar lätt tycker jag det låter misstänkt att driftkondensatorn till fläkten gett upp. brukar vara klassiskt att man får puffa i gång en sådan drift och att den är svag.
2 svar · 5,2k läst
Göran.W
Göran.W: Brinner det så går det att elda med :-) Man får bara anpassa eldningen efter vad man eldar. Sen att det är olagligt att elda behandlat trä är en annan sak. Jag eldar med i princip allt som brinner och får anpassa eldningen efter vad jag eldar för vissa saker brinner på tok för hetsigt och då blandar jag in det med grövre bitar.
9 svar · 16,2k läst
Handyoldman
Handyoldman: Jag har fått tag på en plasmaskärare och då går det lättare att göra hål i skorstenen. Ska man svetsa fast förbindelsekanalen mot skorstenen? Rören kommer vara av samma diameter och båda rostfria
3 svar · 3,2k läst
·
T
Typkul: Nu har jag bara en gammal ctc kombipanna utan tankar. Är ute efter en bra vedpanna på 30-40kw har jag tänkt mig. har kommit över 3st 500 liters tankar som jag tänkt att använda.
3 svar · 6,0k läst
M
Mossebo: Det sitter dels en shunt som ser till att det inte kommer in kallt vatten i pannan innan den är varm. Sedan sitter det även en cirkulationspump som inte startar innan pannan nått drygt 60grader. Men denna stannar så fort pannan går under 60grader igen. Så i vintras när det var kallare så startade å stoppade denna pump hela tiden typ. I nuläget med 0 grader ute så funkar allt väldigt
7 svar · 3,6k läst
bax
bax: Jag skulle nog offra ljuset och knäppandet. Men jag förstår din önskan. Mitt förslag blir ved-/kökspanna med aerotemper. Eller en vedeldad varmluftspanna där du sedan blåser den varma luften i en spirorörskanal. Ex http://www.blocket.se/goteborg/Vedeldad_varmluftspanna_56760043.htm?ca=3&w=3 En bekant till mig kör en budgetlösning i sin verkstad: begagnad kökspanna, begagnad
7 svar · 5,0k läst
·
N
Norsjo: Det kan förklara varför ingen Premodul., hittade flera inlägg och även om de är flera år gammal har dem samma resonamang som dig, det blir NVI som affär rekomenderat.
2 svar · 1,9k läst
Hyltran från Veglemyren
Hyltran från Veglemyren: [citat] Vi valde att göra såhär och skorstensfejarmästaren, sotaren, inspektören eller vad det heter har godkänt det :) [citat] Såhär ser det ut [bild]
25 svar · 4,7k läst
·
B
Blick: Japp! Igensatt luftkanal. Fick ingen luft. Blåste kanalen med duschmunstycke på svetsen. Tog någon sekund innan det började bolma ur lufthålen i taket på vedkammaren. Sen dit med tryckluft, det fullkomligt öste ur sot och aska. Fram och tillbaka ett par gånger innan det slutade komma något mer. Igång med fläkten och se, det var drag!! Härligt! Har tänt och laddat pannan och nu ser
8 svar · 1,1k läst
B
berrabongo: Rekommenderas inte, gammal konstruktion avsedd för kol o koks eldning. Eftersom Selmac inte kan visa en spec eller manual, så ger den troligen dålig verkningsgrad vid vedeldning.
1 svar · 1,9k läst
T
Tiasn: Det är kul att leka lite, sen har vi det lite dumt med vår nuvarande anläggning då vi har en enda actank på 2400l så det tar lång tid att få fart på värmen. Sen ska vi somsagt göra om köket och ha in vedpanna istället för kamin då vi har ett rätt stort hus och kan då sprida värmen från köket bättre.
5 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.